ontheroads-fb

מכשיר הדבורה – מכשיר אכיפה לעבירות מהירות

עבירת מהירות מופרזת, הינה עבירת התנועה הנפוצה ביותר ברחבי מדינת ישראל, ועל כן קיים צורך רב בביצוע אכיפה מאסיבית בידי משטרת התנועה. בכדי לאכוף את העבירה, ישנם מספר אמצעים אשר משמשים את שוטרי התנועה בשטח לרבות: ממל"ז, מצלמות א'3, מולטנובה ומכשיר הדבורה.

מנתונים שעולים, ניתן לראות כי הגורם המשמעותי ביותר להתרחשותן של תאונות דרכים הוא מהירות הנסיעה של הנהגים. לכן, בכדי לבצע הרתעה בקרב הנהגים קבע המחוקק סנקציות רבות אשר עשויות להשפיע על המשך רישיון הנהיגה שלהם.

מהו מכשיר הדבורה? כיצד הוא מופעל, והאם הוא זכה לאמינות בבית משפט תעבורה? לכל התשובות בנושא, במאמר המלא.

 

להאזנה למאמר לחצו כאן:

 

מכשיר הדבורה, 3-BEE

מכשיר הדבורה הוא מכשיר האכיפה המשוכלל ביותר שעומד לרשות המשטרה. המכשיר ממוקם בניידת המשטרה, כאשר מטרתו היא לבצע זיהוי בעניין מהירות הנסיעה של כלי הרכב השונים. המכשיר יכול לזהות את מהירות הנסיעה גם כאשר הניידת בתזוזה וגם בהיותה עומדת במצב סטטי. יש לציין כי מכשיר הדבורה מופעל באמצעות שתי אנטנות: קדמית ואחורית, אשר מעניקות לו את היכולת למדוד גם רכבים שנוסעים מלפני הניידת וגם רכבים המגיעים מהכיוון הנגדי.

כאשר רכבים נכנסים לתוך תחום קליטת הרדאר, מכשיר הדבורה נכנס לפעולה. במכשיר מוצג לוח עם חיצים המורים על כיוון ההפעלה של המכשיר, מיקומה של הניידת וכמובן מהירות הרכב שנמדדה, בהתאם לכך השוטר יכול להשוות בין מהירות הנסיעה של הניידת ע"פ לוח השעונים לעומת מהירות הנסיעה המוצגת במכשיר הדבורה ובכך לבדוק האם המכשיר מציג את המהירות הנכונה.

 

כיצד פועל מכשיר הדבורה?

כפי שצוין קודם לכן, מכשיר הדבורה מודד מהירות נסיעה באמצעות הרדאר שעומד לרשותו. הרדאר פועל באמצעות שידור גלים אלקטרו מגנטיים בתדר מסוים, לכיוון של כלי הרכב המופיע מולו. שמעתם פעם על "אפקט דופלר"? אם כן, אז כך עובד הדבר, הגל המשודר חוזר מכלי הרכב שאליו הוא נשלח אף בתדר שונה מעט, בעקבות כך המכשיר מודד את ההפרשים בין התדרים של הגלים, ובאמצעות הפעולה הנוכחית הוא יכול לחשב את מהירות הנסיעה של כלי הרכב.

 

מהן הפעולות אותן נדרש המפעיל לבצע במדידת הדבורה?

בכדי להרשיע נהג בביצוע עבירת נהיגה במהירות העולה על המותר, התביעה תידרש להוכיח כי התקיימו כל התנאים הנדרשים לתקינות המכשיר בידי השוטר המפעיל, לרבות:

  1. בדיקה עצמית בעת הפעלת המכשיר.
  2. בדיקת שעון עצר.
  3. בדיקת קולנים.
  4. בדיקת משקט ועוצמת שמע.
  5. בדיקת LOW-HIGH

שימו לב, לא מספיק להראות כי השוטר ערך את הבדיקות הללו פעם אחת, אלא יש חובה לבצע 5 בדיקות בתחילת המשמרת ובסיומה. לאור האמור, במקרה בו לא התבצעו הבדיקות הנדרשות כראוי ובמספר הנדרש, עשוי הנהג הנאשם לקבל הקלה בענישה, ואף זיכוי מלא בהתאם לנסיבות הקיימות.

 

מהן מגבלות המדידה של מכשיר הדבורה?

אומנם מכשיר הדבורה הוא מכשיר משוכלל, אך קיימות לו מספר מגבלות אשר עשויות להביא לביטול האשמה כנגד הנהג. להלן מגבלות המכשיר:

המגבלה: הסבר:
תיעוד הרכב מכשיר הדבורה לא מצלם את הרכב הנחשד בביצוע העבירה, ולכן לכאורה אין כל תיעוד לגבי כך.
טווח קליטת המכשיר טווח הקליטה של המכשיר עומד על 1200 מטר לכל היותר מהניידת אל כלי הרכב. מדובר בטווח שהוא בעייתי מכיוון שמדובר בטווח גדול אשר מצריך שדה ראייה ברור, כאשר לעיתים עשויות להתרחש בגין כך טעויות בזיהוי הרכב.
רכב בודד: בכדי לבצע מדידה תקינה ומהימנה, על מפעיל המכשיר לוודא כי בטווח הראייה שלו ובטווח המדידה, רכב המטרה יהיה בודד ללא כל עצם נע סביבו כדוגמת רכבת, כלי רכב, מטוסים שטסים נמוך, וכן הלאה. מדובר במגלה שקשה מאוד לעמוד בה בצורה תקינה
מפעיל המכשיר על השוטר המפעיל להיות מרוכז בנתונים שמתקבלים מהמכשיר בעת הקליטה בכדי לנעול את מהירות הרכב. יש לעשות זאת תוך 3 שניות בלבד מרגע שמהירות הנסיעה יציבה ולא משתנה.

 

מהן שלושת מצבי ההפעלה של מכשיר הדבורה?

על השוטר המפעיל לדעת כי למכשיר הדבורה קיימים שלושה מצבי הפעלה:

1.      שידור קבוע – הרדאר מופעל באופן רציף, ולכן הוא מודד את מהירות נסיעתם של כלל הרכבים אשר נכנסים לו לרדיוס.

2.      שידור מתפרץ – המכשיר מושהה, מעיין מצב של המתנה עד אשר יופעל על ידי השוטר.

3.      POP – המכשיר אומד את מהירות נסיעתם של הרכבים מהכיוון הנגדי לניידת. מדובר במצב מדידה שאינו קביל בבית משפט תעבורה.

 

מהם הגלים הנשלחים ממכשיר הדבורה?

כפי שצוין, מכשיר הדבורה פועל באמצעות שידור תדרים, המכשיר שולח מעיין אלומת גלי רדיו הזהים לצורת חרוט, וכאשר הגלים הללו "פוגעים" תיאורטית ברכב, הם חוזרים למכשיר ובכך מאפשרים ביצוע חישוב מהירות הנסיעה. לאור העובדה כי הגלים זהים לצורת חרוט, ניתן להסיק שכל מדידה של כלי רכב אשר מתבצעים במרחק גדול יותר, כך קיים חשש שהמכשיר ימדוד רכב אחר או אפילו עצם זר. לכן בכדי לוודא כי אכן מתבצעת מדידה תקינה, מכשיר הדבורה משמיע צליל המכונה דופלר("אפקט דופלר"). הצליל המופעל הוא בודד ואחיד, כאשר על המפעיל להמתין 3 שניות ואז לבצע נעילה על מהירות הנסיעה של הרכב הנחשב בביצוע עבירת המהירות.

 

אמינות מכשיר הדבורה בבית המשפט תעבורה?

כיום, בהתייחס לשנת 2021, מכשיר הדבורה טרם זכה לאמינות בבית משפט לתעבורה. בפס"ד שניתן, צוין כי החובה להוכיח את תקינות המכשיר מוטלת על התביעה, וכי אין הנאשם חייב לדלות ראיות. במקרה בו התביעה לא תציג ראיות בעניין תפעול המכשיר והבדיקה שהתבצעה, רשאי ביהמ"ש לזכות את הנהג או שמא להקל לו בענישה.

 

קיבלתי דו"ח מהירות שנמדד במכשיר הדבורה, האם יש לי צורך בעורך דין תעבורה?

נתחיל ונאמר כך, אם קיבלתם הזמנה לדין או שמא אתם מעוניינים להישפט בגין העבירה, רצוי ואף חובה להסתייע בידי עורך דין תעבורה מיומן. הליך תעבורתי זהה להליך פלילי ועל כן יהיה קשה לאדם לעמוד לבדו ללא כל ידע וניסיון אל מול התביעה.

עורך דין מיומן ידע לאתר את הכשלים שנפלו(אם ישנם) כמו למשל: כמה רכבים שהו על הכביש במהלך המדידה, היכן התרחשה המדידה, מה היו תנאי מזג אוויר, האם היה קשר כעין רציף בגין השוטר לרכב הנחשד. זכרו, עבודה של עו"ד מיומן, עשוי להטיב עימכם בענישה ואף להביא אותכם למצב של זיכוי מלא מן האשמה. אל תקלו ראש בדבר, ופנו בהקדם האפשרי לסיוע משפטי בגין העבירה.

 

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן