ontheroads-fb

מכשיר הממל"ז – מכשיר אכיפה לעבירות מהירות

נהיגה במהירות מופרזת נתפסת במדינת ישראל כעבירת תעבורה חמורה ונפוצה יחדיו. בכדי להתמודד עם עבירה זו, משטרת ישראל משקיע מאמצים רבים בכדי לבצע אכיפה בעזרת שימוש במכשירי מדידה מתקדמים לרבות: מצלמות תנועה א'3, דבורה, מולטנובה וממל"ז. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתן לראות כי בשנת 2020 חולקו בישראל 477,800 דו"חות בגין עבירת מהירות מופרזת. חשוב להבין, נהגים אשר נוסעים במהירות מופרזת, עשויים לסכן הן את חייהם שלהם והן את חיי סביבתם, ולכן עבירה זו זוכה למלוא תשומת הלב של כלל רשויות האכיפה.

המכשיר הנפוץ ביותר למדידת מהירות הנסיעה של הנהגים הוא הממל"ז – מד מהירות לייזר. כיצד פועל המכשיר? האם הוא משמש כראייה בבתי המשפט? מה ההשלכות שלו? כל אלו ועוד, במאמר המלא.

 

להאזנה למאמר לחצו כאן:

 

כיצד פועל מכשיר הממל"ז?

הממל"ז מודד את מהירות הרכב באמצעות שליחת קרן לייזר אינפרא אדומה לעבר הרכב אותו בחר השוטר למדוד. מהירות הנסיעה מתבצעת על ידי חישוב השינוי בזמנים, זאת אומרת, כמה זמן לקח מהרגע שקרן הלייזר הגיעה למטרה אל מול הזמן שלקח לה לחזור מהמטרה, ההנחה היא, כי מהירות האור באוויר היא קבועה ולפיכך, שיגור פולסים של קרן הלייזר אל הרכב הנבחר מאפשרים לקבוע מה היה מהירות נסיעתו בהתאם לנוסחה: מרחק = מהירות X זמן.

אז מה מטרת הפולסים בעצם? בכדי לאמת את מהירות נסיעתו של הרכב, היה מספק למדוד את המרכב לרכב באמצעות שני פולסים בהפרשים ידועים, אך בכדי למנוע טעויות, מד הלייזר משגר 43 פולסים בפרק זמן העומד על שליש שנייה, קראתם נכון! המהירות המוצגת במכשיר, היא המהירות הממוצעות אשר התקבלה מכלל 43 המדידות שנעשו, ועל כן מכשיר הממל"ז זכה לאמינות בית המשפט.

 

מי רשאי להפעיל את הממל"ז?

מכשיר הממל"ז מחויב להיות מופעל על ידי שוטר מוסמך ומיומן! בכדי לקבל את ההסכמה יש לעבור קורס אשר מקנה לשוטרים את כלל הכלים לעניין ביצוע מדידה נכונה. למשל, ניתן להפעיל את מכשיר הממל"ז רק כאשר השוטר הוא סטטי עם הפנים כלפי החזית או כלפי החלק האחורי של הרכב. זאת אומרת, ניתן למדוד את הרכב באמצעות מכשיר הממל"ז, בהיותו מתקרב או מתרחק.

 

מכשיר הממל"ז כראייה ממשית בבתי המשפט לתעבורה

כיום, בתי המשפט לתעבורה מייחסים למכשיר הממל"ז רמת אמינות גבוהה, מכיוון שתוצאות המדידה מספיקות בכדי להרשיע נהג בעבירת מהירות מופרזת. יחד עם זאת, יש לבדוק כי המשטרה עמדה בכל הנהלים הנדרשים לשימוש ולטיפולו של המכשיר, למשל:

  • במסגרת הפעלת המכשיר יש לוודא כי המרחק שנמדד על ידי השוטר לא עלה על 300 מטרים
  • יש לבצע בדיקות בעניין תקינותו של המכשיר טרם נעשה בו שימוש
  • יש לוודא האם מפעיל הממל"ז הוא שוטר תנוה מיומן אשר עבר הסמכה להפעלתו
  • התביעה תידרש להוכיח האם תנאי השטח והראות אכן עמדו בנדרש

נהלים אלו ועוד, מהווים ראייה ממשית לצורך ביסוס הרשעת נהגים בעבירת מהירות מופרזת. במקרה בו אדם יישפט, ומשטרת ישראל לא יצליחו לאמת את תקינות המכשיר בעת הפעלתו, הנהג עשוי להיות צפוי להקלה בענישה ועד לזיכוי מן האשמה. לעומת זאת, במקרה בו התביעה תצליח להוכיח את כשירות המכשיר והמפעיל יחדיו, תוקם ראייה ישירה לביצוע העבירה.

 

מהן הוראות היצרן של מכשיר הממל"ז ואילו בדיקות נדרש מפעיל המכשיר לבצע?

בכדי לאמת את מדידת מכשיר הממל"ז בבית משפט לתעבורה, יש להוכיח כי הוראות היצרן להפעלת המכשיר התבצעו כראוי, ובנוסף מפעיל הממל"ז, להלן – השוטר, עמד בכל הדרישות המוטלות עליו.

הבדיקות הנדרשות: הוראות היצרן להפעלת המכשיר:
בדיקה עצמית על ידי אחיזה ידנית של השוטר
בדיקת תצוגה באמצעות התקנת המכשיר על חצובה
בדיקת תיאום
בדיקת כיול

 

מעוניינים להימנע מקנס כספי או הזמנה לדין, אלו הם חוקי המהירות:

היכרות עם החוק, עשויה למנוע ממכם לבצע עבירה כה מהותית כמו נהיגה במהירות מעל המותר. בכדי לסייע לכם, עשינו לכם סדר בדבר:

חוקי המהירות בכביש עירוני: חוקי המהירות בכביש בין עירוני:
0-20 קמ"ש במהירות מעל המותר : קנס כספי על סך 250 ₪ 0-25 קמ"ש מעל המותר : קנס כספי העומד על 250 ₪.
21-30 קמ"ש במהירות מעל המותר: קנס כספי על 750 ₪ ורישום של 8 נקודות. 26-40 קמ"ש מעל המותר: קנס כספי עומד על 750 ₪, בצירוף של 8 נקודות.
31-40 קמ"ש במהירות מעל המותר: קנס כספי על סך 1500 ₪ ורישום של 10 נקודות. 41-50 קמ"ש מעל המותר: קנס כספי העומד על 1500 ₪, בצירוף של 10 נקודות.
41 קמ"ש מעל המותר, ומעלה: הזמנה לדין ורישום של 10 נקודות. 51 קמ"ש ומעלה, מעל המותר: הזמנה לדין ורישום של 10 נקודות.

 

מעבר לעובדה כי עבירת מהירות מופרזת נושאת עימה סנקציות רבות, הקפידו לנסוע במהירות המותרת בראש ובראשונה כדי לשמור על החיים שלכם ועל חיי סביבתכם! נסיעה במהירות מופרזת מקטינה את זמן התגובה שעומד לרשות הנהג, מה שעשוי להוביל במקרים רבים להתרחשותן של תאונות דרכים קשות מנשוא.

מהן המגבלות של מכשיר הממל"ז?

 

אומנם מכשיר הממל"ז זכה לאמינות בבית המשפט, אך קיימות מספר מגבלות הנוגעות להפעלת המכשיר, לרבות:

  • מפעיל המכשיר מחויב בהפעלתו רק בקטע דרך ישר! לא ניתן למדוד באמצעות הממל"ז בעקומה.
  • בהפעלת המכשיר בלילה, יש לוודא כי קטע האכיפה(300 מטר) מואר בצורה מספקת.
  • הפעלת המכשיר לא תיעשה במקרים הבאים: כביש רטוב, שלג, גשם או ערפל, בכדי לשמור על ביטחונו ובטיחותו של מפעיל המכשיר – השוטר.
  • טרם הפעלת מכשיר הממל"ז, על השוטר לבצע בדיקות כיול, בכדי לוודא את תקינות המכשיר.
  • המרחק המקסימאלי להפעלת מכשיר הממל"ז הוא 300 מטר לכל היותר, ממקום עמידתו של מפעיל המכשיר.
  • בעת עצירת הרכב על ידי מפעיל הממל"ז, יש להציג בפני הנהג הנחשד בביצוע העבירה את נתוני המדידה שהתקבלו במכשיר הממל"ז.
  • למכשיר הממל"ז לא מצורפת מצלמה, לכן אין כל תיעוד ממשי בעניין מבצע העבירה, משמעות הדבר היא כי מפעיל הממל"ז עשוי להתבלבל בעצירת הנהג הלא נכון.

 

כפי שצוין, מכשיר המדידה לא מבצע צילום, מה שיוצר ספק בקרב הנהגים לעניין אמינות השוטר. לאור כך, משטרת ישראל ציינה כי היא מעוניינת לרכוש בעתיד הלא רחוק מצלמות שיצורפו למכשיר הממל"ז בכדי שיהיה ניתן להוכיח מעל לכל ספק סביר, כי הנהג שנעצר, הוא אכן מבצע העבירה.

נתפסת נוהג במהירות מופרזת? מומלץ בכל מקרה להתייעץ עם עורך דין תעבורה המתמחה בעבירות מהירות

 

 

מכשיר הממלז

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן