ontheroads-fb

מצלמות המהירות האלקטרוניות א3

לצערנו הרב, מדינת ישראל בשנים האחרונות רוויה בתאונות דרכים כאשר אחד הסממנים הבולטים ביותר להתרחשותן הוא נסיעה במהירות מופרזת. כיום, עבירת מהירות היא העבירה הנפוצה והנאכפת ביותר במדינה. אגף התנועה במשטרת ישראל הוא הגוף האחראי לאכיפת עבירות התנועה, וזאת כאשר הוא משקיע מאמצים רבים במכשור למדידת מהירות הנסיעה באמצעות מכשיר הדבורה, מולטנובה, ממל"ז ומצלמות המהירות האלקטרוניות א'3.

לאור העובדה כי נהיגה במהירות מופרזת היא עבירה מסוכנת, כך גם הענישה בגינה היא רחבה. באיזה מהירות עשויים הנהגים למצוא עצמם עומדים לדין? כיצד פועלות מצלמות א-3? האם מצלמות המהירות האלקטרוניות זכו לאמינות בבית משפט תעבורה? לכל התשובות, במאמר המלא.

 

להאזנה למאמר לחצו כאן:

 

מהי תוכנית מצלמות המהירות האלקטרוניות א3? באכיפת עבירת מהירות מופרזת

תוכנית א-3 היא תוכנית של מצלמות אכיפה אוטומטיות, אשר מטרתן לאכוף עבירות של נהיגה במהירות מופרזת(גם חציה ברמזור אדום) בכדי לצמצם את התרחשותן של תאונות הדרכים. כפי שצוין בהקדמה, הקטל בכבישי ישראל הוא נוראי וקשה מנשוא, עשרות הרוגים ומאות פצועים, נזק למשפחות שלמות ועול כספי על המדינה. בגין כך קם הצורך לבצע אכיפה נרחבת בעבירת נהיגה במהירות מופרזת כאשר קיימות מספר מטרות עיקריות לכך.

 

מהן המטרות לתוכנית המצלמות האוטומטיות?

הצבת המצלמות האוטומטיות א-3 הוצבו ברחבי הכבישים, מתוך רצון ל:

  • לחולל שינוי בתרבות הנהיגה של כלל הנהגים השונים במדינת ישראל
  • בלימת תופעת הבריונות בכביש
  • הגברת ההרתעה מביצוע עבירות תנועה ברחבי הכבישים
  • צמצום משמעותי במספר תאונות הדרכים ומניעת הקטל בכבישים

 

מי הגוף האחראי על תוכנית מצלמות המהירות האוטומטיות?

מצלמות א-3 הינן מצלמות וותיקות אשר ההכנות לתוכנית הקמתן החלו כבר בשנת 1996. פרויקט המצלמות מומן על ידי הרלב"ד(הרשות המקומית לבטיחות בדרכים) ובנוסף היה מלווה במחקר הערכה, שבוצע בהובלת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מטרת מחקר הערכה הייתה לבחון את דפוסי התנהגותם של הנהגים השונים, מיפוי כבישים וצמתים, בכדי לקבל ניתוח טוב יותר לעניין מיקום הצבת המצלמות.

 

היכן ממוקמות מצלמות המהירות?

מצלמות המהירות מותקנות ברחבי הכבישים השונים ישראל ובצמתים שנבחרו לצורך צילום מעבר באור אדום או נהיגה במהירות מופרזת. לאחר צילום הנהגים, התצלום מועבר באופן ישיר למרכז השליטה והבקרה, כאשר במרכז זה שוטר מוסמך עובר על התצלום ולאחר שהוא ווידא את תקינותו, מופק הדו"ח לנהג הנאשם. יש לציין כי מדובר בהליך מהיר ויעיל, תוך 96 מרגע הצילום, נשלח לביתו של הנהג דו"ח תנועה אשר מצורפים בו התצלומים הרלוונטיים לעניין ביצוע העבירה.

 

בחירת מיקומי מצלמות המהירות

בחירת מיקומי מצלמות המהירות א-3 נעשו לאחר מחקר רב ואיסוף נתונים מהגורמים הרלוונטיים בעניין התרחשות תאונות הדרכים בין השנים 2006-2010. במסגרת איסוף הנתונים נבדק היכן התרחשו תאונות שסיבתן היא מהירות מופרזת או סטייה מנתיב הנסיעה, מכיוון שסיבות אלו מהוות למעלה ממחצית הסיבות להתרחשות תאונות הדרכים במדינת ישראל. הצבת המצלמות הורכבה בהתאם לנוסחה שכללה מספר פרמטרים לרבות:

  • נתוני תאונות דרכים
  • מהירות הנסיעה בקטעי הדרך השונים
  • חומרת התאונה
  • נפח התנועה בקטעי הכביש

בהתאם לכך דורגו קטעי הכביש השונים, כאשר הכבישים שדורגו ברמת סיכון גבוהה, קיבלו עדיפות להתקנת המצלמות האוטומטיות.

 

איך נראית מצלמת א3?

מצלמת א3 היא מצלמה קלה לזיהוי מכיוון שהיא בצבע כתום או אדום, בדרך כלל ניטה לראות אותה ברחבי הכבישים והצמתים הן בתוך העיר והן מחוץ לעיר. בנוסף, בשנים האחרונות קל לנהגים לזהות היכן היא ממוקמת מכיוון שבעת הפעלת אפליקציית  Waze –הנהגים מקבלים דיווחים על מקום הצבתה ("מצלמת מהירות לפניך"). Top of FormBottom of Formמצלמת א3 מכונה כך בקצרה, כאשר שמה המלא הוא : מצלמת אכיפה אלקטרונית אוטומטית.

 

האם מצלמות א'3 זכו לאמינות בבית משפט תעבורה?

במשך תקופה ארוכה מתקיימים דיונים בבתי משפט לתעבורה ברחבי הארץ בעניין אמינותן של המצלמות האלקטרוניות א3. הדיון המהותי ביותר החל כאשר 20 נהגים בחרו להרים את הכפפה ולערער לביהמ"ש בעניין אמינות המצלמות, לאחר מכן בשנת 2017 הוגשה תביעה ייצוגית כנגד משטרת ישראל בעניין זה. במסגרת הערעורים שהוגשו נטען כי המשטרה לא הצליחה להוכיח את אמינותן של המצלמות ע"י מכון התקנים, וזאת למרות שקיים תו תקן שבאמצעותו מצלמת המשטרה את הדו"חות דרך תקשורת מאובטחת. לאור הסערה שהתחוללה והספק הרב שהתעורר בנוגע לאמינותן של המצלמות באמצע יולי 2019, הוחלט להשבית את המצלמות למספר חודשים. במקביל להשבתת המצלמות, הצליחה משטרת ישראל בשילוב של אנשי מקצוע בטכניון להוכיח כי אכן המצלמות אמינות, בעקבות כך משרד המשפטים נתן את אישורו למשטרה בעניין הפעלת המצלמות למטרת אכיפה והפקת דו"חות.

 

קיבלתם דו"ח מהירות שתועד במצלמות המהירות א'3? מספר טיפים מצוות בדרכים

אם עומד לחובתם דו"ח תנועה בגין נהיגה במהירות העולה על המותר שתועד באמצעות מצלמות א'3, חשוב שתדעו:

  • טרם תשלום הדו"ח וודאו כי אכן אתם אלה שנסעתם ברכב באותו היום ובאותה השעה, מכיוון שמדובר במצלמות אוטומטיות, הסממן היחיד לביצוע העבירה הוא מספר הרכב, לכן הקפידו לבדוק שאלו אכן הייתם אתם.
  • זכרו, תשלום הדו"ח משתמע כהודאה באשמה, לכן וודאו כי אתם עושים את המהלך הנכון.
  • הוציאו תדפיס נקודות עדכני בכדי לראות מה עשוי להיזקף לחובתכם בעת תשלום הדו"ח.
  • אם ברצונכם להגיש בקשה להישפט, מומלץ להיעזר בעורך דין תעבורה מיומן המתמחה בתחום בכדי שתקבלו את הייצוג המשפטי הראוי וההולם ביותר.
  • עם ייצוג משפטי מקצועי בידי עו"ד תעבורה, תוכלו לצאת עם ענישה מופחתת לרבות: החלפת סעיף העבירה לסעיף מקל, ואף זיכוי מלא ככל הניתן. חשוב לזכור כי מערכת המשפט עדיין רואה במצלמות המהירות האלקטרוניות – א3 כאמצעי לא אמין ולכן עו"ד מיומן בתחום שמכיר את הנושא לעומק יוכל לעלות טענות בעניין הכשלים בתיעוד העבירה ובכך לשכנע את ביהמ"ש לזכות את הנהג נאשם או לכל הפחות להפחית מעונשו.

 

 

 

מצלמות המהירות האלקטרוניות א3

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן