ontheroads-fb

נהיגה תוך שימוש בתוכנת ניווט, האם מותר? waze וכד'

בשנים האחרונות, עם התפתחות הטכנולוגיה, אנחנו נוטים לראות על הכביש יותר ויותר רכבים עם מסכי מולטימדיה וסטנדים לטלפונים הניידים. בהתאם לכך, נשאלות לא מעט שאלות בנושא השימוש בניידים ובמסכי התצוגה במהלך הנהיגה.

ניתן לראות כי, נהגים רבים נוטים להשתמש במהלך הנהיגה בתוכנות ניווט כדוגמת waze מבלי לדעת האם הם עשויים לעבור על תקנות התעבורה ופקודת התעבורה. לכן, אם אתם חוששים מביצוע עבירת תנועה, או שמא אתם מעוניינים לדעת מהן ההגבלות בנושא השימוש בתוכנות ניווט, המאמר הזה הוא בשבילכם.

 

האם מותר להשתמש בתוכנות ניווט במהלך הנהיגה לפי החוק?

בהתאם לנאמר בחוק, לא נמצאה כל התייחסות לגבי אופן השימוש בתוכנות ניווט במהלך הנהיגה, אך יחד עם זאת, ניתן לראות כי בהתאם לתקנה 28א לתקנות התעבורה, חלה החובה על הנהג לאחוז את ההגה במהלך כל הנסיעה בשתי ידיו. לאור האמור, אם השימוש בתוכנת הניווט waze מצריכה מן הנהג לעזוב את אחת מהידיים במהלך הנסיעה בכדי לתפעל אותה, לכאורה מבצע הנהג עבירת תעבורה. לחילופין, אם מכשיר הניווט מופעל מטלפון סלולרי, עליו להיות ממוקם ברכב על גבי התקן מיוחד אשר מונע מהנהג לאחוז אותו ביד, ובכך לא נעבירה עבירה.

 

שימוש בתוכנת ניווט במערכת מולטימדיה ברכב

לפי פסיקתו של בית משפט לתעבורה בחיפה, במקרה שברכב מותקנת מערכת מולטימדיה בעלת מסך מגע המאפשרת שימוש בתוכנות ניווט, ההפעלה מותרת ולכן לא מדובר בעבירת תנועה. חשוב להבין כי, אומנם מותר לבצע שימוש במהלך הנהיגה בתוכנת ניווט, אך חל איסור מוחלט להציג על צג המערכת סרטונים, סרטים, תצוגות וידיאו וכ"ו.

 

 האם ניתן לבטל התראה שהופיעה בוויז במהלך הנהיגה?

בכדי לבטל התראה שהופיעה במערכת הניווט, נדרש הנהג להוריד יד אחת מההגה בכדי לבצע את הפעולה הנדרשת, מה שעשוי להוות עבירת תנועה. במקרה בו קיבל הנהג דו"ח בגין כך(שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה), אנחנו ממליצים לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין תעבורה, בכדי שזה יבחן עבורכם את כלל האפשרויות, וינתב לכם את דרך הפעולה הטובה ביותר במצבכם בהתאם לנסיבות. בפסק דין שניתן בבית משפט לתעבורה בעניין רסן זוהר סלע, זיכה בית הדין הצבאי את הקצינה מכתב אישום בגין שימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה. לטענתה של הנהג הנאשמת, היא אכן נגעה במכשיר הנייד וסגרה פרסומת שהופיעה במכשיר הניווט, מכיוון שהפרסומת הפריעה לה לראות את נתיב הנסיעה ולכן הנגיעה במכשיר הנייד הייתה הכרחית בכדי לדעת באיזה מחלף עליה לרדת. כנשאל השוטר בנוגע לדו"ח שנתן לנהגת, הוא לא יכול היה לומר בוודאות כמה זמן התעסקה הנהגת במכשיר הסלולרי, אלא רק ציין שהנגיעה ערכה מספר שניות. בעניין זה ציין השופט כי, ככל שהנגיעה במכשיר היא קלה(נגיעה אחת או שתיים) וזאת לשם הפעלת מערכת הניווט בצורה תקינה וברורה, ניתן לכלול זאת בגדר השימור הסביר ובהתאם לכך פסק לזיכוי הנהגת.

 

השתמשתם בתוכנת ניווט במהלך הנהיגה ונעצרתם על ידי שוטר? קבלו מאיתנו מספר טיפים

סביר להניח שכולנו מרגישים לחץ ובלבול בעת היתקלות עם כוחות השיטור בכביש, מה שעשוי להוביל אותנו לביצוע של מספר טעויות משמעותיות. במקרה בו נעצרתם על ידי שוטר תנועה, קבלו מאיתנו מספר טיפים להתמודדות נכונה:

  • הימנעו מתירוצים מיותרים.
  • אל תתנצלו. התנצלות מתפרשת כהודאה בביצוע העבירה.
  • זכרו כי כל מילה שנאמרת על ידכם, מצוינת מפורשות בדו"ח ועל כן יש למילותיכם משקל רב.
  • היוועצו בהקדם האפשרי עם עורך דין תעבורה הבקיא ברזי הדינים השונים

לאור האמור, במקרה שנמצאתם נוגעים במכשיר הסלולרי או במערכת המולטימדיה בכדי להסדיר את מערכת הניווט במהלך הנהיגה, אתם חשופים לקבלת דו"ח תנועה בגין כך. במקרה שכזה, אין כל חובה לקבל את רוע הגזירה, אלא ניתן להסתייע בעורך דין תעבורה מיומן בכדי להתמודד בצורה הטובה ביותר עם הדו"ח הנוכחי.

 

משתמשים בתוכנת ניווט בנהיגה? כדאי שתדעו מספר בדברים

כיום, נהגים רבים נאלצים להשתמש בתוכנת ניווט כדוגמת וויז במהלך הנהיגה בכדי להגיע למקום המיועד. בהתאם לכך, בכדי להבטיח נהיגה בטוחה, הן מצד כוחות השיטור והן מצד ביטחונם האישי של הנהגים, חשוב לדעת מספר דברים בעניין:

  1. אם תוכנת הניווט נמצאת במכשיר הטלפון, חלה החובה להניח אותו על מתקן המיועד לכך.
  2. על המתקן להיות יציב וחזק, שלא ידרוש התעסקות במהלך הנסיעה(מומלץ לבדוק את המתקן טרם הנסיעה).
  3. במקרה שקפצה לכם פרסומת במהלך הנסיעה שמסתירה לכם את המסלול בוויז, מומלץ לעצור בצד הדרך(אם מתאפשר) בכדי לסגור את הפרסומת ורק לאחר מכן להמשיך בנהיגה. חשוב להבין כי סטייה ולו הקלה ביותר לאור היסח דעת, עשויה להוביל לתוצאות הרות אסון.
  4. אם למרות כל הנאמר קיבלתם דו"ח תנועה בגין השימוש בתוכנת ניווט, המתינו עם התשלום, התייעצו בהקדם האפשרי להיוועץ עם עורך דין תעבורה מנוסה ומיומן בתחום.

 

חשיבותו של עורך דין תעבודה בהתמודדות מול דו"חות תנועה

לאור כל הנאמר במאמר, כל פעולה שתאלץ את הנהג בדרך כזאת או אחרת לגעת במכשיר הנייד במהלך הנהיגה היא אסורה בהחלט, ואף עשוי להעמיד לנהג דו"ח בגין כך. מנתונים סטטיסטיים עולה כי, אחד הגורמים המרכזיים ביותר להתרחשותן של תאונות דרכים, הוא שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה, כאשר הסיכוי למעורבת בתאונה הוא גבוה פי 10 מנהגים מרוכזים. בכדי למזער את כמות התאונות בכביש, משטרת ישראל הגבירה את האכיפה בכבישים, מתוך רצון לנסות ולמזער ככל הניתן את היסח דעתם של הנהגים בכביש.  רשויות החוק החלו בביצוע של אכיפות אינטנסיביות וממוקדות הן סמויות והן גלויות בכדי לאתר את אותם נהגים מבצעי העבירות.

בעת קבלת דו"ח תנועה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה מקצועי, בכדי לנסות ולהטיב עימכם באמצעות קבלת הסדר מקל או שמא זיכוי מלא מן האשמה בהתאם לנסיבות.

 

 

 

 

נהיגה תוך שימוש בתוכנת ניווט, האם מותר waze וכד'

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

תג חניה לנכה

תג חניה לנכה ניתן לאנשים המוגבלים בניידות מטעם משרד הרישוי

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן