ontheroads-fb

מחיקת נקודות תעבורה

בהתאם להוראות משרד התחבורה במדינת ישראל, בעת ביצוע עבירות תנועה צפוי הנהג לקבל נקודות בצירוף לקנס הכספי או לכתב אישום, אשר עשויות להעמיד לחובתו אמצעי תיקון מסוג קורסי נהיגה, מבדקים במרב"ד מבחן עיוני ומעשי, בכדי לשמור על רישיון הנהיגה שלו. במקרים בהם צבר הנהג מספר רב של נקודות חובה, יהיה צפוי לשלילה לפרק הזמן המוגדר. שיטת הניקוד נעשתה מתוך מטרה לאתר נהגים המבצעים עבירות בצורה רצידיוויסטית בכביש, על מנת להקנות להם ערכי נהיגה טובים, ואף להרחיקם מן הכביש בעת הצורך. רמת נקודות החובה שצברו כל אחד מן הנהגים השונים, מאפיינת בהתאם את רמת מסוכנותם, בהתאם לכך חוששים הנהגים לאבד את רישיונם ומסתייעים בעורך דין תעבורה שיסיע להם לבטל את נקודות החובה.

האם נקודות התעבורה נמחקות? כיצד ניתן לבדוק את מצב נקודות התעבורה ובאילו מצבים צפוי הנהג לאבד את רישיון הנהיגה שלו? כל אלו ועוד, בהמשך המאמר.

 

מהן ההשלכות של נקודות תעבורה והאם ניתן למחוק אותן?

שיטת הניקוד פועלת בהתאם לעקרון צבירת נקודות, כל עבירת תעבורה טומנת בחובה בין 0 ל-10 נקודות חובה וזאת בהתאם לחומרת העבירה. יש לציין כי קיימות 5 קבוצות ניקוד לרבות: 2, 4, 6, 8, 10 כאשר 2 מסמל עבירה בדרגת חומרה נמוכה ואילו 10 מסמל עבירה חמורה ומסוכנת. חשוב להבין כי לנקודות התעבורה השלכות רבות המהוות אמצעי תיקון, אשר עשויות להשפיע על רישיון הנהיגה של הנהג לרבות:

  • קורס נהיגה נכונה / ייעודי.
  • מבחן עיוני(תיאוריה).
  • מבחן מעשי(טסט).
  • מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
  • פסילה לזמן מוגדר.

אנו שומעים לא מעט שאלות בעניין תוקפן של נקודות התעבורה והאם הן נמחקות בשלב כזה או אחר ולכן נעשה סדר בדבר. נקודות החובה לא נמחקות מהמרשם התעבורתי של הנהג, אלא הן מאבדות מתוקפן בהתאם לתנאים הנדרשים.

 

מתי נקודות התעבורה יאבדו מתוקפן?

תוקף הנקודות משתנה בהתאם למספר הנקודות הקיים במרשם התעבורתי של הנהג בין שנתיים לארבע שנים, בכפוף לביצוע אמצעי התיקון בהצלחה, לרבות:

 

מספר הנקודות: אמצעי תיקון: תוקף הנקודות:
עד 22 נקודות חובה קורס נהיגה בסיסי שנתיים מיום ביצוע העבירה האחרונה.
24 עד 36 נקודות חובה קורס נהיגה ייעודי(מתקדם) + קורס נהיגה בסיסי ארבע שנים מיום ביצוע העבירה האחרונה.
36 נקודות ומעלה מעבר בהצלחה של מבחן עיוני(תיאוריה) ופסילה של שלושה חודשים ארבע שנים מיום התרחשות העבירה האחרונה.
72 נקודות ומעלה פסילת רישיון הנהיגה לתשעה חודשים + ביצוע מבדקים במכון הרפואי + מעבר בהצלחה של מבחן עיוני (תיאוריה) + מעבר בהצלחה של מבחן מעשי (טסט)

 

תוקף הנקודות הוא ארבע שנים.

 

חשוב להבין כי תוקף הנקודות מותנה בביצוע אמצעי התיקון המוטל על הנהג בהתאם למספר הנקודות המיוחסות לו במרשם התעבורתי. נהג שלא ייבצע את אמצעי התיקון בהתאם לתנאים הנדרשים תוך שישה חודשים, תוטל עליו סנקציה של שלילת רישיון הנהיגה שלו.

 

מחיקת נקודות התעבורה, מדוע זה חשוב לנהגים?

כפי שצוין במאמר, נקודות התעבורה עשויות להטיל סנקציות מהותיות על רישיון הנהיגה, כדוגמת שלילה לפרק זמן של שלושה חודשים או תשעה חודשים בהתאם למספר נקודות החובה המופיעות במרשם התעבורתי של הנהג. חשוב להבין כי לשלילת רישיון הנהיגה אפקט משמעותי על חייהם של הנהגים ביחס לעצמאותם. כיום נהגים רבים משתמשים ברישיונם באופן יומיומי בכדי להגיע למקום עבודתם, להסיע את ילדיהם למסגרות ואף בכדי להתפרנס מעבודתם כנהגים.

לאור האמור, נהגים רבים בוחרים להיוועץ עם עורך דין תעבורה המתמחה בשיטת הניקוד, בכדי לנסות ולהביא לביטול הנקודות על ידי קבלת הסדר מקל ללא נקודות ועד לזיכוי מלא מן האשמה וביטול הנקודות.

 

האם עורך דין תעבורה יכול לסייע למחיקת נקודות התעבורה?

עורך דין תעבורה המתמחה בטיפול בדו"חות תנועה הנושאים עימם נקודות חובה, מודע לדרכים השונות בהן ניתן לסייע לנהג החל מקבלת הסדר מקל ועד לזיכוי מלא מן האשמה. חשוב להבין כי בעת קבלת דו"ח תנועה, על כוחות השיטור מוטלים נהלים שונים הקבועים בחוק, ועליהם לפעול על פיהם. קיימים לא מעט מקרים בהם הוכח בביהמ"ש כי שוטרי התנועה לא פעלו בהתאם לנהלים הנדרשים, וכתוצאה מכך דו"ח התנועה בוטל והנהג זוכה מאשמה ואילו במקרים אחרים קיבל הנהג הסדר מקל בעל השלכות מזעריות. לאור האמור, בעת קבלת דו"ח תנועה הנושא עימו נקודות חובה, אנו ממליצים להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה בכדי לקבל את התוצאה הטובה ביותר בנסיבות העניין. למידע נוסף בעניין, עו"ד אוליאל מסבירה בצורה מקיפה על מחיקת נקודות תעבורה ואיך לטפל . באתר האינטרנט.

עורך דין מיומן הבקיא ברזי הדינים השונים, עשוי לאתר כשלים בראיות התביעה הנוגעות לעבודת המשטרה ובכך להביא למחיקת נקודות התעבורה, כמו למשל בעת ביצוע בדיקת ינשוף, על השוטרים לפעול בהתאם לנהלים הנדרשים לרבות: כיול מכשיר הינשוף, המתנה של 15 דק' מרגע העצירה ועד לרגע הבדיקה, ביצוע בדיקה באזור נטול עשן, קשר עין רציף עם הנהג וכן הלאה. במקרה בו לא תצליח התביעה להוכיח כי המשטרה פעלה בהתאם להנחיות, צפוי הנהג להקלה בענישה ועד לזיכוי מלא מן האשמה וכמובן מחיקת נקודות התעבורה.

 

באילו מקרים עשויים הנהגים לקבל נקודות תעבורה?

נקודות תעבורה עשויות להיזקף לחובת הנהג בעת ביצוע עבירת תנועה בהתאם לפקודת התעבורה ולתקנות התעבורה, למשל:

שתי נקודות חובה – נוסע לא חגור, גרירה ללא היתר.

ארבע נקודות חובה – אי ציות לתמרורים מסוימים.

שש נקודות חובה – נהיגה ללא רישיון רכב(לפרק זמן מוגדר), נהג ללא חגורת בטיחות, נהיגה בניגוד לכיוון התנועה, סטיה לעקיפה בצומת.

שמונה נקודות חובה – נהיגה ללא רישיון התואם לסוג הרכב, נהיגה במהירות מופרזת העולה על 20 קמ"ש מהמותר בדרך עירונית, או שמא נהיגה במהירות של 25 קמ"ש מעל המותר בדרך שאינה עירונית.

עשר נקודות חובה – מעבר צומת ברמזור אדום, נהיגה בזמן פסילה, נהיגה בשכרות, נהיגה במהירות העולה על 30 קמ"ש מהמותר בדרך עירונית או 40 קמ"ש מעל המותר בדרך שאינה עירונית, הפקרה לאחר תאונה.

 

קיבלתי דו"ח עם נקודות חובה, איך ניתן למחוק אותן?

בעת קבלת דו"ח מסוג ברירת משפט הטומן בחובו קנס כספי בצירוף של נקודות חובה, רשאי הנהג להגיש בקשה להישפט במקרה שהוא חש שנפלה טעות ברישום הדו"ח הנוכחי. טרם ההגעה לביהמ"ש על הנהג או מיופה כוח מטעמו(עורך דין תעבורה), לבחון את הדו"ח ואת הראיות הקיימות בידי התביעה בכדי לנסות ולאתר כשלים מהותיים אשר עשויים להטיב עם הנהג בהגיעו לבית המשפט. בעת התגלות פגמים משמעותיים אלו, צפוי הנהג לקבל הסדר מקל שאינו נושא עימו נקודות חובה או לחילופין ביטול של הדו"ח בכללותו.

חשוב לדעת כי במקרה בו שילמתם את דו"ח התנועה, לא ניתן להגיש בקשה להישפט. יחד עם זאת, קיימים חריגים לכלל(מומלץ להיוועץ עם עורך דין תעבורה).

 

 האם ניתן למחוק את נקודות החובה באמצעות המרה לאזהרה?

בעת ביצוע עבירת תנועה, רשאי השוטר בהתאם לסמכותו להמיר את דו"ח ברירת המשפט לדו"ח התראה/אזהרה. בכדי להמיר דו"ח לאזהרה, על הנהג לעמוד במספר קריטריונים(שימו לב כי הקריטריונים עשויים להשתנות ולכן אין להסתמך על הנאמר), לרבות:

  1. ותק נהיגה של מינימום חמש שנים בארץ ישראל.
  2. לנהג לא נרשם דו"ח אזהרה.
  3. אין לנהג הרשעות בשלוש שנים שקדמו לביצוע העבירה הנוכחית.
  4. נסיבות העבירה ומידת הסיכון אינן חמורות.
  5. הנהג מודה ביצוע העבירה.
  6. העבירה לא נמנית בין העבירות החריגות שבהן לא ניתן לרשום דו"ח התראה כדוגמת שימוש בטלפון נייד, נהיגה בשול, אור אדום, עקיפות וסטיות, חנייה בחניית נכה, מטען, נהיגה על אי תנועה, תקינות הרכב, חציית שטח הפרדה, מהירות בדרגת קנס של 1500 ₪ וכ"ו.

יש לציין כי גם במקרה בו נהג עומד בכל הקריטריונים, אין כל חובה בחוק להמיר לו את הדו"ח לאזהרה, אלא מדובר בשיקול דעתו של השוטר בלבד! במקרה בו החליט השוטר להמיר את הדו"ח, משמעות הדבר היא כי הדו"ח בטל ומבוטל וכך גם הסנקציות בגינו לרבות: קנס כספי ורישום נקודות חובה. אם השוטר בחר שלא להמיר לכם את הדו"ח ניתן לפנות למפנ"א – מרכז פניות נהגים ארצי, אך יחד עם זאת חשוב לדעת כי תנאי הסף יהיו גבוהים וקשוחים יותר מאשר לפנות בבקשה אל השוטר בשטח וזאת משום שקיימת הנחה כי השוטר כבר שמע את הטיעון שלכם ובהתאם לנסיבות האירוע בחר שלא להמיר את הדו"ח.

 

 

 

 

 

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן