ontheroads-fb

עורך דין תעבורה

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי במדינת ישראל נכון לשנת 2021, היו למעלה מ-3 מיליון כלי רכב פרטיים, נתון זה מעיד על גידול של 2.9% גידול של רכבים מהשנה הקודמת. רובנו עושים שימוש ברחבי הכבישים כאשר אנו עצמנו מאחורי ההגה. בכדי לאפשר שימוש בטוח בדרכים הציבוריות הן לנהגים והן למשתמשי הדרך השונים יש לאכוף את הכללים, מתוך מטרה להבטיח את שלומם. על כלל הנהגים להקפיד ולעמוד בחוקי התנועה השונים המנויים בפקודת התעבורה, בתקנות התעבורה ובפסקי דין מנחים. נהג שיעבור על הכללים השונים, למעשה מבצע עבירת תעבורה אשר בגינה עשויה להינקט סנקציות שונות בהתאם לחומרת העבירה. הליך תעבורתי הינו הליך פלילי לכל עניין ודבר, ולכן קיימת חשיבות מרבית להיוועץ עם עורך דין תעבורה בכדי לקבל ידע משפטי מקצועי אשר עשוי להבטיח הקלה בענישה בהתאם לנסיבות המקרה.

תחום התעבורה הוא תחום מורכב ומסועף, כאשר השאלות המרכזיות נוגעות לדרכי פעילותן של רשויות האכיפה בישראל, שיטת הניקוד, בתי המשפט לתעבורה, ההבדלים בין עבירות התנועה ואופי פעילותו של עורך דין תעבורה בהתמודדות מול הערכאות השונות. לכל המידע בנושאים הללו, המשיכו לקרוא את המאמר שלפניכם.

 

רקע כללי על תחום התעבורה בישראל

מערכת החוק במדינת ישראל מסדירה עבורנו את חוקי התחבורה היבשתית על ידי תחום המשפט של דיני התעבורה. דינים אלו מנויים בפקודת התעבורה שנחקקה בשנת 1929, לאחר קום המדינה הפקודה התקבלה לספר החוקים הישראלי ובמהלך השנים היא עברה שינויים רבים. ניתן לראות כי הפקודה מסדירה את תחום המשפט של דיני התעבורה בישראל ואף מגדירה את החוקים וסמכויות האכיפה. לאור העובדה כי מדובר בתחום רחב היקף, מערכת המשפט כוללת במדינת ישראל גם את בתי המשפט לתעבורה כאשר תחת סמכותם לנהל הליכים פליליים.

נכון לשנת 2021, בתי המשפט לתעבורה דנים ב-100,000 תיקים(בקירוב) בכל שנה בדרגות חומרה שונות, החל מעבירות קלות בעניין קנס כספי ונקודות, ועד לעבירות חמורות כדוגמת מעורבות בתאונת דרכים אשר עשויות להטיל על הנהג שלילת רישיון ואף מאסר בפועל. חשוב להבין, היות ומדובר על הליך פלילי לכל דבר ועניין, ביכולתו של הנהג לערער לערכאה גבוהה יותר לאחר קבלת מתן גזר הדין.

יש לזכור כי לאור הנתון הסטטיסטי, כל אדם אשר מחזיק ברישיון נהיגה, עשוי למצוא עצמו בביצוע עבירת תעבורה שתעמיד אותו בפני שופט בבית משפט לתעבורה. במקרה שכזה, בכדי לנסות ולהימנע מענישה חמורה, מן הראוי להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה מקצועי המנוסה בתחומו וזאת במטרה למצות כנגדו את ההליכים המשפטיים האפשריים בכדי להימנע מהרשעה, או שמא להפחית לו מרוע הגזירה.

 

סוגי עבירות התעבורה

מטבע הדברים, קיימת קשת רחבה של עבירות תנועה, החל מעבירות תנועה קלות אשר נושאות עימן דו"ח ברירת משפט, ועד לעבירות תנועה חמורות המעמידות הזמנה לבית משפט. על מנת להבין את סיווג חומרת העבירות, נציג עבורכם טבלה הממחישה מעט מן עבירות התנועה הקבועות בחוק:

עבירות תנועה קלות: עבירות תנועה חמורות:
אי מתן אות לפני פנייה ימינה/שמאלה נהיגה במהירות מופרזת
נסיעה ללא הפעלת אורות בחורף עקיפה מסוכנת תוך חציית קו הפרדה רצוף
בלימת פתע נהיגה בזמן פסילה
שימוש בפנסי ערפל נהיגה תחת השפעת חומרים משכרים (אלכוהול/סמים)
חניה במקום אסור אי מתן זכות קדימה
כיסוי או ציפוי שמשת הרכב סירוב להיבדק בבדיקת ינשוף
נסיעה אחורנית ללא צורך נהיגה ברמזור אדום בצומת

 

יש לציין כי גם לקבלת דו"ח תעבורה בגין ביצוע עבירת תנועה קלה יש משמעות כבדת משקל על הנהגים, לאור העובדה כי לצד עבירות תנועה רבות קיים מספר נקודות שנע בין 0 ל-10, עשוי הנהג לקבל אמצעי תיקון כדוגמת – ביצוע קורסי נהיגה, מבדקים במכון הרפואי ואף שלילת רישיון הנהיגה. בנוסף, חשוב לדעת כי נהגים אשר יתפסו מבצעים עבירת תנועה חמורה, קמה להם החובה לסיוע בידי עורך דין תעבורה מקצועי אשר ידע להעניק לנהג ליווי הולם, אשר עשוי להבטיח הקלה בענישה ככל הניתן.

 

מה הקשר בין עבירות התעבורה לתחום המשפט הפלילי?

תקנות התעבורה ופקודת התעבורה משמשים כשני המסמכים החוקיים היחידים שעל פיהם ניתן לשפוט אדם שביצע עבירת תעבורה. לכאורה, קיים הבדל בין עבירות פליליות לעבירת תעבורה מפאת העובדה שנושא תעבורה מתדיין במערכת משפט משלו, אך למעשה ניתן לומר כי עבירות תעבורה הן פליליות לכל דבר ועניין.

כפי שציינו קודם לכן, במקרה בו נהג ביצע עבירת תנועה קלה, הוא עשוי לקבל קנס כספי בלבד אך בעת ביצוע עבירת צנועה חמורה, עשוי האדם לעמוד לדין בפני שופט כאשר בסמכותו של בית המשפט סנקציות נרחבות וחמורות, למשל: מאסר בפועל. בדרך כלל יטה המחוקק לפסוק מאסר בפועל על נהג במקרים קיצוניים בלבד, למשל: נהג שהיה מעורב בתאונת הפקרה לאחר פגיעה.

 

 השפעת דיני התעבורה על חיינו

נושא התעבורה הוא נושא רחב יריעה ובעל השפעה מהותית הן על החברה הישראלית והן על הכלכלה במדינה. מנתון שהוצג בין השנים 2012-2016 ניתן היה לראות כי הוכנסו לקופת המדינה מעל ל900 מיליון שקל בגין דו"חות תנועה במשך 5 שנים, משמעות הדבר היא כי קיימת אכיפה מרבית, אשר מניבה את פירותיה למדינה. מהצד השני, למרבה הצער, ניתן לראות עלייה בקטל הכבישים בגין התרחשותן של תאונות דרכים אשר גובות מחיר כבד הן ממשפחת הנפגע והן מהמדינה עצמה.

בעת התרחשות תאונת דרכים, מדינת ישראל הופכת להיות הגוף האמון על תשלומיי הפיציים לקורבנות ולבני משפחתם.

 

משטרת ישראל כאמצעי אכיפה של חוקי התנועה

בכדי לאכוף את עבירות התנועה אשר מתבצעות ע"י נהגים ברחבי הכבישים, הוקמה מחלקה מיוחדת במשטרת ישראל המכונה – משטרת התנועה. תפקידה של משטרת התנועה היא לאכוף את חוקי התנועה ע"י רישום דו"חות, הטלת פסילה והשבתה מנהלית של נהגים המסכנים את הציבור וכיוצא בזה. בנוסף, גם בסמכותם של שוטרי סיור לעצור נהגים המבצעים עבירות תעבורה.

הצורך לבצע אכיפת עבירות תנועה נובע מן הרצון הרב להילחם בתאונות הדרכים על ידי הרחקת נהגים פורעי חוק מן הכבישים ובכך למנוע סכנה ממשית ולהבטיח את שלומם של משתמשי הדרך השונים.

 

מהן דרכי האכיפה של משטרת ישראל אל מול עברייני התנועה?

משטרת ישראל מפעילה מגוון רב של אמצעים בכדי לתפוס עברייני תנועה, למשל:

  • שימוש במכשירי מדידת מהירות מופרזת – מצלמות א'3, מכשיר ממל"ז, דבורה וכן הלאה.
  • שימוש במכשיר הינשוף – במטרה לאתר נהגים אשר עולים על רכבם תחת השפעת אלכוהול.
  • יחידת הפסולים – פועלים בהתאם למידע מודיעיני שהתקבל במטרה לאתר נהגים שנוהגים בזמן פסילה.
  • הצבת מחסומים לביקורות אקראיות.
  • מבצעי אכיפה שונים.
  • יחידת האופנוענים.

בנוסף, קיימים אמצעים אוטומטים המסייעים לביצוע אכיפת חוקי התנועה השונים, לרבות: מכמונת מהירות, מצלמות המתעדות חציית צומת כשברמזור דלק אור אדום ועוד.

 

האם קיים הבדל בין עבירות תעבורה לעבירות תנועה?

אין כל הבדל בין המושג עבירות תנועה, למושג עבירות תעבורה, בסופו של דבר מדובר בכינוי לכלל העבירות המבוצעות על ידי נהגים, הולכי רגל, ויתר משתמשי הדרך השונים. בעת ביצוע עבירה שכזאת, עשוי הנהג לעמוד לדין בפני שופט, להיקנס, לקבל שלילה ועוד. האינדיקציה לחומרת הענישה היא חומרת העבירה שהתבצעה. יחד עם זאת, במקרה בו העבירה גרמה לפגיעה בנפש, גוף או רכוש, עשויה להתרחש החמרה בענישה. מכאן אנו למדים כי קביעת הענישה נעשית בהתאם לעבירה שהתרחשה ולתוצאה שהתקבלה.

עורך דין תעבורה המתמחה בתחום, יכול לפעול ולצמצם את חומרת האישום של הנהג. במקרה בו נהג יידרש לעמוד לדין בבית משפט לתעבורה, עו"ד תעבורה מיומן עשוי למזער את האישומים ולהשיג לנהג הסדר מקל ועד לזיכוי מלא.

 

הסתבכתם עם משרד הרישוי? כדאי להיוועץ עם עורך דין תעבורה

נהגים שקיבלו מכתב ממשרד הרישיון בעניין התליית רישיון הנהיגה שלהם, יכולים לבחור באחת מן החלופות הבאות:

  1. קבלת רוע הגזירה, והפקדת רישיון הנהיגה לפרק הזמן שנקבע במשרד הרישוי
  2. היוועצות עם עורך דין תעבורה מיומן, בכדי לבדוק האם דרישת התליית הרישיון בוצעה בהתאם לדין, או שמא נפלה טעות. אנו נתקלים לא מעט במקרים בהם משרד הרישוי טועה ברישום הנקודות ובגין כך נהגים רבים נדרשים בביצוע אמצעי התיקון בדמותו של פסילת רישיון למרות שאינם מחויבים בכך.

עורך דין תעבורה מיומן בתחום ידע לבדוק עבור הנהגים את מרשמם התעבורתי ולהעניק להם המלצה על דרך הפעולה הטובה ביותר במצבם זה.

 

מיהו עורך דין תעבורה ומה תפקידו?

עורך דין תעבורה הוא עו"ד בעל הסמכה, אשר תחום ההתמחות שלו הוא בעבירות תעבורה. תפקידו של עורך דין תעבורה הוא להעניק סיוע משפטי הולם לנהגים הנאשמים בביצוע עבירת תעבורה כזאת או אחרת. בעת ביצוע עבירת תנועה, עשוי הנהג לקבל דו"ח ברירת משפט בעל קנס כספי או שמא דו"ח מסוג הזמנה לדין. חשוב להבין כי תשלום הקנס מהווה הודאה בביצוע העבירה, ולכן נמנע מן הנאשם להגן על עצמו בבית משפט לתעבורה, לכן ניתנת האפשרות לנהג להגיש בקשה להישפט ולעמוד לדין בגין העבירה שביצע. לאור האמור קיימים שני מקרים בעת קבלת דו"ח תנועה בהם יש חשיבות לייצוג משפטי:

  1. בעת קבלת הזמנה לדין – קיימת חשיבות מרבית לייצוג משפטי הולם, לאור העובדה כי לבתי משפט לתעבורה סנקציות רבות, החל מקנס כספי, שלילת רישיון נהיגה ואף מאסר בפועל.
  2. בעת קבלת דו"ח ברירת משפט – נהג המעוניין להגיש בקשה ולהישפט בגין העבירה, מומלץ ואף הכרחי לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה מיומן בכדי לנסות ולהטיב עם הנהג ככל הניתן.

לאור העובדה כי הליך תעבורתי מתנהל כהליך פלילי, חשוב להיוועץ בהקדם האפשרי עם עורך דין תעבורה, בכדי שזה ינתב עבור הנהג את מסלול הפעולה המשפטי הטוב ביותר עבורו.

 

מהי דרך הפעולה הטובה ביותר לנהג שקיבל דו"ח ברירת משפט, תשלום הקנס או עמידה למשפט?

נהגים רבים נוטים למהר ולשלם את הקנס הכספי בעת קבלת הדו"ח, מתוך מחשבה שתשלום הדו"ח פוטר להם את הבעיה הנוכחית, אך אין כך הדבר. לעיתים לצד תשלום הקנס יופיעו נקודות חובה, בעת התשלום של הדו"ח ייזקפו לחובת הנהג נקודות אלו במרשם התעבורתי לפרק זמן של מינימום שנתיים מיום ביצוע העבירה האחרונה. בהתאם לסעיף 69א' בפקודת התעבורה, יחד עם עוד מספר של סעיפים, מעוגנת לה שיטת הניקוד במדינת ישראל, בכפוף לכך, נהג שצבר לחובתו מספר של נקודות המוגדר בחוק יוטל עליו אמצעי תיקון לרבות : ביצוע קורסי נהיגה, מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מעבר מבחן עיוני + מבחן מעשי (תיאוריה וטסט) ואף שלילת רישיון נהיגה. אמצעי תיקון אלו עשויים להיות בעל משמעות רבה לנהגים ולכן ניתן להסיק מכאן כי במקרה שכזה, עדיף לנהגים להישפט בגין הדו"ח ולא לשלמו באופן מיידי.

אנחנו ממליצים לנהגים טרם תשלום הדו"ח לגשת לאחת מעמדות הרשיומט הקרובות לביתם, ולהנפיק תדפיס נקודות עדכני בכדי לראות מה מצבם והאם בעקבות הדו"ח שקיבלו, יוטל עליהם אמצעי תיקון כזה או אחר.

 

מהי שיטת הניקוד, וכיצד היא פועלת?

שיטת הניקוד אומצה במדינת ישראל על ידי משרד התחבורה בשנת 2003, מטרת השיטה היא לשמש כאמצעי מעקב אחרי עברייני תנועה רצידיביסטים בכדי להרתיע אותם מלבצע עוד עבירות. הנתונים נאספים בצורה מסודרת ויסודית, על ידי רישום נקודות במחשבים של משרד התחבורה בהתאם לעבירה התנועה שהתבצעה, כך יכולים המומחים לעקוב אחרי עברייני תנועה אלו. נקודות התעבורה מחולקות לחמש קבוצות בהתאם לדרגת חומרתן : 2, 4, 6, 8, 10, כאשר 2 מסמל עבירת תנועה קלה, ואילו 10 מסמל עבירת תעבורה חמורה. נהגים המבצעים עבירת תנועה באופן חד פעמי, לא ייחשבו לנהגים בעיתיים והנקודות הרשומות לחובתם יאבדו מתוקפן לאחר כמה שנים, אולם, כאשר מדובר בעבריין תנועה סדרתי, הוא ייאלץ בביצוע אמצעי תיקון כדוגמת קורס נהיגה, בכדי שהנקודות יאבדו מתוקפן.

השיטה פועלת באופן הבא:

מספר נקודות חובה במרשם התעבורתי: אמצעי התיקון:
12-11 נקודות ביצוע קורס נהיגה בסיסי
24-34 ביצוע קורס נהיגה ייעודי
36 נקודות ומעלה פסילת רישיון הנהיגה לפרק זמן של שלושה חודשים
72 נקודות ומעלה, או 36 נקודות בפעם השנייה תוך שש שנים פסילת רישיון הנהיגה לפרק זמן של תשעה חודשים, מעבר תיאוריה וטסט בהצלחה ואף מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

חשוב לדעת כי במקרה בו הנהג ייבחר שלא לבצע את אמצעי התיקון שהוטל עליו תוך 6 חודשים מיום קבלת הנקודות, יוטל עליו סנקציה של שלילת רישיון הנהיגה לפרק זמן מוגדר.

 

פעילותן של רשויות החוק אל מול עבירות תעבורה

בכל שנה נהרגים במדינת ישראל עשרות אנשים כתוצאה מהתרחשותן של תאונות דרכים. למעשה, מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתן לראות כי מספר קורבנות תאונות הדרכים גבוה יותר מכלל ההרוגים במלחמות ישראל ופעולות הטרור יחדיו, מיום הקמת מדינת ישראל! למרות שמדובר בהשוואה מקוממת ומעט צורמת, היא נועדה בכדי להדגיש עד כמה המצב במדינה חמור בנושא הקטל בכבישים.

לאור נתון חמור זה, התעורר הצורך בפעילותן של הרשויות הנבחרות בכדי למנוע או לכל הפחות לנסות ולצמצם את התרחשותן של תאונות הדרכים. אכיפה יעילה של חוקי ותקנות התעבורה עשויים לתרום באופן מהותי להשגת המטרה הרצויה. בנוסף, מעבר לאכיפה זו, קיים גם מערך הסברה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אשר דן בנושא מניעת התאונות.

 

מהם תחומי פעילותו של עורך דין תעבורה?

עורך דין תעבורה מתעסק בכל הנוגע לתחום דו"חות התנועה לרבות:

  • נהיגה תחת השפעת סמים
  • נהיגה בשכרות
  • נהיגה במהירות מופרת
  • נהיגה זמן פסילה

בנוסף, עוד עוסק עורך הדין בנושאים הבאים – תאונות הדרכים הן לצד הפוגע והן לצד הנפגע (פלילי/נזיקין), נקודות משרד הרישוי, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועוד. יש לציין כי עורך דין תעבורה משמש כבעל מקצוע שמטרתו להקל על הנהגים הנאשמים בביצוע עבירות תעבורה בעת קבלת הסנקציה ואף להביא לזיכוי מלא כנדרש.

 

כיצד באה לידי ביטוי עבודתו של עורך דין תעבורה בתיקי תעבורה?

בכדי לנסות ולהבין בצורה טובה יותר כיצד באה לידי ביטוי עבודתו של עורך דין תעבורה, נציג בפניכם מספר מקרים בהם עשוי עו"ד לשנות את רוע הגזירה:

נהיגה בשכרות – מדובר בעבירת תנועה חמורה ביותר לאור הסיכון המתקיים בה להתרחשות תאונת דרכים קטלנית. בתי משפט לתעבורה מתנהגים עם נהג זה ביד קשה ואף מטילים עליו עונשים רבים החל מקנס כספי גבוה, פסילת רישיון הנהיגה לפרק זמן ארוך וסנקציות נוספות אשר ניתנות בגין עברו התעבורתי של הנהג וכ"ו. במקרה שכזה, נהג שלא מכיר את רזי החוקים יטה לקבל את רוע הגזירה אותה יפסוק בית המשפט, ללא כל מלחמה. אולם, נהג שיפנה לשירותיו של עורך דין תעבורה מיומן עשוי לקבל ענישה פחותה ואף זיכוי מלא בהתאם לממצאים. חשוב להבין שעורך דין לא מסייע לאדם לחמוק מענישה, אלא חושף את הכשלים שאותרו בכדי להביא לנהג הנאשם את התוצאה ההוגנת ביותר במצבו.

במסגרת עבודתו של עו"ד בתיק נהיגה בשכרות, ייבדק האם המכשיר שבו התבצעה הבדיקה היה מופעל כהלכה, האם השוטר היה מוסמך לבצע את הבדיקה, האם הבדיקה נעשתה תחת הקפדה מלאה של התנאים הנדרשים, מה היה רף האלכוהול שאותר בגוף האדם וכן הלאה.

דוגמא נוספת, נהיגה בזמן פסילה – מבחינת משטרת ישראל ובית המשפט לתעבורה, נהג הנמצא נוהג בזמן פסילת רישיון, מהווה סכנה ממשית לחייהם של משתמשי הדרך השונים ועל כן מדובר בעבירה חמורה אשר נושאת עימה עונשים רבים. גם במקרה זה חשוב להבין כי עורך דין תעבורה יכול לסייע לנהג הנאשם בעבירה מקלה מזאת המיוחסת לו.

במסגרת עבודתו של עו"ד בתיק נהיגה בפסילה, יבחן עורך הדין מדוע הנהג עלה על ההגה בזמן פסילה. נהגים רבים לא מודעים לעצם היותם פסולים ולכן ממשיכים בנהיגה ללא כל ידיעה על כך, עד אשר נעצרו לבדיקה אקראית. לעיתים אנחנו רואים נהגים שצברו נקודות חובה בגין ביצוע עבירות תנועה עד שהגיעו לרף המצריך פסילה (36 נקודות) וזאת מבלי לדעת דבר, לאור מעבר דירה, אי שינוי כתובת ברשות האוכלוסין וכן הלאה. נסיבות אלו, עשויות להטיב עם הנהגים בעת היתקלותם עם המערכת המשפטית. סיוע של עורך דין תעבורה מיומן עשוי להטיב עימם משמעותית.

כל עבירות התנועה שציינו זה עתה, הן חלק מזערי מתוך מערך שלם של כלל העבירות שבגינן עשוי העבריין לעמוד לדין, ללא אפשרות להמיר את המשפט בקנס או באזהרה. בכל אחד מן המקרים הללו, חשוב ואף הכרחי לפנות לעורך דין תעבורה הבקיא בתחום, בכדי לקבל סיוע משפטי ראוי והולם.

 

האם הכרחי להסתייע בעורך דין תעבורה בעת קבלת הזמנה לדין?

מכיוון שהליך משפט תעבורתי מתנהל כהליך פלילי לכל דבר ועניין, משמעות הדבר כי לבית משפט סמכות להטיל סנקציות נרחבות החל מקנסות כספיים ועד למאסר בפועל. לאור העובדה כי אדם עשוי לקבל מאסר בפועל או על תנאי, קיימת חשיבות גדולה לייצוג משפטי הולם. כפי שציינו, למרות שקיימת הפרדה בין משפט פלילי למשפט תעבורה, הרי שהליך תעבורתי עשוי לסכן חיים ולקפח נפשות אדם, ועל כן הנהג הנאשם חייב בייצוג משפטי ראוי.

 

עורך דין תעבורה בהתמודדות מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא גוף הממונה לבדוק את כשירותם של הנהגים לנהיגה על ידי ביצוע מספר מבדקים שונים. קיימים מספר מקרים בהם עשוי אדם להיות מזומן למבדקים במכון הרפואי, לרבות:

  • נהגים רצידיביסטים אשר מבצעים עבירות תעבורה רבות שסיימו את תקופת שלילתם.
  • נהגים שנמצא בגופם סמים או אלכוהול.
  • נהגים המעורבים בתאונת דרכים.

במקרה בו נהג מקבל זימון להתייצבות לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים מומלץ להיוועץ עם עורך דין תעבורה בכדי שזה ידע לכוון את הנהג לקראת מה הוא הולך, ומה צפוי לו בהליך הנוכחי. במקרה בו הומלץ על פסילת רישיונו של הנהג, ניתן להגיש ערר באמצעות עורך דין תעבורה מיומן בכדי לנסות ולהשיב את רישיון הנהיגה בחזרה.

 

מהו בית משפט לתעבורה, ומהם תחומי הפעילות שלו?

בתי המשפט לתעבורה הם חלק מהרשות השופטת בישראל. מעמדם של בתי משפט אלו דומה למעמדו של בית משפט השלום בתלום השיפוט הפלילי. בכדי להבין אילו תיקים מתדיינים בבתי משפט לתעבורה, פקודת התעבורה ותקנותיה תוחמות את הנושאים הללו. יחד עם זאת, לאור ריבוי עבירות תנועה קבע המחוקק עבירות קנס בגין ביצוע עבירות הנתפסות כפחות מסכנות חיים. תשלום הקנס מהווה תחליף ראוי להתדיינות בבית משפט, ובכך נמנעים עומסים מיותרים.

מנגד, חשוב לזכור כי אדם אשר מרגיש שלא נעשה עימו צדק ע"י כוחות השיטור בנתינת הדו"ח, רשאי להגיש בקשה להישפט ולנסות ולהוכיח במשפט את חפותו או שמא להציג נסיבות מקלות. ניתן לראות כי בתי המשפט לתעבורה אכן נוטים לזכות אדם מן האישום במספר מקרים בהם נפל כשל מהותי בדו"ח.

 

היוועצות עם עורך דין תעבורה, באילו מקרים?

בעת קבלת דו"ח מסוג ברירת משפט הנושא עימו קנס כספי, יטה הנהג לשלם את הדו"ח ולא להיכנס לעימות עקרוני מול הערכאות השונות. אולם, כאשר מדובר במקרה בו נהג חש אי צדק בעניין האישום המיוחס לו, או שמא רישיון הנהיגה שלו עשוי להיות סכנה, קיים חישוב של עלות מול תועלת, ובמקרה שכזה קם הצורך להיוועץ עם עורך דין תעבורה מיומן בתחום.

אבל, במקרה בו נהג מואשם בגרימת תאונת דרכים עם נפגעים/ הרוגים או הפקרת פצוע לאחר תאונה, הסתייעות בעורך דין תעבורה הופך לחובה! כזכור, לבית משפט לתעבורה סמכות להטיל עונשים חמורים על נהגים אלו, ולכן ייצוג משפטי הוא איננו בגדר רשות, אלא חובה של ממש. יש לזכור כי במקרה בו בית משפט יפסוק על הרשעה, עשוי הנהג המורשע להיכנס לכלא לזמן ממושך.

 

האם בכל מקרה בו נהג קיבל דו"ח תעבורה, יש צורך בשירותיו של עורך דין תעבורה?

חשוב לדעת כי לא בכל פעם בו נהג יקבל דו"ח תעבורה עליו לפנות לעורך דין, נתון זה מתייחס בעיקר לנהגים וותיקים שאינם מבצעים עבירות תנועה לעיתים קרובות. למען ההגינות, חשוב לומר כי מרבית מן דו"חות התנועה לא ניתנים לביטול בנקל, זאת אומרת, רוב מוחלט מדו"חות אלו יגמרו בהסדר מקל לאחר ניהול משא ומתן עם התביעה.

לאור האמור, אם קיבלתם דו"ח בגין ביצוע עבירת תנועה בפעם הראשונה במהלך שנות נהיגתכם על הכביש, מצבכם טוב, וייתכן כי לא תצטרכו את שירותיו של עורך הדין, אך בסופו של דבר תוכלו לבחור כיצד להתנהל, לרשותכם ארבע אפשרויות:

  1. תשלום הקנס
  2. הגשת בקשה לביטול הדו"ח
  3. הגשת בקשה להמרת הדו"ח באזהרה (במקרים המתאימים)
  4. הגשת בקשה להישפט

המלצה אישית, במקרה בו מדובר בדו"ח הנושא עימו נקודות תעבורה, אל תמהרו לשלם טרם בחנתם את כל האפשרויות האחרות. ריבוי נקודות עשוי לחייב את הנהג בביצוע אמצעי תיקון לרבות: טסט ותיאוריה מחדש, קורסי נהיגה ואף מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. עורך דין מיומן ינסה לאתר כשלים מהותיים בדו"ח (אם ישנם) בכדי להגיע להסדר מקל בעל ייחוס עבירה שאינה נושאת עימה נקודות לנהג הנאשם.

 

 נדרשים בשירותיו של עורך דין תעבורה? להלן טיפים שעשויים לסייע לכם בבחירתו

במקרה בו קיבלתם כתב אישום, או שמא אתם מעוניינים להגיש בקשה להישפט בגין דו"ח תנועה שעומד לחובתכם, יש להסתייע בעורך דין תעבורה בהקדם האפשרי. בכדי לבחור עורך דין תעבורה שיסייע לכם בצורה הטובה ביותר מול ערכאה שיפוטית, ניתן לכם מספר טיפים:

  1. יש לבחור בעורך דין תעבורה הבקיא בדיני התעבורה על בוריו.
  2. על עורך הדין להיות מתמחה בתחום התעבורה בלבד, ולא כחלק נוסף מתחומי עיסוקיו. כיום עורכי דין רבים נוטים לעסוק במספר תחומים יחדיו למשל: משפחה, הוצאה לפועל, ותעבורה יחדיו. במקרה שכזה עורך הדין לא יהיה בקיא בתחום התעבורה בלבד, ועל כן קיים סיכון שלא ידע להתמודד כנדרש אל מול בתי המשפט לתעבורה.
  3. עורך דין מקצועי ומיומן לעולם לא יבטיח ללקוחותיו אחוזי הצלחה, ובמקרה בו הובטח לכם הצלחה, מדובר ב"טריק שיווקי" ללא כל ביסוס.
  4. שוחחו עם עורך הדין טלפונית/פנים אל פנים ושמעו את מה שיש לו לומר. אנחנו מאמינים שתצליחו להבין האם מדובר באדם שיש לכם כימיה איתו, או שמא אתם לא מרגישים בנוח.
  5. בדקו את עברו של עורך הדין לרבות: מהו תחום עיסוקו העיקרי, כמה שנים הוא בתחום התעבורה, בקשו לראות פסקי דין החופפים לשלכם, שהתנהלו במשרדו של עורך הדין ועוד.

זכרו, מדובר בהליך שעלול להשפיע על חייהם לתקופה ארוכה וממושכת, לכן חשוב לבחור עורך דין תעבורה מקצועי ומיומן בתחום.

המלצת צוות בדרכים

יש הרבה מידע ברחבי באינטרנט בתחום התעבורה בישראל והרבה אתרים שקשורים לתחום עריכת דין. חשוב לדעת איפה לצרוך תוכן איכותי…

משרד עו"ד מוביל בתחום התעבורה יערית אוליאל הקימו אתר מלא ערך וטיפים לנהגים שעוזר לנהגים לשמור על רישיון הנהיגה שלהם, להמשך קריאה באתר של עורך דין תעבורה יערית אוליאל

 

עורך דין תעבורה – כל מה שצריך לדעת על עבירות תעבורה והטיפול בהן

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן