ontheroads-fb

כיצד בוחרים עורך דין תעבורה

מנתונים שעולים בהתייחס לשנת 2021, ניתן לראות כי בתי המשפט לתעבורה דנים ב-למעלה ממאה אלף תיקים בכל שנה במגוון דרגות חומרה שונות הנעות מעבירות קלות הנושאות עימן קנס כספי בלבד, ועד לעבירות חמורות אשר עשויות להטיל על הנהג מאסר בפועל. בעת קבלת דו"ח תנועה הן מסוג ברירת משפט והן מסוג הזמנה לדין, אחת השאלות המורכבות ביותר אשר עומדות בפני הנהג הנאשם היא, כיצד עליו לבחור עורך דין תעבורה.

היות וההליכים המתנהלים בתחום התעבורה, זהים להליכים בתחום הפלילי, קיימת חשיבות מרבית להסתייע בידי עורך דין תעבורה בכדי לקבל את ההגנה הטובה ביותר בהתאם לנסיבות. מה השיקולים המנחים לבחירת עורך דין תעבורה? האם יש צורך להיוועץ עם עורך דין בכל עבירת תנועה? כיצד בחירת עורך דין עשוי להטיב עם הנהג הנאשם בבית המשפט? כל אלו ועוד, בהמשך המאמר.

 

מי עשוי להזדקק לשירותיו של עורך דין תעבורה?

נהוג לחשוב שאנשים המבצעים עבירות תנועה, אינם נכללים תחת הגדרת המילה "נורמטיביים". יש לציין כי מדובר בהנחה שגויה, מכיוון שלאור הנתונים הסטטיסטים שהוצגו בהקדמה, כל אדם שיש בידיו רישיון נהיגה, עשוי למצוא את עצמו מבצע עבירת תנועה כזאת או אחרת. אנו נתקלים לא מעט בנהגים "נורמטיביים" אשר עומדים בפני שופט בבית משפט לתעבורה, כאשר הם צפויים לענישה נרחבת החל מקנס כספי ועד לשלילת רישיון הנהיגה ואף מאסר בפועל בהתאם לנסיבות.

 

באילו סוגי עבירות נדרש נהג להסתייע בידי עורך דין תעבורה?

דיני התעבורה מוסדרים הן בתקנות התעבורה והן בפקודת התעבורה ומטבע הדברים ניתן לראות כי קיימת קשת רחבה של עבירות תנועה בדרגות חומרה שונות. בעת קבלת דו"ח מסוג הזמנה לדין, חשוף הנהג לסנקציות רבות ומשמעותיות ועל כן קיים צורך רב להסתייע בידי עורך דין תעבורה המתמחה בתחום. להלן מספר דוגמאות לעבירות תנועה חמורות:

  • נהיגה בזמן פסילה
  • נהיגה במהירות מופרזת
  • עקיפה מסוכנת
  • אי מתן זכות קדימה
  • נהיגה בשכרות(סמים או אלכוהול)
  • חציית צומת באור אדום

יחד עם זאת, גם בעת קבלת דו"ח תנועה מסוג ברירת משפט הנושא עימו קנס כספי ונקודות חובה, מומלץ להיוועץ עם עורך דין מיומן בכדי להבין מהן ההשלכות הצפויות וכיצד ניתן להימנע מהן. במסגרת העבירות הקלות ניתן לראות לדוגמא:

  • בלימת פתע
  • שימוש בפנסי ערפל
  • אי מתן אות לפני פנייה
  • נסיעה לאחור כשאין צורך לכך
  • חניה במקום אסור
  • ציפוי שמשת רכב

 

האם בעת קבלת דו"ח תנועה עם נקודות, מומלץ לבחור עורך דין תעבורה?

בעת קבלת דו"ח תנועה בגין ביצוע עבירת תנועה קלה, עשוי הנהג לקבל דו"ח הנושא עימו שתי השלכות:

  1. קנס כספי שנע בין 100 ₪ ל-1000 ₪.
  2. נקודות חובה שנעות בין חמש קבוצות שונות לרבות: 2, 4, 6, 8, 10.

לקנס הכספי קיימות השלכות הנוגעות ל"כיס" שלנו בלבד, אך לנקודות החובה קיימות השלכות מהותיות על שגרת החיים והעצמאות שלנו יחדיו. נהג שצבר לחובתו 12 נקודות חובה ומעלה, יהיה צפוי לביצוע אמצעי תיקון בהתאם למספר הנקודות, לרבות: ביצוע קורסי נהיגה, מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מעבר בהצלחה של מבחן עיוני(תיאוריה) ומבחן מעשי(טסט) ואף שלילת רישיון הנהיגה בהתאם לזמנים הנדרשים. במקרים שכאלה, קמה לה החובה לסיוע בידי עו"ד תעבורה הבקיא בדיני התעבורה השונים, בכדי שזה יעניק לנהג ליווי משפטי הולם ובכך עשוי להבטיח לו הקלה בענישה ועד לזיכוי מלא מן האשמה בהתאם לנסיבות המקרה.

 

בחירה נכונה של עורך דין תעבורה – ההשלכות

בחירת נכונה של עורך דין תעבורה עשויה לסייע לנהג הנאשם במעמד הענישה, לחילופין, בחירה שגויה של עורך דין עשויה לעלות לנהגים ביוקר ואף להיות בעלת השלכות קשות והרסניות. לעיתים בחירה נכונה של עורך דין מיומן עשויה לעשות את כל ההבדל במעמד הענישה, החל מקבלת הסדר מקל ועד לזיכוי מלא מן האשמה המיוחסת, ואילו בחירה שגויה עשויה להעמיד לחובת הנהג עונשים כבדים כדוגמת שלילת רישיון הנהיגה, קנסות כספיים גבוהים ואף מאסר בפועל.

 

מהם המאפיינים לבחירה נכונה של עורך דין תעבורה?

בכדי לבחור עורך דין תעבורה בצורה הטובה ביותר עבורכם, ניתן להיעזר במאפיינים הבאים:

  1. הקשבה של עורך הדין – המאפיין הנ"ל הוא אחד מהמאפיינים המשמעותיים ביותר בשלב בחירת עורך דין תעבורה. בכדי להגדיל את הסיכויים להצלחה בתיק, יש לשים לב האם עורך הדין קשוב אליכם במהלך השיחה הראשונית. עריכת דין הוא מקצוע שקם ונופל על הפרטים הקטנים, ולכן, בכדי לנסות ולהגיע לתוצאה הטובה ביותר, נדרש מעורך הדין ללמוד את הנסיבות של המקרה הייחודי שלכם, ולהקדיש את מלוא תשומת הלב לתיק הנ"ל. מאפיין זה ניתן להמחשה כבר במהלך המפגש הראשון, עוד בטרם התחייבתם לשירותיו של עורך הדין. בשלב זה, אל תחששו לשאול את עורך הדין כל שעולה על רוחכם בנושא הטיפול בתיק, אם הוא הגון הוא ייתן מענה לכל שאלה רלוונטית שתישאל על ידכם. אנחנו מאמינים שלאינטואיציה שלנו כבני אדם יש כוח רב ולכן, אם אנחנו מרגישים "בבטן" מעט ספקות, מדובר בנורת אזהרה שיש להקשיב לה.
  2. זמינות של עורך הדין – במקרים בהם אתם חשים תחושה של לחץ, זריזות, חוסר הקשבה מלאה במהלך הפגישה הפרונטלית/טלפונית, שקלו בשנית האם זה מה שאתם צריכים לניהול התיק שלכם. הליך התעבורתי מתנהל באופן זהה להליך פלילי ועל כן קיים צורך בעורך דין שיהיה זמין עבורכם, שיגלה הקשבה מלאה ואכפתיות למצבכם בכדי לנסות ולעלות את הטענות במעמד המשפט בצורה הטובה ביותר.
  3. התמחות בדיני התעבורה – כיום, הרבה עורכי דין נוטים לעסוק במספר תחומים שונים, בהקשר זה, אין כל חשיבות האם מדובר בעורך דין טוב או שפחות טוב, מכיוון שמדובר בתחומים רחבים אשר דורשים מיומנויות מגוונות. לעומת זאת, עורך דין שמתמחה בתחום אחד בלבד, צפוי להיות בעל שליטה מלאה ולהכיר את מערכת החוקים על בוריה. לכן בעת הצורך, אנחנו ממליצים לפנות לעורך דין שתחום התמתחותו עוסק בתעבורה בלבד בכדי שזה יוכל להטיב עם מצבכם ככל הניתן, אל תתביישו לשאול במה הוא מתמחה!
  4. ניסיון בתחום התעבורה וההצלחות של עורך הדין בתחום – חשוב לדעת כי מעבר לבקיאות בתחום, על עורך הדין להיות בעל ניסיון בתחום וכי קיימות לזכותו הצלחות רבות בתיקים הזהים לשלכם. במקרה שכזה אתם רשאים לבקש מעורך הדין להציג בפניכם פסקי דין שניתנו במקרים הדומים לשלכם, בכדי לראות מהן ההצלחות שלו ובכך להעריך את הסיכויים שלכם.

 

באיזה שלב יש לבחור עורך דין תעבורה?

בעת קבלת דו"ח מסוג ברירת משפט או הזמנה לדין, אנחנו ממליצים לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין תעבורה בכדי לקבל את הייעוץ הטוב ביותר במצבכם. כאשר מדובר בדו"ח עם קנס כספי, יש להיוועץ עם עורך הדין טרם תשלום הדו"ח מכיוון שתשלומו יהווה הודאה באשמה. לעומת זאת, בעת קבלת הזמנה לדין, חשוף הנהג לסנקציות רבות בהגיעו לבית המשפט ועל כן מתעורר הצורך לפנות לעו"ד תעבורה בהקדם האפשרי. במסגרת עבודתו, ייבחן עורך הדין את הדו"ח ואת חומר הראיות אשר קיים בידי התביעה ובהתאם לכך ינסה לאתר כשלים מהותיים העשויים להטיב עם הנהג בבית המשפט.

 

האם הימנעות מהיוועצות עם עורך דין עבורה עשויה להשפיע על הנהג הנאשם?

בדרך כלל, דווקא נהגים נורמטיביים, יטו שלא להיוועץ עם עורך דין תעבורה, מתוך הנחה שהם מאמינים בחפותם ובהתאם לכך יצליחו להתמודד לבדם. מדובר בהנחה שלעיתים עשויה להיות הרת אסון לנהגים אלו כמו למשל: שלילת רישיונם לפרק זמן ארוך ואף מאסר בפועל בכפוף לנסיבות. חשוב להבין כי חוסר ניסיונם של הנהגים אל מול הידע הרב של התובע, מעמיד את הנהגים במצב בעייתי ועל כן קמה החובה להיוועץ עם עורך דין תעבורה המתמחה בתחום.

מרבית הנהגים הנאשמים אשר בחרו שלא להיות מיוצגים בידי עורך דין, מצאו עצמם בהתמודדות לא פשוטה מול ענישה קשה ומשמעותית.

 

האם בחירת עורך דין תעבורה צריכה להיעשות בהתאם לגובה שכר הטרחה?

באופן טבעי, בני אדם רוצים לשלם כמה שפחות, אך יחד עם זאת, יש לזכור כי בכל הנוגע לייצוג משפטי מונח רבות על הכף ועל כן קיימת חשיבות מרבית לייצוג ראוי והולם. נהגים רבים נוטים לבצע "סקר" ולבדוק עם מספר עורכי דין עלויות שכר טרחה, ובהתאם לכך לבצע את בחירתם. פרמטר גובה שכר הטרחה הוא חשוב, אך הוא לא אמור להוות הפרמטר המרכזי בבחירה שלכם. אנחנו ממליצים לקרוא היטב את פסקת המאפיינים שצוינה במאמר ובהתאם לכך לשקול את כלל הפרמטרים בכדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר.

זכרו, עורך דין "זול" אל מול עורך דין "יקר" הוא לא פרמטר נכון לבחירת עורך דין תעבורה לייצוג בתיקכם.

כתבה מומלצת בנושא: האם יש יתרון לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה מהאזור מגורים שלך – באתר law4all

 

 

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן