ontheroads-fb

נהיגה בשכרות נהג חדש, מהם העונשים וכיצד ניתן להתמודד?

חזרתם מבילוי? שתיתם כוסית עם המשפחה או החברים? כל אדם אשר בוחר לעלות על ההגה בעודו שיכור, מסכן את עצמו ואת סביבתו בגין נהיגה רשלנית ומסוכנת אשר עשויה להוביל להתרחשות תאונת דרכים. מחקרים מראים כי צריכת אלכוהול מוגברת מורידה באופן משמעותי את יעילות הפעילות של המוח, ובכך גורמת לתגובה איטית, ראיה מטושטשת ואף לחוסר יכולת להבחין בעצמים רחוקים, בנוסף קיימות עוד השלכות כאלה ואחרות בגין צריכת אלכוהול. מנתונים סטטיסטיים ניתן לראות כי נהגים חדשים נוטים לבצע את עבירת הנהיגה בשכרות יותר מאשר נהגים וותיקים, האם יש לכך השלכות שונות? מהן הסנקציות בחוק וכיצד ניתן להתמודד? כל אלו ועוד, בהמשך המאמר.

 

כיצד מתבצעת בדיקת נהיגה בשכרות?

בכדי לאכוף את עבירת הנהיגה בשכרות בצורה הקלה והנגישה ביותר, יש לבצע זאת באמצעות מכשיר הינשוף(ניתן לבצע גם בדיקת דם או שתן, אך הליך זה מסורבל יותר ואינו נעשה בשטח). מכשיר הינשוף הוא מכשיר אלקטרוני אשר נועד לבדוק את ריכוז האלכוהול הקיים בדמו של הנהג הנבדק. הבדיקה נעשית באמצעות נשיפה למכשיר. במהלך כל הליך הבדיקה (מהרגע של עיכוב הנהג ועד לביצוע הבדיקה) על גורמי האכיפה לוודא כי הנהג לא מעשן, לא שותה, לא מקיא, ובנוסף כי מכשיר הינשוף מכויל כהלכה ומוכן לשימוש.

 

נהיגה בשכרות בקרב נהגים חדשים, מה הרף הקבוע בחוק?

בכדי להבין עד כמה המחוקק מחמיר עם נהגים חדשים, נציג בפניכם את ההבדל בין רף האכיפה של נהגים כלל הנהגים, אל מול רף האכיפה של נהגים חדשים.

סוג הבדיקה: כלל הנהגים (למעט האוכלוסיות המיוחדות): נהגים חדשים:
בדיקת דם 50 מיליגרם של אלכוהול, ב100 מיליליטר דם. 10 מיליגרם של אלכוהול ב100 מיליליטר דם.
בדיקת ינשוף 240 מיקרוגרם של אלכוהול בליטר אחד של אוויר נשוף (כיום, בהתאם לפסיקת בית המשפט, האכיפה מתבצעת מ-290 מיקרוגרם של אלכוהול( 50 מיקרוגרם של אלכוהול בליטר אחד של אוויר נשוף.

מה ניתן להסיק מטבלה זו?

ההבדל המהותי בין נהגים חדשים ליתר הנהגים, הוא שרף אכיפת נהיגה בשכרות בקרב נהגים אלו הוא מזערי ביותר אל מול הנהגים האחרים. משמעות הדבר היא כי, מספיק שנהג חדש ישתה לגימה ממשקה אלכוהולי כזה או אחר והוא עשוי להיחשב כשיכור בפני החוק.

 

האם לעבירת נהיגה בשכרות סנקציות שונות בהתאם לסוגי הנהגים?

בהתאם לקבוע בחוק, נהג שהורשע בעבירת נהיגה בשכרות, יהיה צפוי למינימום שנתיים פסילה של רישיון הנהיגה שלו וזאת בנוסף לעונשים הקיימים כמו – השבה מנהלית של הרכב, קנס כספי ועוד. נהגים אלו יהיו מחויבים בביצוע מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים בתום הפסילה.

נהגים חדשים שיורשעו בעבירת נהיגה בשכרות או שמא בעבירת נהיגה תחת השפעה, יהיו צפויים לפסילת רישיון הנהיגה שלהם, מעבר מחדש של הבחינה העיונית(תיאוריה) והמעשית(טסט), בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים כדי לקבוע את כשירותם נהיגתם, ואף עשויים להידרש בשנתיים נוספות בהן מוגדר הנהג כ"נהג חדש" בשנית.

 

מדוע קיים הבדל בין נהגים חדשים ליתר הנהגים?

האם תהיתם לעצמכם באיזשהו שלב, מדוע נהגים חדשים מוגדרים ככאלה במשך שנתיים שלמות? סביר להניח שכן. תקופה זו נחשבת כ"תקופת מבחן" עבור הנהגים, לאור העובדה כי מדובר בנהגים חדשים על הכביש, המחוקק מחמיר עימם בכל הנוגע להקפדה על חוקי התעבורה.

ממחקרים שונים ניתן לראות כי, נהגים חדשים נוטים לבצע עבירות תנועה ולהיות מעורבים בתאונות דרכים יותר מאשר נהגים וותיקים, קיימות מספר סיבות שונות לכך לרבות:

  • בדרך כלל נהגים חדשים יטו להיות בטווח גילאים צעיר, מה שמסביר את הרוח השטותיות לעשיית עבירות תנועה כמו נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בשכרות, אי הקפדה על חוקי התעבורה ועוד.
  • נהגים אלו חסרי כל ניסיון על הכביש, ועל כן עשויים לבצע עבירות תנועה הנובעות מחוסר הבנה בסיסית.
  • במקרים לא צפויים, אין לנהגים החדשים את הידע והניסיון לדעת כיצד להתמודד עם הדילמות שעולות בפניהם במהלך הנהיגה.

לאור כל הסיבות שציינו זה ועתה, על הנהגים החדשים לבצע הפקדה יתרה על חוקי התנועה! לכן, כאשר נהג חדש מבצע עבירה כזאת או אחרת, המחוקק יטה להחמיר עימו יותר מאשר עם יתר הנהגים.

 

כתב אישום לנהגים חדשים

כאשר נהג חדש נתפס מבצע עבירת תנועה הנחשבת לחמורה כדוגמת נהיגה בשכרות, הוא צפוי לקבל כתב אישום בגין כך, כאשר הוא חשוף לסנקציות חמורות ביותר, לרבות: מאסר בפועל(במקרה של תאונת דרכים עם הרוגים), שלילת רישיון הנהיגה לשנתיים או שלילה על תנאי ואף חיוב בקנס כספי גבוה. חשוב לזכור, הליך משפט תעבורתי מתנהל באופן הזהה להליך משפט פלילי, ועל כן קיימת חשיבות מרבית בייצוג בידי עורך דין עבורה מיומן.

 

נהג חדש, סירבת לבצע בדיקת ינשוף? חשוב שתדע

נהגים רבים נוטים לחשוב שאם יבחרו לסרב לביצוע בדיקת הינשוף, או שמא להכשיל את הבדיקה באופן מכוון, הם לא חשופים לעונשים חמורים, אך מדובר בהנחה שגויה! נהגים שיסרבו לעבור בדיקת ינשוף, יקבלו כתב אישום בגין נהיגה בשכרות משמעות הסירוב היא הודאה באשמת ביצוע העבירה ובדרגה החמורה ביותר!

נהגים חדשים שסירבו לבדיקת ינשוף יהיה צפויים לענישה מחמירה מצד המחוקק בעת הגיעם לבית משפט לתעבורה. במקרה שכזה, גם עבודתו של עורך הדין לתעבורה נהפכת לקשה יותר מכיוון שנטל ההוכחה מופנה אליו ולא אל התובעת, זאת אומרת – במקרה רגיל בו אדם נמצא שיכור בבדיקה, תידרש התביעה להוכיח כי תפקוד השוטרים וכיול המכשיר נעשו כהלכה, ואילו במקרה של סירוב, יידרש עורך הדין להוכיח כי הנהג לא ידע מהי חומרת סירובו.

 

חשיבות עורך דין תעבורה בתיקי נהיגה בשכרות לנהגים חדשים

במקרה בו נהג חדש קיבל כתב אישום בגין נהיגה בשכרות, יש להיוועץ בהקדם האפשרי עם עורך דין תעבורה המתמחה בתחום בכדי לקבל ייצוג משפטי הולם. במסגרת עבודתו של עורך הדין בתיקי נהיגה בשכרות, ייבחן עו"ד האם קיימים כשלים בראיות אשר עשויות להטיב עם הנהג הנאשם כמו למשל: היכן בוצעה בדיקת השכרות? האם הבדיקה התבצעה בהתאם להוראות הנדרשות? במקרה דנן, נטל ההוכחה יופנה אל התובעת, במקרה בו לא תוכל התובעת(מדינת ישראל) להראות כי בדיקת השכרות הצבעה כשורה, עשוי עורך הדין להביא להקלה בענישה על ידי שינוי סעיף עבירה לסעיף מקל, או שמא להביא את הנהג לזיכוי מלא מן האשמה בהתאם לנסיבות.

 

האם נהג חדש שנמצא נוהג בשכרות עשוי לקבל עונש מאסר בפועל?

בהתאם לסעיף 62א לפקודת התעבורה, קיים עונש מאסר בפועל לנהגים, בשל ביצוע עבירות תעבורה שונות. לאור העובדה כי מדובר בעונש קשה אשר שולל את חירותו של האדם, הוא ייקבע במתינות בהתאם לכל מקרה ומקרה. בדרך כלל ניטה לראות כי בתי המשפט לתעבורה נמנעים מלהטיל עונש של מאסר בפועל על נהגים שנמצאו נוהגים בשכרות, אך קיימים לכך מספר חריגים:

  1. כאשר מדובר בנהג רצידיוויסט אשר לחובתו עבירות תנועה רבות
  2. כאשר נמצא בדמו של הנהג אחוז אלכוהול נמוך אך במקביל התנהגותו על הכביש הייתה חמורה
  3. בעת התרחשות תאונת דרכים עם נפגעים כתוצאה מנהיגה בשכרות

במקרים אלו יטה המחוקק להטיל על הנהג הנאשם בנהיגה בשכרות עונש מאסר בפועל או לכל הפחות עונש של ריצוי עבודות שירות. לעומת זאת, נהגים לא חדשים ולא צעירים אשר נאשמים בביצוע עבירת נהיגה בשכרות, צפויים לפסילת רישיון הנהיגה למשך 24 חודשים, וזה בכפוף לעבר תעבורתי נקי.

נהיגה בשכרות נהג חדש, מהם העונשים וכיצד ניתן להתמודד?

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן