ontheroads-fb

נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים

בשנים האחרונות, תופעת העמידה בפקקים והעומס בכבישים רק הולכים וגוברים, לאור כך ובהתאם להתפתחות הטכנולוגיה אנחנו נתקלים בריבוי אופניים חשמליים ברחבי הכבישים השונים בישראל. אופניים חשמליים מהווים כלי תחבורה נגיש זמין וכמובן ירוק. היום ניתן למצוא במספר ערים, עמדות מיוחדות של אופניים חשמליים המצוידים בקסדות(מה שחוסך מהנהג דאגה לכך), כאשר הדבר היחיד שנדרש מאיתנו לעשות זה לשלם על השירות הנ"ל.

אופניים חשמליים מעלים סוגיה משפטית תחבורתית, אשר עליה נדון במאמר זה. כיום, נהגים רבים נוטים לנסוע על אופניים חשמליים לאחר צריכת אלכוהול בכדי להימנע מעבירת נהיגה בשכרות, אך מדובר בהנחה שגויה מכיוון שנהיגה בשכרות אסורה בהחלט גם באופניים חשמליים. מהי הענישה כלפי נהגים אלו? האם עבירת נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים זהה לעבירה המתרחשת בנהיגה ברכב? כיצד עלינו לנהוג בעת קבלת כתב אישום על נהיגה בשכרות באופניים חשמליים? בהמשך הקריאה.

 

נהיגה על אופניים חשמליים בשכרות, האם מדובר בעבירה?

נהגים רבים נוטים לחשוב שמכיוון שאופניים חשמליים לא צורכים דלק וכי אינם בעלי מנוע בוכנה, הרי שלא מדובר בכלי רכב ולכן אין לחייב אותם באותו דין פלילי, אך מדובר בהנחה שגויה שיש להבהיר אותה!

נהיגה באופניים חשמליים בשכרות (סמים/אלכוהול) אכן מהווה עבירה פלילית, נהג שיימצא רוכב על אופניים חשמליים בהיותו בשכרות או תחת השפעה של חומרים ממכרים, יהיה צפוי לענישה מחמירה. מעמדם של האופניים החשמליים נקבע בסעיף 1 לפקודת התעבורה, כאשר לפי ההגדרה רכב מנועי הינו כלי אשר נע בכוח מכני או שמא נגרר על ידי רכב, לרבות אופניים. לאור האמור, נהגי האופניים החשמליים מחויבים לפעול בהתאם לתקנות ולציית להן. יחד עם זאת, ביהמ"ש העליון קבע כי מדובר בכלי מסוכן הן עבור הרוכב עצמו והן עבור יתר משתמשי הדרך השונים, ולפיכך קמה החובה לציית לכללי התעבורה.

יש לציין כי לאחרונה בפסק דין שניתן, נקבע כי אופניים חשמליים לא מוגדרים כרכב מנועי, אך זה נקבע בהקשר של חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים בלבד. זאת אומרת, לעניין פקודת התעבורה יש לראות באופנים חשמליים ככלי רכב לכל דבר ועניין.

 

מהן התקנות הנוספות אשר חלות על רוכבי אופניים חשמליים?

רוכבי אופניים חשמליים מחויבים לדעת כי קיימות תקנות נוספות אשר נוגעות להיבט הבטיחותי לרבות:

  • רכיבה מותרת מגילה 16 ומעלה בלבד.
  • חל איסור מוחלט לרכב על המדרגה.
  • הרכיבה מותרת בשני מקומות אפשריים: שבילי אופניים וכבישים.
  • נהג שרוכב על הכביש מחויב לרכב לכיוון התנועה, ולציית לכל כללי התנועה השונים לרבות: ציות לתמרורים, רמזורים וכן הלאה.
  • יש לחבוש קסדה לאורך כל הנסיעה.
  • יש להצטייד באמצעי בטיחות ותאורה לרבות: פעמון, פנסים אחוריים וקדמיים(תאורה לבנה מלפנים, תאורה אדומה לאחור).

 

מהו העונש הצפוי לאדם בגין נהיגה באופניים חשמליים תחת השפעת אלכוהול

רוכב אופנוע שייתפס על ידי שוטר בחשד לביצוע עבירת נהיגה בשכרות יהיה צפוי לקבל כתב אישום בגין עבירה זו. במקרה בו קיים לרוכב האופניים רישיון נהיגה על רכב, בסמכותו של קצין המשטרה לשלול לו את רישיונו באופן מיידי! בהגיעו של רוכב האופניים לבית המשפט לתעבורה הוא יהיה צפוי לשלילת רישיון הנהיגה לפרק זמן של 24 חודשים(הזמן המינימלי הנקוב בחוק). לעומת זאת, כאשר אין לרוכב האופניים רישיון נהיגה, ניתן למנוע ממנו להוציא רישיון לזמן הקבוע בחוק, או שמא לכל תקופת זמן אשר ייפסק בבית המשפט בעניין זה.

 

נעצרתם לבדיקת בשכרות בהיותכם רכובים על אופניים חשמליים? כך יש לנהוג

רוכבים רבים נוטים לחשוב כי ההתקלות עם השוטר והחשד לנהיגה בשכרות היא איננה תקינה ולכן לעיתים רבות נוטים לסרב לביצוע בדיקת הינשוף. בנוסף, עוד נוטים לחשוב הרוכבים כי ברגע שבחרו לסרב לבדיקת הינשוף הם פחות חשופים לענישה, מכיוון שהקטינו את התשתית הראייתית העומדת לנגדם. כל האמור לעיל הוא שגוי!

משמעות הסירוב לביצוע בדיקת שכרות, היא הגשת כתב אישום לרוכב בגין נהיגה בשכרות מכוח סירובו. בהתאם לחוק, חל איסור מוחלט לסירוב לבדיקת ינשוף, ולכן נהג שיבחר שלא לבצע את הבדיקה ייחשב כמבצע העבירה ועל כן ייזקף לחובתו הזמנה לדין, כאשר הסנקציה הקבועה בחוק היא שנתיים פסילה. חשוב לדעת כי סירוב לביצוע הבדיקה מקשה על עבודת עורך דין תעבורה מכיוון שהסיכוי לאתר כשלים שנפלו במהלך ההליך הנוכחי הם פחותים, לעומת נהגים שאכן מבצעים את הבדיקה, שם מרחב עבודתו של עורך הדין הוא גדול.

 

 נעצרם על ידי המשטרה בחשד לנהיגה בשכרות על אופניים חשמלים? להלן ההמלצות

כפי שצוין קודם לכן, סירוב לבדיקת ינשוף עשוי להוביל לתוצאה קשה מזו שהייתה מתקבלת לולא היה מבצע את הבדיקה, לכן אנחנו ממליצים לבצע את בדיקת הינשוף אם הינכם נדרשים לכך. בנוסף, רצוי לתעד את כל שלבי ההליך מרגע עצירתכם בידי השוטר ועד לאחר ביצוע הבדיקה, ייתכן שבשלב מאוחר יותר עורך הדין ישתמש בנתונים הללו בכדי לאתר כשלים בעבודת המשטרה. כל אלו ועוד עשויים להטיב עימכם בבית המשפט.

לסיכומו של דבר, במקרה בו הוגש נגדכם כתב אישום בגין ביצוע עבירת נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים אנחנו ממליצים להיוועץ עם עורך דין תעבורה בהקדם האפשרי. עורך דין תעבורה מיומן יבדוק האם נפלו כשלים הן במכשיר הבדיקה עצמו והן בעבודת המשטרה.

 

נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן