ontheroads-fb

סירוב לבדיקת שכרות, מהן ההשלכות

אם תהיתם לעצמכם לסרב לביצוע בדיקת שכרות, כדאי שתחשבו שוב. בשנים האחרונות משטרת ישראל מבצעת אכיפה מוגברת לאיתור נהגים שיכורים, בכדי למגר את תופעת הקטל בכבישים. בהתבסס על מחקרים רבים, ניתן לראות כי צריכת אלכוהול מורידה באופן משמעותי את יעילות הפעילות במוח אשר באה לידי ביטוי בתגובות איטיות, ראיה לא סדירה, חוסר היכולת להבחין בעצמים מרוחקים, וכן צמצום שדה הראיה ותחושת ביטחון מופרזת. לאור כל הגורמים שציינו זה עתה, עשויות להתרחש תאונות דרכים קטלניות ולהביא לאובדן נפשות. בהתאם לכך, משטרת ישראל ובתי המשפט לתעבורה נוקטים ביד קשה עם נהגים אלו.

אנו נוטים לשמוע לא מעט הנחות כאלו ואחרות בעניין ביצוע בדיקת שכרות כדוגמת: הימנעות מביצוע הבדיקה עשויה להקל בענישה. חשוב להבין כי מדובר בהנחה שגויה ואף מטעה! סירוב לבדיקת שכרות עשויה להחמיר עם הנהג החשוד ולהביא לתוצאות חמורות מאלו שהיו עשויות להינתן אילולא היה נבדק. במאמר זה נביא עבורכם את כל הידע הנדרש ונבצע הבחנות מהותיות הנוגעות לסירוב הבדיקה.

 

האם קיימת חובה לבצע בדיקת שכרות?

סביר להניח כי כל אחד מאיתנו הנהגים שמע דבר אחד או שניים בנוגע לביצוע בדיקת שכרות, מה שייצר תחושת בלבול וחוסר אחדות. טרם נדון על החובה הקיימת בחוק בעניין ביצוע בדיקת שכרות חשוב להבין כי כל אדם אשר בוחר לעלות מאחורי ההגה בהיותו שיכור, מהווה סיכון ממשי הן לחייו שלו והן לחיי משתמשי הדרך השונים. בתי המשפט לתעבורה רואים בעבירה זו כאחת מן עבירות תעבורה החמורות ביותר בגין הסכנה הממשית להתרחשותן של תאונות דרכים ועל כן מתחם הענישה הינו בהתאם.

כעת, בעניין החובה לביצוע בדיקת שכרות, נעשה הבחנה בין בדיקת נשיפון לבין בדיקת הינשוף. באופן כללי, כל שוטר רשאי לדרוש מן הנהגים לבצע בדיקת נשיפון ללא קיומו של חשד סביר לעניין ביצוע עבירת נהיגה בשכרות. לעומת זאת בכדי לבצע בדיקת ינשוף, על השוטר להוכיח כי קיים חשד סביר לעניין ביצוע העבירה כמו למשל: ריח שנידף מן הרכב, עיניים מזוגגות ואדומות, דיבור לא רציף וכן סממנים כאלו ואחרים.

אז לאחר שהבנו את ההבדלים בין בדיקת נשיפון לבדיקת ינשוף נעבור לשאלת מיליון הדולר – האם קיימת חובה בחוק לבצע בדיקת שכרות. באופן כללי מותר לסרב לבדיקת נשיפון ומאידך חל איסור לסרב לבדיקת ינשוף. אז השאלה המתבקשת כעת היא, אם סירבנו לבדיקת נשיפון יצאנו מכלל סכנה? אז זהו, שלא. במקרה שסירבתם לביצוע בדיקת שכרות במכשיר הנשיפון, יתעורר חשד סביר לביצוע העבירה ועל כן תידרשו לבצע בדיקת ינשוף! וכפי שציינו קודם לכן, חל איסור לסרב בדיקת ינשוף. לאור האמור, כל סירוב, הן לבדיקת נשיפון והן לבדיקת ינשוף יעמיד אתכם בסכנה להגשת כתב אישום נגדכם בגין ביצוע העבירה מכוח הסירוב. אז בואו נעשה מעט סדר:

בדיקת נשיפון בדיקת ינשוף
חשד סביר: אין צורך בקיום חשד סביר לצורך ביצוע הבדיקה. משמע שכל נהג עשוי להידרש באופן אקראי לבצע את בדיקת הנשיפון. על השוטר להראות כי קיים חשד סביר לעניין ביצוע עבירת נהיגה בשכרות.
סירוב: מותר לסרב לבדיקת הנשיפון מבלי להסתכן בקבלת כתב אישום. חל איסור מוחלט לסרב לבדיקת הינשוף.
השלכות סירוב לבדיקת הנשיפון אומנם מותרת, אך במקרה שבחרתם לסרב עשוי להתעורר חשד סביר לעניין ביצוע העבירה ועל כן תידרשו בביצוע בדיקת הינשוף. סירוב לבדיקה הינה עבירה על החוק ובהתאם לכך יוגש נגדכם כתב אישום בגין העבירה מכוח הסירוב. יוגש כנגד הנהגים כתב אישום חמור בגין ביצוע עבירת נהיגה בשכרות מכוח הסירוב.

 

 

צרכתי אלכוהול לפני הנהיגה, האם כדאי לסרב לבדיקת השכרות?

מדובר בשאלה שנשאלת לא מעט בקרב ציבור הנהגים וכעת נפרט מדוע. נהגים רבים נוטים להניח כי עדיף לסרב לבדיקת השכרות מאשר להימצא שיכורים בבדיקת הינשוף ברף גבוה, אך אין זה בהכרח נכון. באופן כללי הענישה המתבקשת מהתביעה היא זהה בשני התרחישים, זאת אומרת, גם במקרה שהנהג בחר לסרב וגם במקרה שהוא נמצא שיכור ברף גבוה. כעת נשאלת השאלה, אז מדוע לא לסרב מלכתחילה?

כפי שציינו, בשני התרחישים אתם צפויים לקבל הזמנה לדין בגין העבירה, אך השוני הוא באופן עבודתו של עורך הדין בעניין. במקרה שבחרתם לסרב לבדיקת שכרות, טווח העבודה של עורך הדין מצטמצם באופן משמעותי. כחלק מעבודתו בעניין, בודק עורך הדין את התנהלות השוטרים, מפעילי מכשיר האכיפה, האם המכשיר עומד ברף הנדרש כדוגמת ביצוע כיול כהלכה וכיוצ"ב. במקרה של סירוב, עורך הדין יצטרך להוכיח בגדול דבר אחד עיקרי : האם השוטרים הסבירו לנהג את ההשלכות של סירובו. לאור כך, אנו לא ממליצים לסרב לבדיקת שכרות בכל תרחיש יהא אשר יהא.

 

מהי הענישה בגין סירוב לבדיקת שכרות?

בחרתם לסרב לבדיקת שכרות? לפי סעיף 64ד(א) לפקודת התעבורה, עליכם לדעת כי יכירו בכם בביהמ"ש לתעבורה כנהגים שנמצאו בשכרות ברף הגבוה ביותר. בגין כך, יוגש נגדכם כתב אישום חמור בעניין נהיגה בשכרות מכוח סירוב.

בית המשפט לתעבורה נוטה לנקוט בעונשים רבים ומחמירים עם נהגים אלו, לאור חומרת העבירה שהתרחשה. כחלק ממתחם הענישה נראה:

  • פסילת רישיון הנהיגה בפועל לתקופה של מינימום 24 חודשים.
  • פסילה על תנאי.
  • מאסר בפועל.
  • מאסר על תנאי.
  • קנס כספי.
  • נקודות תעבורה.

בנוסף, חשוב לדעת כי לאחר ההרשעה בבית המשפט ובתום הפסילה הנדרשת, יידרש הנהג בביצוע אמצעי תיקון מטעם משרד הרישוי בכדי שרישיון הנהיגה יושב עליו בחזרה כמו למשל: מבחן עיוני, מבחן מעשי, מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים וכיוצ"ב. לאור כך, סירוב לבדיקת שכרות איננה עשויה להקל עימכם, אלא להביא לתוצאות קשות ומשמעותיות.

 

לא הצלחתי לספק נפח נשיפה במכשיר הינשוף, האם זה ייחשב לי כסירוב לבדיקת שכרות?

נהג שלא יצליח לספק נפח נשיפה בכדי שתתקבל תוצאה במכשיר הינשוף עשוי להיתפס כ"מכשיל בדיקה". במקרה שכזה, יראו בו כמסרב לביצוע בדיקת השכרות ועל כן יוגש נגדו כתב אישום חמור. כמובן שקיימים מקרים חריגים בהם נהג עשוי שלא לספק נפח נשיפה מספק בגין מחלה רפואית כדוגמת אסטמה. גם במקרה שכזה, על הנהג לנסות ולתת נשיפה מספקת ולא לסרב מראשית הבדיקה. כמובן שיש לציין בפני השוטרים ומפעילי מכשיר האכיפה כי הינכם חולים במחלה הנ"ל ולנסות לתמוך את זה במסמכים רפואיים אם יש ברשותכם.

נהג שיכשיל את בדיקת השכרות באופן מכוון ולא יספק נפח נשיפה תקין, יוגש כנגדו כתב אישום חמור בגין ביצוע עבירת נהיגה בשכרות מכוחו סירובו.

 

סירוב לבדיקת שכרות, מה נדרש השוטר לבצע במקרה שכזה?

במקרה שבחרתם לסרב לבדיקת השכרות באופן מכוון או שמא לא הצלחתם לספק נפח נשיפה כנדרש, מחויב השוטר להסביר בפניכם בצורה ברורה ומפורשת את ההשלכות הצפויות לכם מכוח סירובכם. בנוסף, על השוטר לתת לך אפשרות נוספת לבצע את הבדיקה טרם יוגש נגדכם כתב אישום. זאת אומרת, אם אכן בחרתם לסרב בגין חשש, לחץ, חרדה או נסיבות כאלו ואחרות, השוטר נדרש בשנית לדרוש ממכם לאחר מס' דקות לבצע שוב את הבדיקה ולא להקל ראש בעניין.

שוטר לא הסביר לנהג העומד מולו את השלכות הסירוב, עובר על הנהלים הנדרשים ועל כן עשוי הנהג לצאת זכאי מן האשמה המיוחסת לו. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי במקרה שנהג הכשיל את הבדיקה באופן מכוון או שמא עומדת לרשותו בעיה רפואית כזאת או אחרת, נטל ההוכחה מוטל עליו!.

 

האם הענישה בעבירת סירוב לבדיקת שכרות זהה בין כל הנהגים?

התשובה הקצרה היא, חד משמעית לא! לצורך ההבחנה נזכיר נהגים חדשים. כפי שאנו יודעים, על נהגים חדשים חלים דינים שונים בתחום התעבורה כמו למשל: חובת הליווי, כמות נוסעים מוגבלת וכן רף האכיפה בנהיגה בשכרות. בהתאם לכך, במקרה שנהג חדש בחר לסרב לביצוע בדיקת שכרות, הוא צפוי לעונשים הזהים לאלו שציינו עד כה לרבות: פסילה לשנתיים, פסילה על תנאי, קנס כספי, נקודות תעבורה וכיוצ"ב. אך יחד עם זאת הוא יידרש בביצוע של אמצעי תיקון נוספים כדוגמת – הגדרתו כנהג חדש לשנתיים נוספות, ביצוע מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים וכן הלאה.

זכרו, רף האכיפה לנהגים חדשים עומד על 50 מיקרוגרם אל מול 290 מיקרוגרם אצל נהגים וותיקים. זאת אומרת, חל איסור מוחלט לצרוך אלכוהול ולו בכמות הקטנה ביותר טרם עלייתם של הנהגים החדשים על הכביש. בהתאם לכך, סירוב לבדיקת שכרות יראה בהם כשיכורים ברף הגבוה ביותר ועל כן מתחם הענישה בעניינם יהיה רחב ומשמעותי.

 

כיצד עורך דין עשוי לסייע לנהגים הנאשמים בסירוב לבדיקת שכרות?

בית המשפט לתעבורה הינו ערכאה פלילית לכל דבר ועניין, בהתאם לכך כפי שציינו במאמר, מתחם הענישה העומד לרשות השופטים הוא רחב החל מפסילת רישיון הנהיגה ל24 חודשים ועד למאסר בפועל. לכן, חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה הבקיא ברזי הדינים השונים ובכך להבטיח הגנה משפטית מקסימאלית ככל הניתן בהתאם לנסיבות. עורך דין מקצועי ומיומן ידע לבחון את כל הראיות הקיימות בתיק באופן הנדרש, ולאתר ליקויים מהותיים הנוגעים לאופן עבודתו של השוטר במקרה הנוכחי. אם אכן יימצאו ליקויים, עורך הדין עשוי להגיע לעסקת טיעון עם שינוי סעיף העבירה כדוגמת : נהיגה תחת השפעה משכרת במקום נהיגה בשכרות מכוח הסירוב. עבירת נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים נושאת עימה עונש של פסילת רישיון הנהיגה למינימום שלושה חודשים אל מול 24 חודשי פסילה בעבירת נהיגה בשכרות. בנוסף, קיימים מקרים בהם עשוי עו"ד לזכות את הנהג מן האשמה המיוחסת לו בגין נסיבות מהותיות.

לכן בתרחיש זה חשוב להיעזר בעורך דין מנוסה ומיומן ולא להגיע לבדכם לפתחו של בית המשפט. ייצוג משפטי הוא הרבה מעבר לרצוי, הוא הכרחי! הרשעה בעבירת נהיגה בשכרות מכוח הסירוב עשויה להיות בעלת השלכות עתידיות מהותיות. לקריאה מעמיקה אודות עבירת הנהיגה בשכרות עבודת הסנגור, לחצו.

סירוב לבדיקת שכרות, מהן ההשלכות

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן