ontheroads-fb

האם צריך רישיון נהיגה לאופניים חשמליים?

לאור הפקקים הרבים אשר מתחוללים ברחבי הכבישים השונים בישראל, חלה עלייה משמעותית במשתמשי האופניים החשמליים בשנים האחרונות. מטרת השימוש היא לבצע שינוע בין מקום למקום החל מהגעה למקום העבודה, ללימודים, לבתי ספר ולכלל הצרכים האישיים. ניתן לראות כי פער הגילאים של הרוכבים השונים נע מבני נוער ועד למבוגרים.

מנתונים סטטיסטיים עולה כי חלה עלייה גם בריבוי התאונות אשר מעורבים בהם אופניים חשמליים, בגין כך נשאלות מספר שאלות לרבות: האם רוכבי אופניים חשמליים נדרשים ברישיון נהיגה? לאלו כללי נהיגה נדרשים הרוכבים לציית, והאם קיימים עונשים בחוק בגין אי ציות לכללי התעבורה? כל אלו ועוד, במאמר המלא.

 

להאזנה למאמר לחצו כאן:

 

רישיון נהיגה לאופניים חשמליים, מהי החובה בחוק?

בהתאם להחלטתו של שר התחבורה והבטיחות בדרכים בישראל, ניתן לראות כי החל מחודש יולי 2019 חל איסור מוחלט לרכב על אופניים חשמליים או קורקינט ממונע, ללא רישיון נהיגה בתוקף או שמא למי שטרם עבר בהצלחה את המבחן העיוני(התיאוריה) אשר מותאם לקהל הרוכבים. בשונה מהמבחן העיוני הרגיל, מבחן התיאוריה החדש כולל דרגה שטרם הכרנו להלן –A3 . המבחן כולל 30 שאלות מקצועיות הנוגעות לנושאים הבאים:

  • רכיבה נכונה
  • שימוש בדרך
  • היכרות עם חוקי התעבורה.

לאור האמור, רק אדם שיעבור בהצלחה את הבחינה העיונית, יקבל היתר כשירות לרכיבה על אופניים חשמליים(גם קורקינט נכנס בבחינה זו).החלטה זו הינה חלק מהתוכנית הלאומית הכוללת, אשר הוגשה על ידי ראש הממשלה ושר התחבורה יחדיו, ואף אומצה על ידי הממשלה בחפץ לב וברצון רב.

 

מאיזה גיל ניתן לבצע מבחן תיאוריה בכדי לקבל היתר לרכיבה על אופניים חשמליים?

אנו נתקלים לא מעט במקרים בהם חבר'ה צעירים רוכבים על אופניים חשמליים ללא כל ידע בסיסי בעניין חוקי התנועה השונים. לאור העובדה כי בגילאים אלו קיים שיקול דעת מוטעה במרבית המקרים, המחוקק החליט להגביל את גיל הרוכבים בצורה הבאה:

בכדי לגשת למבחן התיאוריה המותאם – יש להיות בגיל 15 וחצי לכל הפחות(סף המינימום), כאשר גיל הרכיבה עומד על 16. זאת אומרת, גם במקרה בו עברו בהצלחה את מבחן התיאוריה בגיל 15 וחצי, יהיה ניתן לבצע רכיבה על אופניים חשמליים רק חצי שנה לאחר מכן(בגיל 16).

 

ממתי נכנס לתוקף חיוב לביצוע מבחן תאוריה ייעודי אשר מותאם לרוכבי אופניים חשמליים?

החל מהתאריך 02.12.18 ניתן להתחיל ולבצע מבחן תיאוריה ייעודי אשר מותאם לרוכבי אופניים חשמליים אזור. כפי שצוין, בכדי לקבל אישור לרכיבה חוקית על אופניים חשמליים, יש לעמוד באחת משתי החלופות הבאות:

  1. רישיון נהיגה בתוקף
  2. מעבר בהצלחה של מבחן התיאוריה המותאם

רוכב אופניים חשמליים שימצא ללא רישיון נהיגה או ללא אישור של ביצוע מבחן התיאוריה, עובר עבירה אשר עשויה להעמיד סנקציות כנגד הרוכב. חיוב לביצוע מבחן התיאוריה נכנס לתוקף ביולי 2019.

 

הכנה למבחן התיאוריה

למבחן התיאוריה ניתן לגשת מגיל 15 וחצי ומעלה, אך אין לשכוח את החוק בארץ אשר מתיר רכיבה על אופניים חשמליים רק מעל גיל 16. בכדי לגשת למבחן התיאוריה יש להנפיק טופס ירוק בתחנת הצילום המיועדת לכך, ורק לאחר שמצלמים את הנבחן, וממלאים את הטפסים כנדרש, ניתן להיבחן בכל אחד מ-45 מרכזי בחינות התיאוריה.

 

אילו חומרים נלמדים בלימודי התאוריה?

כפי שציינו קודם לכן, במסגרת מבחן התיאוריה קיימות 30 שאלות הנוגעות לנושאים הבאים:

נושא: הסבר:
הגדרתם של האופניים החשמליים בהתאם לחוק מבחינת החוק, אופניים חשמליים הינם בעלי מנוע עזר, 2 גלגלים, והמנוע המותקן בהם פועל על חשמל. בעיני החוק, מדובר בכלי רכב לכל דבר ועניים ועל כן יש להישמע לתקנות התעבורה ולפקודת התעבורה, גם ברכיבה על אופניים חשמליים.
מהירויות הנסיעה אופניים חשמליים ינועו במהירות של עד 25 קמ"ש לכל היותר. בזמן הנסיעה, המנוע מחויב להפסיק ת פעילותו. מהירות רכיבה סבירה עשויה לאפשר שימוש מבוקר ויעיל על הבלמים ובכך גם למנוע החלקה.
צורת הנהיגה הנדרשת בעניין זה, מוסברת מהי צורת הנהיגה הנדרשת לרבות: מתן זכות קדימה להולכי רגל במעברי חצייה, נסיעה בנתיב הימני, איתות בעת סטייה מנתיב הנסיעה, נסיעה במהירות ההולמת את מצב השטח(למשל בכביש רטוב), שמירת מרחק ועוד.
איסורים על רוכב האופניים החשמליים על רוכב האופניים חלים איסורים שונים לרבות: רכיבה באופניים שאינם עומדים בדרישות התקן, רכיבה במנהרה ובדרך מהירה, רכיבה על מדרכה, גרירת אדם באמצעות האופניים, רכיבה במצב בו הרוכב אינו בעל שליטה מלאה על האופניים, חציית מעברי חצייה תוך רכיבה.
היתרים והתניות לרוכבי האופניים בכדי לתרום לנהיגה בטוחה באופניים חשמליים, החוק מתיר מספר אפשרויות רכיבה עם התניות למשל: נהיגה באופניים בלילה בהתקיים התנאים הנדרשים: פנס קדמי, פנס אחורי מחזיר אור, וכן הלאה. בנוסף, רכיבה בשולי הדרך, הרכבת ילד עד גיל 8 כאשר יש מושב נפרד לשם כך ועוד.
תמרורים על הרוכב להכיר את התמרורים והסימונים השונים מכיוון שאופניים חשמליים אינם שונים מרכב ממנוע כדוגמת מכונית או אופנוע, ולכן קיימת חשיבות מרבית להכיר את כלל חוקי התנועה השונים.
סכנות למידה על הסכנות הקיימות בכביש, כמו למשל: כיצד לבצע עקיפה בטוחה שאינה מסכנת את הרוכב או את משתמשי הדרך השונים, בלימה פתאומית, נסיעה בכביש רטוב, החלקה, איבוד שליטה, רכיבה בחושך – זיהוי אובייקטים בדרך וכן הלאה.

 

היכן ניתן למצוא שאלות הכוונה למבחן התיאוריה?

כיום קיימים מספר אתרים שונים אשר מעניקים מידע בעניין שאלות הכוונה למבחן התיאוריה המיועד לרוכבי אופניים חשמליים. במסגרת הלימודים, מוצגות שאלות ותשובות אשר דומות לאלו אשר היו במבחנים. מומלץ בחום לבצע הכנה טרם ההגשה למבחן.

 

האם קיימת חובת ביצוע מבחן תיאוריה לבעלי רישיון נהיגה בתוקף?

במקרה בו קיים ברשותו של הנהג רישיון נהיגה בתוקף, אין כל חובה לבצע מבחן תיאוריה טרם הרכיבה באופניים חשמליים. חובה זו מתייחס רק לרוכבים אשר אינם בידם רישיון נהיגה, כנ"ל גם לגבי רוכבי אופנועים בעלי רישיון, אין כל צורך לבצע את המבחן.

 

האם נהג אשר מחזיק רישיון נהיגה לא ישראלי, צריך לבצע את מבחן התיאוריה בכדי לרכב על אופניים חשמליים?

בכדי לקבל היתר נהיגה על אופניים חשמליים, על רישיון הנהיגה הזר להיות תקף בישראל. במקרה שכזה, אין צורך לעבור את מבחן התיאוריה המותאם לרכיבה.

 

כיצד ניתן להירשם למבחן הכשירות המיועד לאופניים חשמליים?

מעוניינים להירשם למבחן הכשירות המותאם לאופניים חשמליים? יש לבצע מספר דברים:

  • הנפקת כרטיס תלמיד בתחנת הצילום(טופס ירוק)
  • מילוי הטופס
  • תשלום אגרה

כיום, קיימים למעלה מ45 מרכזי בחינות התיאוריה, אשר ממוקמות בכל רחבי הארץ. ניתן לבחור את המקום הקרוב ביותר למקום מגוריכם.

 

האם כל סוגי האופניים החשמליים נדרשים במבחן כשירות נהיגה?

כן. המחוקק רואה באופניים החשמליים ככלי רכב לכל דבר ועניין, ולכן קיימת דרישה לביצוע מבחן כשירות נהיגה. במקרה שרוכב האופניים עבר בהצלחה את מבחן התיאוריה הרגיל, לא יידרש בביצוע מבחן תיאוריה מותאם.

 

כיצד משטרת ישראל תאכוף את מבחן כשירות הנהיגה בקרב הרוכבים השונים?

אנו שומעים לא מעט שאלות בעניין אישור כשירות לרכיבה, לכן נעשה לכם סדר בדבר. ראשית, אין כל צורך לשאת עימכם את אישור הכשירות לרכיבה או את אישור מעבר מבחן התיאוריה. משטרת ישראל נערכת לקראת כניסתן של התקנות החדשות, מה שאומר שיהיה ברשותה מאגר שלם בעניין כשירות הנהיגה(גם אלו המחזיקים בתיאוריה מותאמת וגם אלו שעברו תיאוריה רגילה).

 

עברתי מבחן תיאוריה רגיל, האם אני כשיר לרכוב אוטומטית על אופניים חשמליים?

אדם אשר עבר בהצלחה תיאוריה רגילה, רשאי לרכוב על אופניים חשמליים אם משרד הרישוי הנפיק לו אישור כשירות. גם במקרה בו רישיון הנהיגה כבר לא בתוקף, עדיין מבחן התיאוריה מקנה לנהג אישור כשירות לרכיבה.

 

האם צריך רישיון נהיגה לאופניים חשמליים

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

תג חניה לנכה

תג חניה לנכה ניתן לאנשים המוגבלים בניידות מטעם משרד הרישוי

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן