ontheroads-fb

אי התאמה אישיותית לנהיגה, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים(המרב"ד) הוא יחידה מנהלית של משרד הבריאותית, כאשר תחת סמכותו לבצע בדיקות בריאותיות לנהגים השונים אשר מופנים ע"י מספר גופים לרבות: רשות הרישוי, רופאים וכיוצא בזה. המכון הרפואי נותן חוות דעת בעניין כשירותו של הנהג לנהיגה, ולאחר מכן מעביר את המלצותיו לרשות הרישוי.

מדי שנה אנו נתקלים בעשרות אלפי מקרים בהם נהגים מקבלים זימון למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, עקב אי עמידתם בדרישות הבטיחות האישיותיות לנהיגה בטוחה. באילו מקרים הנהגים עשויים להיות צפויים לזימון בגין אי התאמה אישיותית? האם רישיון הנהיגה שלהם יישלל? מה ניתן לעשות בכדי למנוע תוצאה שכזאת? כל אלו ועוד, בהמשך המאמר.

 

סמכות המרב"ד לשלילת רישיון נהיגה עקב אי התאמה אישיותית

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הינו גוף רשמי מטעם מדינת ישראל, והוא פועל בהתאם לתוקף הצו של משרד הבריאות, בנוסף ניתן לראות כי המכון הרפואי משמש כזרוע לרשות הרישוי. תחת סמכותו של המרב"ד לבחון את כשירותם של הנהגים לנהיגה בטוחה, ובהתאם לכך הוא נדרש לבצע איזון בין זכויותיו של האזרח להחזקת רישיון נהיגה כדוגמת חופש התנועה וחופש העיסוק, ולעומת זאת לזכויותיהם של כלל משתמשי הדרך השונים בשמירה על ביטחונם. לכן, ניתן לומר כי כאשר המכון הרפואי החליט לשלול לנהג את רישיונו עקב אי התאמה אישיותיות, משמעות הדבר היא שזכות הציבור לשמירה על ביטחון גברה על זכותו של האזרח להחזיק רישיון.

 

אי התאמה אישיותית לנהיגה, באילו מקרים?

אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה הוא מושג עמום אשר מתקבל אצל נהגים ומבקשי רישיון רבים לאחר שעברו מבדקים במכון הרפואי, ונמצאו כבלתי כשירים לנהיגה. לאור העובדה כי מדובר במושג עמום ורחב, לא ניתן לדעת באופן מוחלט באילו סיטואציות עשויים הנהגים לקבל בתגובה "אי התאמה אישיותית לנהיגה", אך יחד עם זאת, נציג בפניכם מספר דוגמאות בהם נהגים לא קיבל היתר לנהיגה בגין מושג זה, לרבות:

  • נהגים בעלי הרשעות קודמות – במקרה בו נהג אשר מזומן לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים הינו בעל הרשעות בעבירות תנועה חמורות כדוגמת נהיגה בשכרות(סמים/אלכוהול) וקיבל פסילה של מינימום שנה, יהיה צפוי לסירוב רישיונו בטענה של "אי התאמה אישיותית".
  • נהגים אשר מבקשים לקבל רישיון נהיגה על משא כבד או רכב ציבורי.
  • נהגים המטופלים אצל רופא, והינם סובלים ממחלות בריאותיות כדוגמת פרקינסון, אפילפסיה, בעיות ראיה, או כל מגלה רפואית אשר עשויה להשפיע על הנהיגה שלהם. חשוב לדעת כי חלה החובה על הרופא לדווח על הבעיות הרפואיות של מטופליו למשרד הרישוי כאשר יש חשש לנהיגתם. לאחר מכן משרד הרישוי שולח את הנהג לבדיקות במכון הרפואי.

 

התליית רישיון הנהיגה בגין אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה, מה ניתן לעשות?

אחת הסיבות הנפוצות ביותר להתליית רישיון הנהיגה המצוינת בהודעה היא – אי התאמה אישיותית. חלק גדול מהנהגים מקבלים להפתעתם בחלוף הזמן הודעה בעניין התליית רישיון הנהיגה שלהם לפרק זמן של שנה, נשאלת השאלה, האם נהגים דרשים לקבל את רוע הגזירה, או שמא יש מה לעשות בנדון?

במקרה זה, ניתן לערר על החלטת המכון הרפואי בעניין התליית הרישיון תוך 30 ימים בלבד מיום קבלת ההודעה. את הערר יש להגיש לוועדת הערר אשר יושבת בתל השומר, במסגרת הוועדה חברים שלושה רופאים בכירים ומכובדים אשר כל תפקידם הוא להכריע האם החלטת המרב"ד היא מוצדקת או לא.

 

האם נהג יכול לייצג את עצמו בוועדת הערר או שמא נדרש בייצוג בידי עורך דין?

בכדי להגיש ערר על החלטת המכון הרפואי, יש דרישה ל:

  1. תשלום האגרה.
  2. כתיבת ערעור באופן מסודר ומקצועי, בכדי להציגו בפני הוועדה.

הערעור חייב להתייחס אך ורק לנסיבות שהובילו להתליית רישיון הנהיגה של הנהג, ובהתאם לכך לבצע בהתאמה השוואה לבדיקות ולתוצאות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. יש לציין כי גם הנהג וגם עו"ד מטעמו רשאים לעמוד בפני וועדת הערר, אך מומלץ להיעזר בעו"ד מיומן אשר מתמחה בהתמודדות מול המכון הרפואי בוועדות הערר. ייצוג מקצועי על ידי עורך דין עשוי להגדיל באופן משמעותי את הסיכוי לשנות את החלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. נהג אשר ייבחר לייצג את עצמו, יצטרך לקחת בחשבון כי חוסר הידע שלו אל מול הידע של צוות המומחים, עשוי שלא להטיב עימו.

 

אילו מגבלות רפואיות הנוגעות לרישיון הנהיגה נבדקות במכון הרפואי?

במהלך יום הבדיקות במרב"ד, מבוצעות מספר בדיקות שונות לרבות: פסיכולוג, פסיכיאטר, רופא כללי ונרקולוג. חשוב לדעת כי לא כל הנהגים יידרשו בביצוע בדיקות זהות, אלא כל בדיקה מותאמת באופן אישי לכל נבדק אשר זומן למכון הרפואי. להלן המגבלות הרפואיות אשר עשויות להוביל לפסילת רישיון הנהיגה:

  • עבר פלילי
  • עבירות תנועה מרובות
  • שימוש בסמים (ללא קשר לנהיגה)
  • נהיגה בשכרות (הרשעה בעבירה זו)
  • סיבות בריאותיות
  • סיבות אישיותיות
  • בעיות פסיכולוגיות – למשל, במקרה בו חייל ששוחרר מצה"ל על סעיף נפשי.

כמובן שלא מדובר ברשימה סגורה, וייתכן שישנן מגבלות נוספות אשר עשויות להוביל לפסילת רישיון הנהיגה של המבקש.

 

רישיון הנהיגה שלכם נפסל על אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה, קבלו מאיתנו מספר טיפים

במקרה שרישיון הנהיגה שלכם נפסל בגין אי התאמה אישיותית, ניתן להגיש ערר על החלטת המרב"ד בעניין. להלן שלבי הפעולה:

  1. בהתאם לסעיף 55 לפקודת התעבורה, ניתן להגיש ערעור תוך 30 ימים מיום המצאת ההודעה בעניין התליית רישיון הנהיגה בגין אי התאמה אישיותית.
  2. לאחר הגשת הערעור, ועדת הערר אשר יושבת בתך השומר, עשויה להחליט 3 החלטות מהותיות: דחיה של הערר, שינוי ההחלטה, או שמא שליחת הנהג לביצוע מבחנים נוספים.
  3. אם ועדת הערר נדחתה ללא מסירת תאריך למועד חדש, הבדיקה המחודש תיעשה לאחר שלחפה לה לפחות שנה מיום ביצוע הועדה הנוכחית.
  4. במקרה שוועדת הערר נתנה את החלטתה והנהג לא אהב את ההחלטה, ניתן לערער על כך תוך 10 ימים מיום קבלת ההודעה. הערעור מתרחש בבית המשפט המחוזי.

 

האם עורך דין תעבורה יכול לסייע לנהגים לאחר החלטת המרב"ד בעניין אי התאמה אישיותית לנהיגה?

עורך דין לתעבורה אשר מתמחה בהתמודדות מול המכון הרפואי לבטיחות דרכים, יכול לסייע לנהגים השונים להשיב את רישיון הנהיגה שלהם בחזרה, על ידי פסילת חוות הדעת של המרב"ד בעניין אי התאמתה אישיותית לנהיגה בטיחותית, תוהים לעצמכם כיצד? אז ככה:

לא פעם אותרו פגמים כאלה ואחרים בחוות הדעת של המכון הרפואי, לכן במסגרת עבודתו של עו"ד היא לנסות ולזהות את הכשלים הללו, בכדי להוכיח כי אין מדובר בדרגת סיכון אמיתית ובכך להשיב לנהג את רישיון הנהיגה שלו.

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן