ontheroads-fb
בדרכים » מיזם שומרי הדרך

מיזם שומרי הדרך

בשנת 2016 הוקם מיזם חדש ע"י הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יחד עם אגף התנועה במשטרת ישראל בשיתוף עם עמותת "נתיב בטוח". שמו הרשמי של המיזם הינו – "שומרי הדרך, שינוי חברת בכבישים". מטרת המיזם היא לשנות באופן כללי את תרבות הנהיגה בארץ, על ידי קידום נהיגה על פי חוקי התנועה השונים בקרב הנהגים. כיום מונים במיזם למעלה מאלפי אזרחים בהתנדבות מלאה.

כיצד פועל המיזם? מי רשאי להתנדב? מהן הסנקציות המוטלות על הנהגים? כל אלו ועוד, בהמשך הקריאה.

 

דרכי הפעולה של מיזם שומרי הדרך

שומרי הדרך מכיל מתנדבים מכל רחבי הארץ, כאשר מטרתם היא – תיעוד ביצוע עבירות תנועה המתרחשות בכבישי ישראל. שימוש בחוכמת ההמונים מאפשר תיעוד עבירות תנועה ברגע האמת, על ידי אמצעים דיגיטליים, וזאת מתוך אחריות מוסרית ואישית לנושא שמירת בטיחות בדרכים.

תיעוד העבירה מתבצע באמצעות יישומון מיוחד שפותח תוך הסתייעות במספר מומחים לאבטחת מידע וחקר תאונות דרכים. היישום עובד כך:

  • בעת תחילת הנסיעה, מופעל היישום באופן אוטומטי
  • היישומון מצלם באופן רציף את כל ההתרחשות בכביש, מן השמשה הקדמית של הרכב
  • בעת התרחשות עבירת תנועה, המתנדב נותן הוראת קולית או שמא לוחץ על כפתור המוצמד להגה, היישומון שולח באופן אוטומטי דיווח למרכב הסינון והבקרה של הרשות הלאומית.
  • התיעוד נבחן בקפידה מרבית בכדי לוודא האם ניתן לזהות את פרטי הרכב ואת העבירה שהתרחשה.
  • עבירות חמורות המסכנות חיים, יקבלו תיעדוף באגף התנועה במשטרה ויועברו לטיפול של חוקי תאונות הדרכים.

יש לזכור כי המטרה העיקרית שלשמה הוקם המיזם הוא הפחתת תאונות הדרכים בישראל באמצעות שינוי תרבות הנהיגה.

 

לאחר תיעוד התרחשות העבירה ע"י שומר הדרך, כיצד חל טיפול בנהג הנאשם?

לאחר התרחשות העבירה ע"י סרטון באמצעות היישומון, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בוחנת את התרחשות העבירה, וכאשר מדובר בעבירה המסכנת חיים, הסרטון יועבר לטיפול אגף התנועה במשטרת ישראל. את הסרטון בודקים מומחים, אשר מאששים כי אכן ניתן לזהות את העבירה שהתבצעה ואת מספר לוחית הזיהוי של הרכב.

 

מעוניינים להצטרף למיזם שומרי הדרך? דרכי ההתקשרות

בכדי להצטרף למיזם שומרי הדרך, ניתן לעשות זאת בכל אחת מן הדרכים הבאות:

  • הרשמה מקוונת באמצעות אתר האינטרנט – לחצו כאן
  • מענה אנושי במספר הטלפון – 026333609 או 026333245
  • שליחת מייל לכתובת – [email protected]

אם יש ברשותכם מספר שאלות בנוגע למיזם, ולא קיבלתם תשובות באתר האינטרנט, ניתן לפנות באמצעות כל אחד מן הדרכי ההתקשרויות שצוינו זה עתה, בכדי לקבל מענה.

 

באילו עבירות תנועה מטפל מיזם שומרי הדרך?

מיזם שומרי הדרך הוקם מתוך מחשבה להציל חיים, לאור כך ההתמקדות של המתנדבים היא בזיהוי עבירות תנועה חמורות ומסכנות חיים, לרבות:

  • אי ציות לאור אדום ברמזור
  • אי ציות לתמרור המורה על "אין כניסה"
  • אי מתן זכות קדימה להולכי רגל במעבר חציה
  • עקיפה מסוכנת
  • עקיפת רכב עוקף
  • עקיפה תוך חציית קו הפרדה לבן
  • נסיעה על שול הדרך
  • אי מתן זכות קדימה לרכבים
  • אי ציות לתמרור עצור
  • נהיגה שלא בכיוון החץ
  • נסיעה על אי תנועה
  • נהיגה על מדרכה (לא לשם חצייתה)
  • סטייה מנתיב
  • הפרעה לתנועה
  • שימוש בטלפון נייד
  • נהיגה בחוסר זהירות
  • כניסה לצומת לא פנויה

לרשימה המלאה, ניתן להתעדכן במדריך המלא לשומרי הדרך באתר האינטרנט. חשוב לזכור כי כל תיעוד של עבירה גם אם היא אינה מסכנת חיים, מצורפת למאגר הלאומי של הסרטונים למטרת חקר והסברה. כל תיעוד של עבירה נבדק בקפידה, כאשר העבירות המסכנות חיים מקבלות תיעדוף ומועברות להמשך טיפול למשטרת ישראל. עד כה, נשלחו עשרות אלפי דו"חות מסוג הזמנה לדין, קנסות, ומכתבי התרעות, לבעלי הרכבים מטעם משטרת ישראל והרלב"ד, לאחר תיעוד ע"י שומרי הדרך.

 

בעת התרחשות עבירה תנועה קלה, למה צפוי הנהג ?

מטרת המיזם היא לא להעניש את הנהגים, אלא להרתיע מביצוע עבירות בכדי למנוע את הקטל בכבישים. לאור כך, נהג שייבצע עבירת תנועה קלה שאיננה מסכנת חיים, יהיה צפוי לקבלת מכתב התרעה אשר מזהיר אותו לגבי נהיגתו.

 

חוששים מתחושת "ההלשנה"? מיזם שומרי הדרך כחובה אזרחית

אנו שומעים לא מעט את השאלה "למה לנו להלשין על נהגים? ובינינו, מדובר בשאלה מעט מקוממת ואנו נסביר לכם גם מדוע.

האם נתקלתם במהלך חייכם במקרה שוד או תקיפה, ודיווחתם על כך? אין כל שונה בין החובה האזרחית על דיווח בעבירות אלו, לבין החובה האזרחית ברחבי הכביש. המיזם מאפשר לכלל האזרחים לממש את חובתם ולדווח על נהגים שמסכנים אחרים, במטרה למנוע את הקטל בכבישים. אם הדבר נראה בעינכם כ"הלשנה" עצרו לרגע וחשבו, מה היה קורה אם נהג שיכור היה עולה על ההגה בזמן שכל היקרים לכם נמצאים באותו הכביש? האם גם אז לא הייתם ששים לעזור?

תקן התקפיד של שומר הדרך הוא "התנדבות", אך מדובר בעבודה שהיא חובה לכל דבר ועניין. אל תקלו ראש בדבר, היום הצלתם אדם אחר, אך מחר זה יכולים להיות אתם.

 

האם לא מתקיימת סכנה בכך שהמתנדב צריך לדווח על עבירות תנועה באמצעות שימוש באפליקציה בנהיגה?

התשובה לעניין זה היא חד משמעית – לא. היישומון פותח באופן שבו הפעלתו לא תהווה כל הסחת דעת לנהג. ההקלטה היא רציפה (החל מתחילת הנהיגה) וברגע שזיהה המתנדב עבירת תנועה, הוא נותן הוראה קולית או לוחץ על כפתור בהגה, ואז העבירה מצולמת ומועברת באופן אוטומטי לרלב"ד. בנוסף, האפליקציה מנטרלת התראות על קבלת הודעות ומיילים, ובכך נמנעות מן הנהג הסחות דעת.

 

מדוע משטרת ישראל לא מבצעת את העבודה של שומרי הדרך?

רווח כפול. עבודת שומרי הדרך מכפילה את עבודת המשטרה בעניין האכיפה, מכיוון שמדובר באזרחים הממוקמים בפריסה ארצית, ובסדר גודל נרחב. פרויקט זה דומה לפרויקטים אחרים למשל: משמרות זה"ב, המשמר האזרחי ומשמרות קהילתיים. בנוסף, כאשר ניתנת לאזרח הזכות להגן על משתמשי הדרך השונים, תחושת הרווח היא עוצמתית ורווחית. מתנדבי שומרי הדרך מקפידים הקפדה יתרה על נהיגתם ואף מונעים מן נהגים אחרים להמשיך ולסכן את כלל משתמשי הדרך ברחבי הכביש.

 

האם יש למיזם שומרי הדרך אינטרס כלכלי להעשיר את קופת המדינה?

מיזם שומרי הדרך הוקם בראשיתו על ידי אזרחים שהם או מקורבים להם נפגעו כתוצאה מתאונת דרכים. לכן האינטרס היחיד שמנחה את המיזם הוא הגברת ההרתעה בכבישי ישראל מביצוע עבירות תנועה. בשנים האחרונות קיימת עלייה בהתרחשות תאונות דרכים בעלות נפגעים והרוגים, בכדי למנוע את מגפת הקטל הקשה והנוראית הזאת קם הצורך במיזם שומרי הדרך.

 

האם הולך רגל יכול להתנדב כשומר דרך?

בשלב זה, לא ניתן לקבל הולכי רגל למיזם מהסיבה הפשוטה – כאשר נהג משתתף בפרויקט, לא ניתן לזהות את שלב תיעוד העבירה ובכך נמנע קונפליקט בין הנהג שחשוד בביצוע עבירה לבין המתנדב במיזם. לעומת זאת, כאשר הולך רגל חושף את מכשיר הנייד שלו ומתעד ביצוע עבירת תנועה, עשוי להיווצר קונפליקט בינו לבין הנהג המצולם.

 

האם רשאי מתנדב במיזם להשתמש באפליקציה לצורך אכיפת עבירת נהיגה למקורב שלו באופן קבוע?

בכדי שההליך במיזם יתבצע בצורה חוקית ותקינה, ללא כל מחשבה על "נקמה אישית" מצידו של המתנדב, הוקמו מספר מנגנונים אשר מטפלים בנושא הזה. ראשית, על המתנדב להצהיר כי אינו מתעד אדם שהוא מכיר, בנוסף קיימים כלים טכנולוגיים שונים אשר פותחו במטרה להתריע לרלב"ד כאשר מתנדב מנסה לתעד אדם מספר פעמים (יותר מפעם אחת).

חשוב לדעת כי במקרה שבו העבירה שתועדה הינה חמורה ומסוכנת, כן יהיה שימוש בתיעוד הנוכחי, גם כאשר קיימת היכרות אישית בין המתנדב לנהג וגם במקרה בו התיעוד התבצע מספר פעמים.

 

האם נהג שתועד בביצוע עבירה, עשוי לדעת מי המתנדב האחראי לכך?

מיזם שומרי הדרך כולל מערכת שתוכנתה ע"י מומחים באבטחת מידע (מהטכניון) וכי קיים למיזם אישורים מהגופים הרלוונטיים לרבות : משטרת ישראל ופרקליטות המדינה.

במערכת מותקנים מספר מגנוני הגנה הן טכנולוגים והן משפטיים, לכן לא קיימת כל סכנה שהמידע על המתנדב ידלוף החוצה.

 

האם יכול להיות מקרה בו יידרש מתנדב בשומרי הדרך להעיד בבית משפט בגין העבירה?

לעיתים נדירות, קיימת דרישה להגיע לבית המשפט לתעבורה בכדי לתת עדות על התרחשות העבירה. מחקרים בתחום חשפו כי אנשים שתועדו באופן חזותי בביצוע העבירות, פחות יטו לערער על דו"חות ולהגיע לבית משפט.

בנוסף, חשוב לדעת כי מי שעשוי להיות מזומן לבית משפט הם נציגי המיזם או העמותה, ולא המתנדב עצמו. לאור האמור, זימון לבית המשפט הוא נדיר, אך אכן עשוי לקרות לעיתים רחוקות. כל מתנדב במיזם, מחויב במתן הסכמה בעניין זימון עדות.

 

האם קיים שוני בענישה, כאשר מבצע העבירה הוא מתנדב של המיזם?

לא קיימת כל הבחנה בין מבצעיי העבירות השונים. לאור האמור, כל מתנדב במיזם אשר מבצע עבירת תנועה ייענש באופן הזהה לכל נהג אחר אשר מבצע את אותה עבירה. קיימת הבהרה למתנדבים בעניין ביצוע עבירות תנועה טרם הצטרפותם למיזם.

 

האם אופנוענים רשאים להצטרף למיזם שומרי הדרך?

בשלב זה לא ניתן לצרף רוכבי אופנועים למיזם, אך הנושא נבחן ויעודכן באופן מסודר באתר האינטרנט כאשר יוחלט לשלב גם אופנוענים במיזם חשוב זה.

 

מה נדרש מן המתנדב במיזם?

טרם הנסיעה, נדרש המתנדב לשים את מכשיר הנייד שלו בתושבת המאפשרת זווית צילום ברורה לאורך הכביש. אין כל חשיבות היכן מונחת התושבת לרבות: לוח המחוונים, על החלון וכ"ו, העיקר שזווית הצילום בטלפון תהיה ללא כל הפרעה לנהג. לאחר הנחת הטלפון על התושבת יש להפעיל את היישומון, ומאותו הרגע הנסיעה מצולמת. כאשר המתנדב זיהה עבירת תנועה יש לתת הוראה קולית או ללחוץ על כפתור בהגה, הסרטון עולה ונשמר בשרתי המיזם, כאשר לא דווחה כל עבירה, סרטון הנסיעה יימחק לאחר מספר דקות.

 

האם ניתן להשתמש במצלמת דרך, כאמצעי תיעוד של מתנדבי המיזם?

לאור העובדה כי הסרטונים מתועדים באפליקציה מאובטחת ומוגנת, לא ניתן לקבל תיעוד ממצלמות דרך. פיתוח יישום במצלמות דרך דורש תקציב כלכלי גבוהה שאין בשלב זה למיזם שומרי הדרך. כיום שילוב מצלמות הדרך קיבל תיעדוף גבוה, אך טרם התקבל תקציב לפיתוח זה.

 

האם קיום שיחת טלפון בעת צילום הכביש באמצעות היישומון, עשוי להפריע לתיעוד?

בעת קבלת שיחה, לא ניתן להפעיל את היישומון של שומרי הדרך, לכן רצוי לבצע שיחת טלפון בתחילת הנסיעה או בסופה, ולא במהלך תיעוד הצילום.

 

מה קורה כאשר תועדה עבירת תנועה, אך לא הייתה במכשיר קליטת אינטרנט?

סטטוס הדיווח יראה את ההודעה "ממתין לעיבוד סרטון", במקרה שלא הושלמה הפעולה תוך פרק זמן של שעתיים מרגע תיעוד העבירה, הסרטון ייחשב כפג תוקף, ולא יהיה ניתן לשחזר אותו מטעמי אבטחה. חשוב שפעולת ההעלאה לא תופסק באמצע, לכן חשוב להימצא במקום עם קליטה בכדי שיוכל הסרטון לעלות לשרת.

 

מעוניינים להצטרף למיזם? חשוב שתכירו את הכללים

בכדי להצטרף למיזם שומרי הדרך, יש להקפיד על הכללים הבאים:

עשה: אל תעשה:
בטיחות – יש לוודא בראש ובראשונה את בטיחותם של: הנוסעים ברכב של המתנדבים, בכלי הרכב השונים בכביש, ושל הולכי הרגל. אין לעשות כל שימוש באפליקציה במהלך הנהיגה.
יש לוודא טרם תחילת הנסיעה כי שמשת החלון הקדמי נקייה ואין שום דבר שעשוי להפריע לצילום נקי וברור. דיווחים שיתקבלו באמצעות תיעוד באפליקציה תוך כדי הליכה, או שמא מחוץ לרכב או ע"י נוסע ברכב שהחזיק במכשיר הנייד, לא יקבלו טיפול.
מיקום הטלפון על תושבת/זרועה יציבה וחזקה. אין לבצע עבירת תנועה במטרה לתעד רכב אחר.
יש לבצע את כלל הפעולות טרם תחילת הנסיעה לרבות: הפעלת היישומון, מיקום הטלפון וכ"ו. לא ניתן לשנות זווית צילום לאחר תחילת הנסיעה.
חל איסור מוחלט על יצירת קשר עם הנהג הנחשד בביצוע העבירה.
מכיוון שמדובר באזרחים, אין כל היתר לבצע פעולות הנוגעות לסמכויות של שוטר.

חשוב לדעת כי כל סטייה מן הכללים שצוינו זה עתה, עשויים להוביל להשעייתו של שומר הדרך ועד לגריעתו המוחלטת מן מרשימת המתנדבים במיזם. ההתנדבות במיזם לא מקנה למתנדביה חסינות או הקלה בעת ביצוע עבירה, לכן כל עבירה שתתבצע ע"י שומר דרך תועבר באופן מיידי לטיפול באגף התנועה במשטרת ישראל.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
מיזם שומרי הדרך

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ontheroads-sidebar
השאירו פרטים בטופס
גיל כהן
גיל כהן
קרא עוד
אחרי שנים רבות שנלחמתי להוציא רישיון נהיגה הגעתי לאתר בדרכים. פניתי לעזרתם וקיבלתי מידע והכוונה מקצועיים מצוות אדיב ביותר! ממליץ בחום!
אורפז ליבוביץ'
אורפז ליבוביץ'
קרא עוד
לפני מספר חודשים נתפסתי נוהג בשיכרות ומצבי המשפטי היה לא טוב בכלל - נהג צעיר. לאחר המלצות רבות הפנו אותי ליערית אוליאל וזכיתי ליחס חם לאורך כל הדרך זמינות מלאה ועדכונים שוטפים. ממש ליווי אישי במשך כל התהליך המייסר הזה . יערית נתנה לי את השירות הכי מקצועי שיש ובזכותה ראיתי את האור בקצה המנהרה. לתדהמתי לא קיבלתי שלילה ואפילו לא קנס! לא יודע איך היא עשתה זאת אין לי מילים אלפי תודות!!
אלכס פרומן
אלכס פרומן@username
קרא עוד
לאחר שלילה שקיבלתי הגעתי במקרה לאתר בדרכים. הופתעתי למצוא מידע מקיף על כלל הזכויות שלי, וכן זכיתי לייצוג מקצועי בתיק שהתנהל נגדי. תודה רבה, צוות מצויין!
הקודם
הבא
עוד בנושא
אל תתמודדו לבד!
בדרכים-logo.jpg
ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס