ontheroads-fb

תג חניה לנכה

תג חניה לנכה ניתן לאנשים המוגבלים בניידות מטעם משרד הרישוי לאחר בדיקת זכאותם לכך. תו החניה מונפק בצורה של כרטיס קשיח ויש להצמידו לשמשת החלון הקדמי(בצידו השמאלי) או לחילופין בחלון הצדדי הממוקם ליד מושבו של הנהג. 

בישראל 20% מהאוכלוסייה הינם אנשים בעלי מוגבלות אשר לפחות ממחיצתם בעלי קושי בניידות.  לצערנו הרב, נתון עגום שכזה ממחיש עבור רובנו את הצורך לנוע במרחב בלא קושי ולכן במאמר הנוכחי צוות בדרכים ריכז עבורכם את כל המידע הרלוונטי בעניין תג חניה לנכה או בשמו הפחות רשמי, תו נכה. 

 

חוק חניה לנכים

פגיעה בניידות עשויה להתרחש במספר מצבים שונים אשר חלקם מולדים כדוגמת מחלות נוירולוגיות כאלו ואחרות ואילו חלקם  מתרחשים במהלך החיים. בהתאם לכך, נחקק חוק החניה לנכים אשר מסייע להתנייד במרחב בלא קושי וכן פותר עבור אלו את מצוקת החניה בישראל על ידי הנפקת תג חניה לנכה ממשרד הרישוי. חוק החניה לנכים נחקק בשנת 1993 מתוך מטרה להסדיר מפורשות את כל המידע אודות תג הנכה. אנו נוטים לראות כי  בשנים האחרונות אחוז הנכים במדינת ישראל הולך וגדל, ועל כן חשוב לתת את הדגש אודות החוק הנ"ל. בהתאם לחוק, הגדרת המונח "נכה" עשויה לבוא לידי ביטוי במספר אופנים לרבות: 

  • אדם שדרגת נכותו הינה 60% לכל הפחות וכי תנועתו בדרכים ללא שימוש ברכב עשויה לערער את מצב בריאותו הקיים. 
  • אדם בעל מוגבלות ברגליו וכל כן נזקק לרכב אשר ישמש לו כאמצעי תנועה.
  • אדם המוגבל בהליכה ולשם כך נדרש להשתמש בכיסא גלגלים לצורך ניידתו. 

 

מי זכאי לקבל תג חניה לנכה? 

שאלת מיליון הדולר!! סביר להניח כי לא פעם תהיתם לעצמכם מי זכאי לקבל תו חניה לנכה, בהתאם לכך צוות בדרכים עשה עבורכם סדר וריכז לכם את הנסיבות בהם ייתכן והינכם זכאים לקבל תג חניה. 

באילו מקרים מקבלים תג חניה לנכה: הסבר:
נכות בדרגה של 60% אדם שנקבע לו נכות של מינימום 60% וכי אי תנועתו בדרכים עשויה להוביל להחמרה במצב הבריאותי. 
עיוור אדם בעל ליקוי בעיניו אשר עומדת לו תעודת עיוור של משרד הרווחה והביטחון. 
כיסא גלגלים/קביים אדם שהליכתו מוגבלת ובגין כך הוא נדרש בשימוש יומיומי בכיסא גלגלים או קביים לצורך ניידותו.
נכות ברגליים אדם הזקוק לרכב בכדי להתנייד בשל רגליו הנכות. 
נפגעי פעולות איבה אדם המחזיק באישור מטעם ביטוח לאומי לעניין היותו נפגעי פעולות איבה.
הורה לילד בעל נכות ילד בעל נכות העומד בקריטריונים של חוק הנכים, יהיו זכאים הוריו לתג חניה לנכה היות והוא נזקק להם לצורך ניידות.
נכות ממשרד הביטחון  מי שהוכר כנכה ע"י משרד הביטחון וקיבל תעודה בגין נכותו. 

 

בסופו של דבר, בכדי לקבל תו חניה לנכה יש להוכיח את קיומם של הליקויים שבגינם הינכם מתקשים בהליכה וכן בתנועה. חשוב לדעת כי ישנם מקרים המוגדים כ"מקריי קצה" בהם בוחנת הוועדה הרפואית את זכאותם לקבלת תג נכה, לדוגמה: במקרים בהם אנשים חולים במחלת האפילפסיה, טרשת נפוצה או שמא לוקים באוטיזם וכן מחלות פסיכיאטריות כאלו ואחרות. לכן, גם אם אינכם חושבים שמגיע לכם תג חניה לנכה, אנו ממליצים להסתייע בשירותיהם של צוות בדרכים, בכדי לוודא זאת. לצערנו הרב, אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם אנשים לא היו מודעים לזכאותם לתו נכה כדוגמת מטופלים המקבלים טיפול כימותרפי או שמא חוליי סוכרת/לב ואף אנשים בעלי נכות נפשית הסובלים מפוסט טראומה, אלצהיימר וכיוצ"ב. לכן מומלץ שלא להקל ראש בדבר ולפנות בהקדם האפשרי לצוות בדרכים שידאג לאבחן עבורכם את זכאותכם. 

 

אילו סוגי תג נכה קיימים?

אנשים רבים נוטים להניח כי תו נכה הינו אחיד לכל הנכים במדינת ישראל, אך כמובן שאין הדבר נכון ולכן חשוב ולהבחין בין הסוגים השונים. קיום, קיימים שלושה סוגים שונים של תג נכה כאשר כל אחד מן הסוגים נבדל מהשני.

סוג תג נכה: הסבר: מה מוצג על התג:
תג נכה בצבע כחול שעליו קיים סמל של כיסא גלגלים ניתן לנכים אשר נזקקים לכיסא גלגלים לצורך ניידות בשל מגבלת ההליכה שלהם. תג נכה בצבע כחול שעליו קיים סמל של כיסא גלגלים
תג נכה בעל סמל משולש בגוון ירוק  מיועד לאנשים בעלי נכות אשר לא נזקקים להתנייד עם כיסא גלגלים. תג נכה בעל סמל משולש בגוון ירוק 
תג נכה המשלב את הסמל של כיסא הגלגלים בתוספת הסמל של צה"ל  ניתן לנכה צה"ל אשר נזקק לשימוש בכיסא גלגלים לצורך ניידותו. תג נכה המשלב את הסמל של כיסא הגלגלים בתוספת הסמל של צה"ל 
תג חניה המשולב עם המשולש הירוק בתוספת הסמל של צה"ל מיועד לנכה צה"ל שלא נזקק להשתמש בכיסא גלגלים תג חניה המשולב עם המשולש הירוק בתוספת הסמל של צה"ל

מדוע חשוב להבחין בין תו חניה רגיל לתו חניה כחול?

לא פעם אנו נתקלים בשאלה הנוכחית, ולכן מן הראוי לתת עליה את הדעת. חשוב לדעת כי לתווי החניה קיימות "פריבילגיות" כאלו ואחרות בהתאם לסוג התג למשל, תג בצבע כחול אשר משיוך לנכים המתניידים בכיסא גלגלים מאפשר להם לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית מבלי לקבל היתר פורמאלי לכך. לעומת זאת, תג חניה עם המשולש הירוק בלבד המיועד לנכים שאינם נעזרים בכיסא גלגלים, לא מאפשר נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית. 

נהג שיימצא נוהג בנת"צ כאשר יש ברשותו תג חניה לנכה עם המשולש הירוק, יהיה צפוי לקבלת דו"ח תנועה בגין כך ואף ייאלץ להיפרד מ-500 ₪ בגין כך. לכן, חשוב לדעת מהן הזכויות של כל תו. לשם כך, צוות בדרכים מעניק ייעוץ לכלל לקוחותיו בנושא תג חניה באופן שלא ישאיר לכם מקום לספקות. 

 

היכן רשאי הנכה להחנות את רכבו?

תג חניה לנכה
תג חניה לנכה

בהתאם לחוק הנכים סעיף 2, רשאי הנכה להחנות את רכבו(אם יש ברשותו תג נכה כמובן) בכל מקום גם במקומות שאין החניה מותרת בהם וזאת בהתאם לתנאים הבאים:

  1. כאשר אין מקום חניה מוסדר לנכים או שמא אכן קיים מקום חניה אך אינו היה פנוי בשעת החניה.
  2. לא מצוי כל מקום אחר שהחניה בו מותרת או לחילופין לא היה מקום פנוי שכזה בזמן החניה. 
  3. אין באופן החניה כל סיכון לעוברי הדרך וכי איננה מונעת מעבר חופשי לעגלות ילדים, הולכי רגל וכן עגלות נכים. 
  4. החניה לא מהווה הפרעה לתנועה.

 יחד עם זאת, קיימים מספר סייגים המופיעים בסעיף 3 לחוק הנכים, לפיהם לא ניתן להחנות את הרכב וזאת ללא חשיבות לגבי סוג התג שיש בידיכם. להלן הסייגים: בתוך צומת, מעבר חציה, נתיב המיועד לתחבורה ציבורית, במקום כניסה לשטח אשר מיועד לחניית כלי רכב, בתחומה של תחנה מוניות, בצידו של רכב אחר העומד/חונה בצדה של הדרך, בשטח פריקה וטעינה שמקומו סומן בתמרור(במועדים שצוינו בתמרור), בתחום ברז כיבוי אש אשר תחומו מסומן על המדרגה או בשולי הכביש וכן בחניית נכה שהוקצתה לרכב המסומן בתמרור עם פרטי הרכב. 

 

אילו זכויות מקנה תו נכה?

תו נכה לא רק מאפשר להחנות את הרכב במקומות בהן החניה אסורה, אלא הוא מקנה לבעל התג זכויות נוספות כדוגמת פטור מתשלום בחניות בכחול לבן. כיום ניתן לראות כי בכל עיר ועיר ברחבי הארץ קיימים שטחי חניות מרובים הצבועים בכחול לבן ולכן מומלץ לאמת את הזכאות הנ"ל מול הרשות בה אתם מבקשים להחנות את רכבכם. בנוסף, בעל התו רשאי להיכנס לחניות במקומות ציבורים מבלי לשלם עבור החניה במקרה והגישה למקום הציבורי מתאפשרת רק דרך החניה הנ"ל. כפי שציינו קודם לכן, גם נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית מותרת, אם יש ברשותכם תג חניה כחול עם סימון של כיסא גלגלים עליו. 

 

איך ניתן להנפיק תג נכה?

באופן עקרוני, ניתן להגיש בקשה להנפקת תג נכה באופן עצמאי או שמא להיעזר בגורמי מקצוע לשם כך. את הבקשה יש להגיש ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות, מרכז פניות הציבור בצירוף טופס בקשה לקבלת תג חניה לנכה וכן מסמכים נוספים. בכדי להבין בצורה טובה יותר מה נדרש ממכם בעת מילוי הבקשה, נעשה סדר בעניין: 

 בבקשה לקבלת תג החניה יש לצרף:

  • תצלום תעודת זהות של הנכה(בצירוף הספח). 
  • צילום רישיון נהיגה 
  •  הצהרה הנוגעת לרכבים בהם מבקש הנכה לכרוך בתג החניה 
  • מספרי רישוי הרכבים(לכל היותר שני רכבים)

יחד עם זאת, במקרה בו נקבע לאדם מוגבלות בניידות בוועדה הרפואית מטעם משרד הבריאות, עליו לצרף את אישור הוועדה לבקשה. לחילופין, אם אין בידו של האדם אישור שכזה, מומלץ להסתייע בעדותו של רופא רלוונטי לשם הצדקת הנפקת תג הנכה. חשוב לדעת כי צירוף של צילומי רנטגן או בדיקות רלוונטיות כאלו ואחרות נדרשים להיות מלווים בפיענוח של איש מקצוע, שמא לא יקבלו על כך כל מענה בעניין הבקשה לתו חניה. 

 

מדוע חשוב להסתייע בגורם מקצוע להנפקת תו חניה לנכה?

כפי שציינו במאמר, ניתן להגיש בקשה להנפקת תו חניה לנכה גם ללא הסתייעות באיש מקצוע, אך היות ומדובר בהליך שאיננו אחיד, חשוב להיעזר בצוות המומחים של בדרכים בכדי שאלו ידעו להגיש  את הבקשה באופן הנכון. נציג כעת מספר תרחישים שונים בהם על מגיש הבקשה לצרף מסמכים נוספים מאלו שציינו קודם לכן:

 

התרחישים השונים: מה יש להגיש:
הנכה הוא איננו בעל הרכב, אך קיימת בינו לבין בעל הרכב קרבה משפחתית(אישה, בעל, ילדים) יש לצרף לבקשה תצלום תעודת זהות של בעל הרכב לשם הוכחת הקרבה.
הנכה איננו בעל הרכב ולא קיימת בינו לבין בעל הרכב כל קרבה משפחתית. יש להגיש תצהירים חתומים ע"י עורך דין.
הנכה אינו בעל הרכב ואילו בעל הרכב הוא אפוטרופוס עליו יש לצרף לבקשה צו למינוי אפוטרופוס אשר קיבל על כך אסמכתה בבית המשפט. 
הנכה הינו בעל מונית עליו לצרף את הסכם השכירות לעניין המונית החתום על ידי עורך דין
רכבו של הנכה רשום על שם מעסיקו   יש להביא אישור ממקום עיסוקו בעניין הרכב בו מצוין כי הרכב לרשותו ובשימושו של הנכה. במקרה שהרכב רשום על שם חברת ליסינג כזאת או אחרת, יש להגיש הסכם חכירה אשר קיים בין השניים.

כפי שניתן להבין, ההליך הצפוי הוא איננו פשוט בלשון המעטה היות ונדרש ממגיש הבקשה  לצרף תצהירים ואישורים שונים בהתאם לנסיבות. צוות בדרכים מכיל עורכי דין מומחים ומנוסים אשר יעשו זאת עבורכם. כל שנותר לכם זה רק לחייג וליצור קשר בהקדם. 

 

השתמשתי בתו נכה מבלי שהנכה נמצא ברכב, האם זה מותר?

התשובה היא חד משמעית – לא! אנו נוטים להבין כי שימוש בתו הנכה הוא נוח ומקל בסיטואציות רבות, אך יחד עם זאת מדובר בעבירה חמורה שאין לעשותה. חשוב לדעת כי שימוש בתו נכה מבלי שהנכה נמצא ברכב בשעת הנסיעה הן כנהג והן כנוסע, צפוי האדם הבלתי מורשה לקנס כספי אשר עשוי להגיע עד ל-13,000 ₪. ובנימה מעט מוסרית, הימנעו מלבצע עבירה שכזאת, שימוש בחניה במקום המיועד לנכים עשוי למנוע מאדם אחר שנחוץ לה להשתמש בה.   

 

האם מותר להשתמש בתג נכה שפג תוקפו?

חל איסור מוחלט להשתמש בתג נכה שפג תוקפו ולכן חשוב ולעמוד בזמנים הנדרשים. על כל תג מופיע תאריך מועד פקיעתו ולכן מומלץ טרם לכן ללכת ולחדשו.  עד שנת 2019, תג שאושר לצמיתות נדרש היה לחדשו כל 8 שנים, אך החל ממרץ 2019, תג שאושר לצמיתות אינו בעל מועד פקיעה היות והוא תקף לכל החיים! להבדיל, תג שלא אושר לצמיתות נדרש לחדשו באמצעות ביצוע הליך קבלת התו מחדש. 

 

האם ניתן להנפיק תו חניה לנכה לשני רכבים?

בהחלט! אם אכן יוכח כי שני הרכבים בהם מבקש הנכה לקבל תו נכה משמעים להסעתו, אכן קיימת האפשרות לכך. בתרחיש זה, נדרש מגיש הבקשה להגיש בקשה נוספת בעניין פטור מתשלום אגרה, שימו לב, רק אחד מכלי הרכב יוכל להנות מתשלום אגרה מופחת. בהתייחס לשנת 2022 תשלום האגרה המופחת עומד על 26 ₪(מומלץ לבדוק מול הרשויות). 

אם שילמתם את האגורה במלואה בגין חוסר ידיעה אודות זכאותכם, ניתן להגיש בקשה לקבל החזר רטרואקטיבי בהתאם לחלק היחסי ששולם! 

 

מתי מתקבלת תשובה בעניין הבקשה לקבלת תג חניה לנכה?

במקרה שהגשתם את הבקשה באופן הנדרש, על משרד הרישוי לתת מענה תוך 30 ימים וזאת מיום הגשת הבקשה. במקרה שלא קיבלתם כל מענה וחלפו הימים הנדרשים, ניתן לפנות למוקד הטלפוני של משרד הרישוי במספר הטלפון – 5678*.

 

קיבלתי תג חניה לנכה, איפה שמים אותו?

מדובר בשאלה חשובה, יש לשים את התג במתקן המיועד לו בצמוד לשמשה הקדמית של הרכב בצידה השמאלי או, ניתן להצמיד את התג לחלון הרכב הממוקם בצידו של הנהג, באופן שיראה בבירור לכוחות האכיפה.  

 

בקשתכם לתג נכה נדחתה? ניתן להגיש ערר

במקרה שהגשתם בקשה לקבלת תו נכה בגין בעיה בניידות ובקשתכם נדחתה, אל נא אמרו נואש! ניתן להגיש ערר ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות בצירוף מסמכים התומכים את נסיבותיכם לקבלת תו החניה. יש לנסח מכתב אשר מציג את הסיבה שלמה יש להיענות בחיוב לאותה התביעה. את הבקשה יש לשלוח לכתובת – משרד התחבורה בחולון, ת.ד 72, מיקוד 5810001. מומלץ להיעזר בצוות בדרכים לשם כתיבת מכתב הערר בצורה הנדרשת. שימו לב, התנסחות בצורה משפטית מקצועית עשויה להטיב עימכם ואכן להביא למצב בו תהיו זכאים להנפקת תג חניה לנכה. 

 

מעוניינים להנפיק תו נכה? צוות בדרכים כאן עבורכם

לאור ריבוי כלי הרכב על הכבישים ברחבי ישראל מדי שנה, נפוצה הבעיה באיתור מקומות חניה ברחבי הערים השונים. לאור כך, אל תוותרו! אם קיימת לכם מוגבלות בניידות באופן כזה או אחר, היוועצו עם צוות המומחים של בדרכים וקבלו מענה הולם בעניין. הנפקת תו חניה לנכים עשויה להקל ולסייע לכם רבות נוכח הקושי לנוע במרחב הציבורי. תנו למומחים שלנו לעשות עבורכם את העבודה ולאפשר לכם ולו במעט חיים מונגשים יותר.  זכרו, תו חניה מעניק לכם זכויות נוספות מלבד זכויות לחנייה כדוגמת פטור מתשלום בחניות ציבוריות, היתר להחנות במקומות שאינם מוגדרים או שמא אסורים כדוגמת אדום לבן וכן עשוי להטיב עימכם בהחנות משמעותיות הנוגעות לאגרת הרישוי.

 

תג חניה לנכה

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן