ontheroads-fb

תאונת דרכים אופנועים

בשנים האחרונות ניתן לראות כי חלק ניכר מתאונות הדרכים המתרחשות בארץ הן תאונות אופנועים. מהם גורמי הסיכון לתאונת אופנוע וקטנוע ואיפה עומדת ישראל ביחס למדינות אחרות בנושא הבטיחות בדרכים? רבות מהתאונות הללו גורמות לנזקי גוף חמורים, האם רוכבי האופנועים זכאים לפיצוי כספי בגין פגיעותיהם? מי משלם להם את הפיצוי והאם רוכב אופנוע יהיה זכאי לתשלום גם אם הוא אשם בתאונה? על כל אלו ועוד, קראו לפניכם.

חומרת פגיעתם של האופנוענים בעת התרחשות תאונות דרכים

תאונות דרכים עם אופנועים שכיחות מאוד בישראל. למרבה הצער, הן מסתיימות במקרים רבים בפגיעות פיזיות חמורות של הרוכב ולעיתים קרובות אף במותו. חומרת הפגיעה נובעת לא פעם מעצם היותו של האופנוע כלי דו גלגלי המתאפיין בפחות יציבות מרכב פרטי וביותר חשיפה של הרוכב לכל פגיעה. הנפגעים בתאונת דרכים זכאים לקבלת פיצוי כספי בגין הנזק אשר נגרם להם וכפי שנראה להלן, כדי לממש את זכותם לכך, חשוב כי יפנו לעורך דין המתמחה בתאונות דרכים.

גורמי הסיכון להתרחשות תאונות דרכים אופנועים

ניתן להצביע על סיבות שונות לתדירות הגבוהה של תאונות אופנועים לרבות:

  • מאפייני האופנוע
  • טיב תשתיות הכבישים
  • התנהגות משתמשי הדרך השונים

שאין חולק על כך כי מצבה של הבטיחות בדרכים בישראל טעון שיפור רב. חיזוק לכך והבנה עד כמה דברים יכולים להיות אחרת, ניתן למצוא כאשר מבצעים מבט השוואתי של ישראל ביחס לעולם. מה מצבנו בסוגיה זו לעומת מדינות אחרות? מיד נראה.

כיצד באים לידי ביטוי גורמי הסיכון עבור רוכב האופנוע

כאשר מנסים להבין מדוע מתרחשות בארץ כל כך הרבה תאונות דרכים בהן מעורבים אופנועים צריך להבין ולפרש את גורמי הסיכון המגדילים את הסיכוי לקרות תאונה בכלל ולקרות תאונה קשה בפרט.

  1. ישנו הגורם האובייקטיבי, קרי, האופנוע או הקטנוע עצמו. מעצם טיבו, הוא מסוכן יותר מרכב פרטי, הן בשל העובדה כי אין לו ארבעה גלגלים אלא שניים בלבד והן בשל כך כי גופו של הנהג חשוף לחלוטין ונעדר את ההגנה שיש לנהג היושב ברכב. משמעות הדבר היא כי קל יותר לרוכב האופנוע להגיע למצב של חוסר יציבות ואיבוד שליטה בכלי וכן, כי כל פגיעה בו היא בעלת פוטנציאל נזק גדול יותר. משום כך, כפי שנראה, אחוז גבוה של ההרוגים בתאונת הדרכים הם רוכבי האופנוע.
  2. פרמטר נוסף המשפיע מאוד על תאונות דרכים עם אופנועים וקטנועים הוא כמובן התשתיות. בישראל חלק לא קטן מהכבישים ישנים ומשובשים, ישנם לא מעט מקומות בהם קיימות עקומות חדות, העדר תאורה מספקת ועוד.
  3. מאפייני הכלי ותנאי הדרך, נדמה כי גורם הסיכון המשמעותי ביותר לתאונות הוא הגורם האנושי.

התנהגותם של רוכבי האופנוע בכבישים השונים

חלק ניכר מרוכבי האופנועים הם צעירים הבוחרים לנהוג באופנוע או בקטנוע בשל הריגוש שבדבר ובשל היכולת להגיע מהר יותר ליעדם ללא עמידה בפקקים. בשל כך, לא הם פעם מעדיפים מהירות על בטיחות ונוטלים סיכונים מיותרים כמו רכיבה במזג אוויר קיצוני, נסיעה במהירות מופרזת ו/או תחת השפעת אלכוהול, ביצוע עקיפות מסוכנות ועוד. לכך נוסיף את העובדה שמדובר לרוב בנהגים חסרי ניסיון שהאופנוע הוא כלי הנהיגה הראשון שלהם.

כל אלו מגבירים משמעותית את הסיכון לתאונה ולצד תנאי כביש לא טובים ומאפייניו של הכלי עצמו, הסיכוי לתאונה קשה הוא גדול.

כאשר מתייחסים להיבט ההתנהגותי כגורם סיכון לתאונות אופנוע וקטנוע יש לציין גם את התנהגות בעלי הרכבים הפרטיים. לא פעם אלו אינם ערניים מספיק כדי להבחין ברוכבים ומעצם כך, הם מסכנים אותם. כמו כן, לעיתים מפגינים גם הנהגים חוסר סובלנות בכביש כלפי הרוכבים ומקשים עליהם להשתלב בתנועה. על כן גם הם תורמים לא מעט לתדירותן של התאונות ולעיתים גם לחומרת הפגיעה של רוכב האופנוע.

היכן ממוקמת ישראל בגין תאונות דרכים עם אופנועים ביחס לעולם?

טיב התנהלותה של כל מדינה בכל נושא שהוא, יכול להיבחן בינה לבין עצמה ביחס לשנים קודמות ולראות האם חל שיפור במצב. אולם כדי לקבל תמונה מלאה ולהבין האם ניתן להגיע לתוצאות טובות יותר, כדאי לבצע השוואה בינה לבין מדינות אחרות. כ15% בממוצע מההרוגים בתאונות דרכים בארץ הן רוכבי אופנוע וקטנוע. כך מדווחת הרלב"ד, היא הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בדוח שפרסמה בחודש מאי 2020. באותו דוח צוין גם כי בשנת 2017 על כל 10,000 אופנועים בישראל נהרגו כ7 רוכבי אופנוע. זהו שיעור גבוה מאוד ביחס למדינות ה- OECD, שם הממוצע הוא של 2 הרוגים על אותה כמות של רוכבים.

בשל כך, ממוקמת ישראל במדרג שערכו בנושא זה במקום ה19 מתוך 22. כבר שנים רבות שארגונים העוסקים בבטיחות בדרכים מתריעים על השינויים שיש לנקוט בהם בהקשר זה, החל מרמת החינוך וההסברה לנהיגה נכונה וסבלנית וכלה בשיפור התשתיות ובאכיפה משמעותית יותר של עבירות תעבורה. העובדה כי במדינות אחרות, מצב הדברים הוא שונה כל כך רק ממחישה שזה אפשרי וכי יש כאן מקום גדול לשיפור בכל הנוגע לבטיחות בדרכים ולצמצום מספר התאונות.

האם זכאי רוכב האופנוע לפיצויים בגין נזקי גוף לאחר מעורבותו בתאונת דרכים?

במקרים רבים, תאונות דרכים עם אופנועים גורמות לנזקים פיזיים חמורים. לעיתים זה בשל התנהגות הרוכב אשר נסע במהירות מופרזת, ביצע עקיפה מסוכנת או לא ציית לתמרור. במקרים אחרים, הרוכב דווקא נהג כחוק ובשיקול דעת והתנהלותו של נהג אחר היא זו אשר גרמה לתאונה.

יהיו נסיבות התאונה אשר יהיו, אם נגרמה לרוכב פגיעה פיזית, הוא יהיה זכאי לקבל פיצוי כספי בגינה. הפיצויים מחושבים בצורה שונה לכל אדם וזאת בהתאם לקריטריונים הבאים:

  • פגיעה בהשתכרות – הפסד ימי עבודה
  • אובדן כושר העבודה
  • הוצאות רפואיות
  • התאמת דיור
  • הסתייעות במשק הבית וכ"ו

לאחר בחינת הקריטריונים שצוינו, יהיה זכאי רוכב האופנוע לפיצויים בגין הנזק הגופני שנגרם לו.

ממי רשאי רוכב האופנוע לדרוש פיצויים בגין נזקי גוף?

ככלל, הגורם המפצה בגין נזקי גוף בתאונת דרכים היא חברת הביטוח של הרכב בו נסע הנפגע. לכן, על רוכב האופנוע יהיה להגיש תביעה לחברת הביטוח שלו. נדגיש כי הפיצוי בגין פגיעות פיזיות בשל תאונת דרכים, ניתן מכוחו של חוק הפלת"ד (חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975) הקובע כי הזכאות לפיצוי אינה קשורה לשאלה האם הנפגע אשם בתאונה.

לאור האמור, גם במקרים בהם תאונת דרכים של אופנוע וקטנוע התרחשה באשמתו של הרוכב, הוא עדיין יהיה זכאי לפיצוי כספי בשל הנזק הפיזי שנגרם לו בשל התאונה שעבר. זאת אומרת, במקרה של נזקי גוף לא מוטלת חובת ההוכחה בגין האשמה על שום צד.

רוכב אופנוע ללא ביטוח חובה, האם רשאי לדרוש פיצויים בגין נזקי גוף?

החוק בישראל מחייב כל נהג לעשות ביטוח חובה המעניק כיסוי לפגיעה פיזית בעת תאונת דרכים. עם זאת, לא מעט נהגים לא רוכשים את הביטוח מפאת עלותו הכספית. הדברים נכונים עוד יותר כאשר מדובר בביטוח חובה של אופנועים וקטנועים הידוע מזה שנים בעלותו הגבוהה. מלבד העובדה כי מדובר בעבירה פלילית, מי שאינו רוכש ביטוח חובה, לא יוכל לקבל פיצוי בגין נזקי גוף בשל תאונת דרכים מכוחו של חוק הפלת"ד, המעניק פיצוי ללא תלות באשמה. המשמעות היא כי אם לרוכב האופנוע אין ביטוח חובה והוא נפגע בתאונה, אזי הוא יוכל לקבל פיצוי רק אם יוכיח שהתאונה היא באשמתו של נהג אחר אשר היה מעורב בתאונה, אז הוא יוכל לתבוע את חברת הביטוח שלו.

אם אין בידו של רוכב האופנוע להוכיח את אשמתו של הנהג השני בתאונה, הרי שהוא יוותר ללא פיצוי בגין פגיעותיו. נציין, כי נפגעים אחרים מהתאונה כמו הולכי רגל, יוכלו לקבל פיצוי מתאגיד קרנית, אשר משלם פיצוי לנפגעי תאונות דרכים כאשר אין גורם מבטח ממנו יוכלו לקבל את הפיצוי. כך גם במקרה שבו רוכב האופנוע אשר נפגע אינו הבעלים של האופנוע והוא קיבל רשות מהבעלים לעשות בו שימוש. גם לו קיימת האפשרות למצות את זכויות הפיצוי מול קרנית, אולם בניגוד להולך הרגל, הוא יידרש להוכיח כי הוא לא ידע שלאופנוע אין ביטוח חובה כאשר בחר לנהוג בו.

האם ניתן לדרוש פיצויים בגין נזק לרכוש כתוצאה מתאונת הדרכים?

כאמור מעלה, ביטוח חובה הוא זה המכסה את נזקי הגוף כתוצאה מתאונת אופנוע וקטנוע והרוכב יהיה זכאי לפיצוי כספי ללא קשר לשאלת האשמה. קרי, הוא יוכל לקבל פיצוי גם אם הוא האשם בתאונה. המצב שונה כאשר מדובר על פיצוי עבור נזק לרכוש. ראשית, את הנזק הזה מכסה ביטוח צד ג' ולא ביטוח החובה. שנית, הזכאות לתשלום כן תלויה בשאלת האחריות. רוכב האופנוע יוכל לקבל תשלום רק אם יוכיח כי התאונה התרחשה באשמת הנהג האחר. אז, הוא יוכל להגיש תביעה נגדו באופן ישיר או נגד חברת הביטוח שלו ככל שהנהג מבוטח בביטוח צד ג'.

כמו כן, במידה שלרוכב עצמו יש ביטוח מקיף, הוא יוכל להפעיל את הפוליסה שלו ואז, חברת הביטוח תחליט האם להגיש תביעת שיבוב נגד חברת הביטוח של הנהג האחראי לנזק. בשל העובדה כי נזק לרכוש יכול לגרום להפסד כספי גדול, מומלץ להסתייע גם במקרה הזה בעורך דין לתאונות דרכים על מנת לקבל את הפיצוי המקסימאלי.

חשיבות עורך דין תעבורה בענייני תאונות דרכים

כפי שאנו מבינים, תאונות דרכים של אופנוע או קטנוע עלולות לגרום לפגיעות גוף חמורות. במצב זה, זכאי הרוכב לקבל פיצוי כספי בשל אותן פגיעות. כאמור לעיל, הגורם האחראי לתשלום הפיצוי עבור נזקי גוף הוא חברת הביטוח המבטחת את האופנוע בביטוח חובה. אולם, כאשר מוגשת תביעה לחברת הביטוח זו תעשה כל שבידה כדי למצוא נימוקים לדחיית התביעה או להקטנת התשלום לו זכאי הרוכב במסגרת תנאי הפוליסה.

משכך, כדי לממש את מלוא זכויותיו לתשלום פיצוי כספי, אל לו לנפגע לעמוד לבדו מול חברת הביטוח, אלא לפנות לעורך דין לתאונות דרכים, אשר ינהל עבורו את הליך התביעה. בזכות הידע המשפטי והניסיון מול חברות הביטוח יודע עורך הדין אלו מסמכים רפואיים יבססו את התביעה ואת גובה הפיצוי המבוקש. כמו כן, בכוחו להתמודד עם נימוקי הדחייה השונים שעלולה חברת הביטוח להציג. בנוסף לכך, ככל שזו תסרב לשלם את מלוא סכום הפיצוי המגיע לנפגע, עורך הדין יפנה לערכאות המשפטיות וילחם על קבלת מלוא זכויותיו של רוכב האופנוע בעניין זה.

עלות שכר טרחת עורך דין בתיקי תאונות דרכים

היתרונות של ייצוג משפטי ברורים מאוד, אך מטבע הדברים, מי שנפגע בתאונת דרכים סופג באופן מיידי גם נזק כלכלי עקב הפסד ימי עבודה למשל וחושש אפוא מעלות שכר הטרחה שיידרש לשלם לעורך הדין. ובכן, ראשית כל, שכר הטרחה משולם מסכום הפיצוי שיקבל הנפגע ולכן הוא אינו יוצא ישירות מכיסו. שנית, כאשר עורך דין מייצג רוכב אופנוע או קטנוע בתביעת פיצויים בגין נזקי גוף בתאונת דרכים, הוא מוגבל בסכום שכר הטרחה שהוא רשאי לגבות.

המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין קבעה תעריפים מקסימאליים לעניין זה, כאשר עלות שכר הטרחה תהיה אחוז מסוים מסכום הפיצוי אשר ישולם לנפגע. האחוז משתנה בהתאם לשלב ההליך המשפטי בו הושג הפיצוי. כך, כאשר הושגה פשרה עם חברת הביטוח טרם הגשת תביעה, שכר הטרחה של עורך הדין יהיה עד 8% מסכום הפיצוי. במקרה שבו הושגה פשרה בתיק לאחר הגשת תביעה אך לפני פסק דין, יוכל עורך הדין לגבות 11% מסכום הפיצוי ו13% אם שולם לנפגע פיצוי על פי פסק דין, כאשר לסכומים האלו יש להוסיף תוספת מע"מ כחוק.

 

תאונות דרכים אופנועים

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן