ontheroads-fb

אי מסירת פרטים בתאונה עם נפגעים

לצערנו הרב, התרחשותן של תאונות דרכים בישראל נהפכו לחלק בלתי נפרד מהמציאות היום יומית שלנו. לאור הקטל הרב בכבישים, עולה כי מרבית האנשים בשלב כזה או אחר חוו או יחוו תאונת דרכים בעצמם, או שמא מכירים אדם שהיה מעורב בתאונה. לפי גישת בית המשפט לתעבורה, קיימת חשיבות מרבית להיכרות עם החוק בדגש על ההנחיות שיש לבצע בסמוך להתרחשות התאונה לרבות: מסירת פרטים, גם במקרה בו הצד השני לא שאל או ביקש, ללא חשיבות אם נגרם נזק לרכוש או לגוף. בעת מעורבות בתאונת דרכים עם נפגעים, על הנהג הנאשם למסור את פרטיו הן לנפגעים והן למשטרת ישראל.

מעורבים בתאונת דרכים? לא יודעים מה עליכם לעשות? המאמר הזה במיוחד בשביליכם.

 

אי מסירת פרטים לאחר תאונה, בהתאם לתקנות התעבורה

התאם לתקנה התעבורה, בעת מעורבות בתאונת דרכים על הנהג הנאשם לבצע מספר פעולות לרבות: סיוע לנפגעים(אם ישנם), הזמנתם של כוחות ההצלה בעת הצורך, מתן עזרה ראשונה, אי הזזת הרכבים ובנוסף מסירת פרטיו של הנהג הנאשם לנהג הנפגע או למשטרת ישראל. בהתאם לתקנות התעבורה, סעיף 145, על הנהג להשאיר את פרטיו, כולל: שם, כתובת, מספר רכב, פוליסת ביטוח וכן הלאה. אנו נתקלים לא מעט בהנחה שגויה שלפיה נהגים נוטים שלא למסור את פרטיהם מהחשש שיואשמו בגרימת התאונה ולכן נחדד ונאמר כי, לאחר מסירת הפרטים, רשאי הנהג לטעון את טענותיו, אי ביצוע מסירת הפרטים מהווה עבירה חמורה. בנוסף, חשוב לציין כי, לא רשאי הנהג להתנות את מסירת פרטיו בכפוף לכך שהנהג השני ימסור גם את הפרטים, צד שייבחר שלא להזדהות, חשוף לענישה מחמירה.

 

גישת בתי המשפט לתעבורה בעבירת אי מסירת פרטים בתאונה עם נפגעים

בהתאם לגישת בית המשפט, כאשר נהג מעורב בתאונת דרכים עם נפגעים או נזק רכושי, חלה עליו החובה למסור את פרטיו לנהג השני. חובה זו נובעת ממצוות "את  פתח לו" כאשר פירושה מתייחס לכך, שהנהג השני לא חייב לבקש או לשאול בעניין הפרטים, אלא על הנהג הנאשם ליזום את מסירת פרטיו. נהג שיפעל בהתאם לכך, ימלא את דרישות החוק ובכך עשוי למנוע את הסיכון לייחוס סעיף שכזה בכתב האישום בעתיד.

נהגים רבים חוששים שאם ימסרו את פרטיהם ייחשבו לנאשמים בהתרחשות התאונה, וכי מסירת הפרטים תהווה הודאה באחריות גרימת התאונה. מדובר בהנחה מוטעית, מכיוון שאדם שמסרב להזדהות עשוי להיחשב בפני בית המשפט כמי ש"יש לו מה להסתיר". בדומה לנהיגה בשכרות, נהג שיסרב לבצע בדיקה כזאת או אחרת, יהיה צפוי לקבלת כתב אישום חמור בגין ביצוע העבירה מכוח סירובו. כך, גם במקרה של אי מסירת פרטים בתאונה עם נפגעים, בית המשפט יטה להחמיר עם הנהג בהתאם לנסיבות העניין.

 

חובת ההזדהות בתאונת דרכים עם נפגעים

לפי חובת ההזדהות, כל אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים מחויב למסור את פרטיו לנהג השני לרבות:

  • שם מלא
  • כתובת
  • מספר רישיון הנהיגה
  • מספר רכב

בנוסף, על פי דרישת הנהג, ניתן להציג גם את רישיון הרכב, רישיון הנהיגה, ותעודת ביטוח. יש לציין כי גם במקרה בו נהג פוגע ברכב במצב סטטי בחנייה או ברכוש אחר, חלה החובה להשאיר את הפרטים על גבי הרכב גם אם בעל הרכב לא נוכח פיזית במקום. יחד עם זאת, על הנהג הנאשם לדווח תוך 24 שעות למשטרה על קרות התאונה ולמסור את פרטיו(אלא אם כבר מסר את פרטיו לשוטר שנכח במקום). לסיכומו של עניין, על הנהג המעורב בתאונה למסור את פרטיו במספר סיטואציות לרבות: פגיעה ברכב אחר או מעורבות בתאונת דרכים. אי מסירת פרטים לאחר תאונה, מהווה עבירת תנועה חמורה שמובילה לייחוס כתב אישום כנגד הנהג.

 

מהי הענישה בגין ביצוע עבירת אי מסירת פרטים בתאונה עם נפגעים

מעורבות בתאונת דרכים, מצריכה מן הנהג למסור את פרטיו המזהים גם אם הוא סבור שלא נגרם כל נזק ולו הקטן ביותר. אי מסירת פרטים בתאונה עם נפגעים נחשבת לעבירת תנועה חמורה הנושאת עימה סנקציות רבות כדוגמת פסילת רישיון, הטלת קנסות גבוהים, פסילה על תנאי ועונשים נוספים בהתאם לנסיבות ובכפוף לסמכותם של בתי המשפט לתעבורה.

 

מדוע אי מסירת פרטים לאחר תאונה מהווה עבירת תנועה?

ישנם לא מעט מקרים בהם נהגים בוחרים שלא להשאיר את פרטיהם האישיים בגין מספר סיבות: חשש מהודאה באשמה, בלבול, כעס, עצבים וכיוצא זה. יש לציין כי כל סיבה, מהותית ככל שתהיה, לא מהווה הצדקה לאי מסירת פרטים.

הימלטות ממקום האירוע ללא כל סממן מזהה, מהווה התנהגות מזלזלת ובריונית שיש להוקיע מהחברה שלנו. בהתאם לכך, בתי המשפט לתעבורה נוטים להגן על כלל משתמשי הדרך השונים באמצעות הטלת סנקציות נוקשות ומשמעותיות כדוגמת, קנס, פסילה, מאסר ועוד.

 

ההבדל בין עבירת הפקרה לעבירת אי מסירת פרטים

עבירת הפקרה(פגע וברח) מוגדרת בפקודת התעבורה בסעיף 64א', ואילו עבירת אי מסירת פרטים, מוגדרת בסעיף 145 בתקנות התעבורה. יש לשים לב כי מדובר בשתי עבירות שונות, כאשר לכל אחת מן העבירות חובותיה שלה לרבות:

  • בעבירת הפקרה – מדובר על נהג שלאחר מעורבותו בתאונה, הוא ברח מזירת האירוע ללא כל סממן מזהה, ללא הושטת עזרה וללא כל סיום מצידו לנפגעים.
  • בעבירת אי מסירת פרטים – הנהג הנאשם, עצר במקום התאונה אך סירב להזדהות בפני הנהג השני ממספר סיבות שצוינו במאמר.

בתי המשפט לתעבורה רואה בביצוע עבירות אלו כחמורות ועל כן יש צורך לבצע הרתעה בקרב הנהגים באמצעות ענישה מחמירה.

 

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן