ontheroads-fb

תאונת דרכים – כתב אישום וענישה

התרחשותן של תאונות דרכים בישראל הפכו למכת מדינה גורפת ברחבי הכבישים השונים. מאז הקמת המדינה, נהרגו למעלה משלושים אלף בני אדם בגין מעורבותם בתאונת דרכים, נתון זה חמור לאור העובדה כי מבחינה כמותית, מספר ההורגים בתאונת דרכים עולה על מספר ההרוגים שנפלו במלחמות ישראל ופיגועי הטרור יחדיו. השוואה זו נועדה להמחיש לנו שכל אחד מאיתנו עשוי למצוא את עצמו מעורב בתאונה, משמעות הדבר היא כי אין כל הבחנה בין נהגים נורמטיביים שומרי חוק, לבין אלו הרצידיוויסטים.

במקרה של התרחשות תאונת דרכים עם נפגעים, יהיה צפוי הנהג לקבל לידו כתב אישום בגין גרימת התאונה, כאשר לבית המשפט לתעבורה סמכות ענישה נרחבת. מהי הענישה? באילו סיטואציות יהיה עשוי הנהג לקבל כתב אישום? כל אלו ועוד, בהמשך המאמר.

 

כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים

לפי משטרת ישראל, תאונת דרכים מתרחשת בגין ביצוע עבירת תעבורה, כאשר כתוצאה מכך נפגע פיזית אדם או שמא נגרם נזק לרכוש. מעבר לחוויה הלא פשוטה שחווה הנהג הנאשם, עליו להיות צפוי להשלכות משפטיות רבות בגין מעורבותו בתאונת דרכים. חשוב לדעת כי, במרבית תאונות הדרכים עם נפגעים, צפוי הנהג לקבל כתב אישום בגין גרימת התאונה.

כתב האישום עשוי להינתן בכפוף להתרחשות תאונת הדרכים, או שמא חודשים לאחר התרחשותה. אנו נתקלים לא מעט במקרים בהם נהגים שהיו מעורבים בתאונת דרכים, קיבלו כתב אישום רק לאחר מספר רב של חודשים.

 

תאונת דרכים כתוצאה מעבירת תנועה

כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים יינתן לרוב כאשר תאונת הדרכים התרחשה כתוצאה מעבירת תנועה חמורה לרבות:

  • נהיגה בשכרות (סמים/אלכוהול)
  • אי מתן זכות קדימה להולכי רגל
  • אי ציות לרמזור אדום
  • סטיה מנתיב
  • נהיגה במהירות מופרזת

בנוסף, גם כאשר תתרחש תאונת דרכים עם נפגעים, יהיה צפוי הנהג המעורב לקבל לידו כתב אישום בגין כך. חשוב להכין כי גם כאשר תתרחש תאונת דרכים עצמית ללא נפגעים בגין עבירת תנועה כזאת או אחרת, יהיה צפוי הנהג לקבל כתב אישום.

מתי צפוי הנהג לקבל כתב אישום בגין מעורבותו בתאונת דרכים?
בהתאם לסעיף 62 לחוק סדר דין פלילי, קיימים שני תנאים מצטברים אשר לפיהם יוגש לנהג כתב אישום בגין מעורבותו בתאונת דרכים:

ראשית, ראיות לכאורה – על מדינת ישראל להוכיח כי הנהג ביצע עבירת תנועה אשר גרמה להתרחשותה של תאונת הדרכים. לכן, על המדינה להציג לבית המשפט ראיות המוכיחות מעל לספק סביר את אשמת הנהג ואחריותו להתרחשות התאונה. בין שלל הראיות על המדינה להציג:

  • עדויות של כלל המעורבים בתאונת הדרכים
  • סימנים בכבישים אשר מעידים על הלך הרוח של התאונה
  • סימנים שנגרמו לרבים אחרים
  • העתק ממצלמות הרכב (אם ישנם)
  • צילומים ממצלמות הממוקמות באזור התאונה

בכדי להוכיח את אשמת הנהג, מדינת ישראל מערבת את שירותיו של בוחן תנועה מטעמם, כאשר מטרתו לבחון את זירת התאונה, לאסוף ראיות, ולבסוף להגיש דו"ח המפורטים בו כל נסיבות התאונה החל משמות הצדדים המעורבים, ממצאים, תנאי השטח וכן הלאה.

שנית, עניין לציבור – בעת התרחשות תאונת דרכים עם נפגעים, במרבית המקרים יוגש כתב אישום כנגד הנהג האחראי לתאונה, במקרים בהם יש ראיות המעידות על כך. לעומת זאת, בעת התרחשות תאונת דרכים עם נזק רכושני בלבד, עשוי להיות מוגש כתב אישום רק במקרה בו הנזק חמור, או שמא עבירת התנועה שהתרחשה הינה חמורה.

 

מהי הענישה בגין מעורבות בתאונת דרכים בעלת נפגעים?

בכפוף להתרחשות התאונה, רשאי קצין משטרה לפסול לנהג הנאשם את רישיון הנהיגה שלו (פסילה מנהלית) לתקופה של 30/60/90 ימים, בהתאם לנעשה. לאחר מכן, בעת קבלת כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים, צפוי הנהג לענישה אשר ניתנת בהתאם לשיקולו של המחוקק בבית המשפט. ביהמ"ש לתעבורה בוחן את מידת הרשלנות או חוסר הזהירות שלו, בשילוב של עברו התעבורתי וחומרת הנזק שנגרם כתוצאה מהתאונה. ניתן לראות כי, במקרים בהם עבירת התנועה שהתרחשה גרמה לתאונת דרכים בעלת תוצאות קשות, כך רמת הענישה תהיה גבוהה יותר. בהתאם לסעיף 38 לפקודת התעבורה נקבע כי בתיקי תאונות דרכים שנגרמו כתוצאה מביצוע עבירת תנועה המפורט בתוספת השנייה לפקודה, עונש של מינימום שלושה חודשי פסילה, להלן העבירות המצויות בפקודה:

סעיפים ותקנות:  הסבר:
סעיף 62(2) נהיגה ברשלנות/ קלות ראש.
סעיף 62(4) סירוב להזדהות.
סעיף 65 אי עצירת הרכב לפני מפגש מסילת ברזל.
תקנה 320(א) אי תקינות מערכת ההיגוי.
תקנה 22(2) אי מתן זכות קדימה, בהתאם לתמרור המוצב.
תקנה 26(4) + 27(4) נהיגה כאשר ראיית הדרך לקויה, או כל מצב השולל מן הנהג שליטה בטוחה בנהיגה.
תקנה 45(1) נסיעה לאחור, בצורה המהווה פגיעה או סיכון למשתמשי הדרך.
תקנה 51 נהיגה במהירות שאינה הולמה את תנאי הדרך.
תקנה 56 אי עצירה הרכב לפני מפגש רכבת
תקנה 57 הנוהג באוטובוס או המפעיל רכב המיועד להסעת אחד עשר נוסעים ומעלה, לא יחצה מפגש מסילת ברזל.
תקנה 64(ג) אי מתן זכות קדימה בעת התמזגות כבישים, או שמא אי מתן זכות קדימה לרכבים בדרך החוצה.
תקנה 64(ד) אי מתן זכות קדימה בצומת.
תקנה 99(א) נהיגה המפריעה לנהגים אחרים בגין אי עמעמום אור גבוה.
תקנה 54(א) נהיגה במהירות מופרזת, אשר תעמיד לנהג דו"ח מסוג הזמנה לדין.
תקנה 436/438 נהיגה ברכב ציבורי, בצורה המפרה את חובות הזהירות.

 

כתב אישום בגין חבלה של ממש כתוצאה מתאונת דרכים

בעת גרימת חבלה של ממש לאחד הנפגעים כתוצאה מהתרחשותה של תאונת דרכים, יהיה צפוי הנהג הנאשם לפסילת רישיון הנהיגה שלו למינימום שלושה חודשים בכפוף לתאונה. חבלה של ממש, מתייחסת למספר דברים שונים, לרבות:

  • שבר (גם במקרה של שבר קטן)
  • פצע פתוח
  • שריטה עמוקה

כמובן כי קיימות פציעות נוספות אשר עשויות להיכלל תחת ההגדרה של חבלה של ממש. במקרה כזה, קיים סיכוי רב כי חומרת כתב האישום תעלה, וכך גם העונש בהתאם. בתיקי תאונות דרכים עם חבלה של ממש, תחול הענישה משלושה חודשי פסילה(מינימום) ועד למאסר בפועל. חשוב לדעת כי מקרים חמורים בהם קיימת פגיעה קשה או שמא נגרם מוות, צפוי הנהג הנאשם לשלילת רישיון הנהיגה לפרק זמן ארוך (מספר שנים) ובמקרים מסוימים גם לצמיתות!.

 

אילו סנקציות נוספות עשויות להיות מוטלות על הנהג הנאשם בגרימת תאונת דרכים?

הליך משפט תעבורתי מתנהל בזהה להליך פלילי לכל דבר ועניין, ועל כן לבית המשפט סמכות ענישה נרחבת כלפי נהגים בעלי כתב אישום. בית המשפט לתעבורה רשאי לזקוף לחובת הנהג:

  • קנס כספי גבוה
  • עבודות שירות
  • תשלום פיצויים לנפגע/ים
  • מאסר על תנאי
  • מאסר בפועל
  • שלילת רישיון הנהיגה

לאור העובדה כי לבית המשפט יד רחבה בעניין הענישה, קיימת חשיבות גבוהה בהיוועצות עם עורך דין תעבורה המתמחה בתיקי תאונות דרכים לא רק בגין החשיבות של רישיון הנהיגה, אלא לשם שמירת החירות.

 

חקירה באזהרה לאחר התרחשות תאונת דרכים

מכירים את המשפט, אין הזדמנות שנייה לרשום ראשוני? במקרה של מעורבות בתאונת דרכים, מדובר במשהו מהותי וחשוב ביותר!

בכפוף להתרחשותה של התאונה, מתחילה חקירה בשטח בידי המשטרה, מה שמתחילה מכמה שאלות הנראות כתמימות, אך עד מהרה חקירה זו עשויה להוביל לחקירה באזהרה. במקרה בו מסרתם גרסה כזאת או אחרת למשטרה, לא יהיה ניתן לשנות את הנאמר. לאור האמור, יש לקחת בכובד ראש את החקירה באזהרה, ולהיוועץ עם עורך דין תאונות דרכים בכדי שזה ידע לכוון את הנהג הנאשם בצורה הטובה ביותר. נתקלנו לא מעט במקרים בהם נהגים נורמטיביים חשבו שאין להם כל צורך בעו"ד, ולאחר החקירה באזהרה נזקפו לחובת הנהגים כתבי אישום. לעומת זאת, נהגים שהבינו את חומרת המצב וקיבלו ייעוץ ראוי, נחסך להם כתב אישום ותיקם נסגר.

 

מעורבים בתאונת דרכים עם נפגעים? חשוב שתדעו מספר דברים

במקרה בו אתם מעורבים בתאונת דרכים עם נפגעים, חשוב להקפיד ולבצע מספר דברים מהותיים:

אמצעי בטיחות – הקפידו לשים אפוד זוהר, משולש אזהרה במרחק העשוי להזהיר נהגים אחרים, ובנוסף להפעיל את אורות החירום ברכב.

הגשת עזרה ראשונה – במהלך הזעקת עזרה לכוחות המשטרה, מד"א, או כיבוי אש, יש להעניק לנפגעים סיוע ראשוני כמיטב יכולתכם. שימו לב, אם מדובר בפגיעה חמורה הקפידו שלא להזיז את הפצוע בצורה שעשויה לסכן אותו, הישמעו להנחיותיהם של מגן דוד אדום.

תיעוד המתרחש – יש לצלם את זירת התאונה, הרכבים, האזור מסביב, אך כל עוד זה לא בא על חשבון הגשת סיוע לפצועים.

עדים – אם בעת התרחשות התאונה היו עדים מסביב לאירוע, הקפידו לקחת את פרטיהם המלאים לרבות: שם, טלפון נייד וכתובת. במקרה בו יעמוד לחובתכם כתב אישום, עדים אלו עשויים לסייע לכם בבית משפט.

אי הזזת הרכב – תאונת דרכים במרבית הפעמים מהווה הפרעה לתנועה, יוצרת פקקים ועומסים רבים על הכבישים, אך למרות כל זה, אין להזיז את הרכב עד אשר משטרת ישראל תעמיד לכם הנחיה לכך. הזזת הרכב עשויה לשבש את ממצאי הראיות. נהגים שיזיזו את הרכב ללא אישור מהמשטרה, עשויים לעבור עבירה אשר תזקוף לחובתם סנקציות רבות.

בוחן תנועה – לרוב, משטרת ישראל יערבו בוחן תנועה מטעמם בכדי שזה יחקור עבורם את זירת התאונה. קיימת חשיבות גבוהה לשכור את שירותיו של בוחן תנועה מטעמכם, על מנת להגיע לחקר האמת בצורה הטובה ביותר שניתן.

עורך דין תעבורה – טרם מסירת הגרסה הראשונית לכוחות הביטחון, הקפידו להיוועץ עם עורך דין תעבורה המתמחה בתיקי תאונות דרכים, בכדי שזה יסלול עבורכם את נתיב הפעולה הטוב ביותר במצבכם.

 

עבודת עורך דין בתיקי תאונת דרכים

עורך דין תאונות דרכים, ישמע את גרסתם ויבחן עבורכם נתונים נוספים אשר עשויים להטיב עימכם למשל: בדיקת מצלמות באזור התאונה, הימצאות תמרורים, כיווני נסיעה, בחינת חוקי התנועה השונים וכיוצא בזה. חשוב להבין כי פגישת הייעוץ עם עו"ד, צריכה להיעשות טרם החקירה במשטרה, מכיוון שייעוץ מקצועי הולם עשוי להטיב עם הנהג.

משטרת ישראל בוחנת את חומר החקירה, ולאחר מכן מקבלת החלטה האם להעמיד כנגד הנהג כתב אישום בגין מעורבות בתאונה, או שמא לסגור את התיק כנגדו. בשלב זה, פגישת ייעוץ עם עורך דין עשויה לשפוך אור על ההליך הצפוי לנהג. במקרה בו יוחלט להעמיד לחובת הנהג כתב אישום, עו"ד ייבחן את חומר החקירה ויחליט על נתיב הפעולה הטוב ביותר במקרה שכזה. במקרה בו יאתר עורך הדין כשלים מהותיים בתיק עשוי הנהג לקבל הסדר מקל או שמא זיכוי מלא מן האשמה. לאור האמור, קיימת חשיבות רבה לליווי משפטי בידי עורך דין תעבורה המתמחה בתיקי תאונות דרכים, בין אם מדובר בתיק עם כתב אישום קל או חמור.

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן