ontheroads-fb

תאונת דרכים, מי אשם?

כאשר מתרחשת תאונת דרכים, לרוב קיים צד אשם בתאונה וצד פחות אשם, אם בכלל. תאונת דרכים בפני עצמה אינה חוויה נעימה, נכפה על הנהגים להתעסק בבירוקרטיות ארוכות ומתישות לאור הפגיעה, לרבות: החלפת פרטים בין הנהגים, דיווח לחברת הביטוח, הגעה למוסך ואף שהייה ממושכת, לרוב יהיה צורך בקבלת רכב חלופי לתקופת התיקון. לא פעם קורה שהאשמים בתאונה מתנערים מאחריותם, מה שמוסיף על הקושי של הנהג השני.

על מי מוטלת האשמה בגין גרימת תאונת דרכים? כיצד ניתן לקבל פיצויים? כל אלו ועוד, בהמשך הקריאה.

 

התרחשותה של תאונת דרכים

תאונות דרכים לצערנו הרב נהפכו לתופעה נפוצה בכבישים במדינת ישראל. אנו נוטים לחשוב כי הנהג הפוגע הוא תמיד האשם העיקרי בהתרחשותה של התאונה, אך אין כך הדבר. קיימים מקרים בהם התנהגותם הפזיזה של הנהגים, גרמו להיווצרותה של התאונה. לעיתים, נפגעים רבים חוששים שהתנהגותם הרשלנית בכביש תשלול מהם את הזכות לפיצויים, או שמא יועמד להם כתב אישום בגין ביצוע עבירה פלילית. הנחה זו הינה מוטעית, מכיוון שחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מאפשר קבלת פיצויים לכלל הנפגעים, ללא כל חשיבות על מי מוטל נטל האשמה בגרימת התאונה.

 

האם כל תאונה עשויה להיחשב כתאונת דרכים?

תאונת דרכים שהתרחשה כתוצאה ממעשה מתכוון, בכדי לגרום נזק לרכוש או גוף של אדם, לא תיחשב כתאונת דרכים, וזה בזהה לפגיעה שהתרחשה בידי רכב לא מנועי. בכל מקרה של תאונה שאינה מוגדרת תאונת דרכים, ניתן לתבוע פיצויים באפיקים אחרים שאינם מכוח חוק הפיצויים מנפגעי תאונות דרכים, סכום הפיצויים עשוי להיות גבוה ואף זהה לסכום הפיצויים מכוח הפלת"ד.

 

מעורבים בתאונת דרכים? מה חשוב לדעת

מכיוון שתאונת דרכים היא אירוע בלתי צפוי, להלן כמה דברים אשר עשויים לעזור לכם בהתמודדות עם המצב, לרבות:

פרטי הנהגים המעורבים: תיעוד זירת האירוע: דיווח לחברת הביטוח:
מספר טלפון נייד. יש להימנע מהזזת. יש לדווח מהר ככל הניתן לחברת הביטוח על התרחשות התאונה.
רישיונות נהיגה. צילום המאורע מזוויות שונות. סוכן הביטוח יכוון את הנהג כיצד עליו לפעול בהמשך.
תעודת ביטוח חובה. במקרה שקיימים עדים בזירה, יש לקחת את פרטיהם כגון: שם מלא וטלפון. לעיתים חברת הביטוח של הפוגע תנסה לטעון ל"רשלנות תורמות", מכיוון שבמצב שכזה חברת הביטוח לוקחת אחריות רק על חלק מגובה הנזק שהתרחש. במקרה שכזה יש להתווכח עם חברת הביטוח!
פרטי פוליסת הביטוח. הקפידו לרשום לעצמכם פרוטוקול של מהלך התאונה, למשל: מהו כיוון הנסיעה, על איזה מהירות נסעת, באיזה נתיב, שעת הנסיעה וכיוצא בזה. במקרה בו חברת הביטוח לא לוקחת אחריות על הנזק, ניתן לפנות לבית משפט לתביעות קטנות.

 

תאונת דרכים, שאלת האשם

נהוג לחשוב שבכדי להיות זכאים לקבלת פיצויים כספיים, יש להוכיח את אשמתו של הנהג הפוגע בגרימת תאונת הדרכים. זאת אומרת, גם במקרה בו הנפגע בתאונת הדרכים תרם בצורה כזאת או אחרת להתרחשותה של התאונה, זכאותו לפיצויים לא תפגע. עקרון זה מעוגן בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

 

הייתי מעורב בתאונת דרכים, כיצד ניתן לקבל פיצויים?

כפי שציינו זה עתה, לחוק פיצויים נפגעי תאונות דרכים קיימים יתרונות רבים. יחד עם זאת, בכדי לקבל פיצויים במסלול זה, יש להראות שתאונת הדרכים עומדת בקריטריונים הבאים:

  1. נזקי גוף – בכדי להיות זכאי לפיצויים, יש להוכיח כי נגרמו נזקי גוף לרבות: מוות, ליקוי גופני, פגיעה שכלית, מחלה, ואף פגיעה בהתקן הנוגע לסייע לתפקודו הגופני של האדם כמו למשל כיסא גלגלים או פרוטזה.
  2.  אופן השימוש ברכב – בכדי שתאונת הדרכים תהיה ככזאת שמזכה את הנפגע בפיצויים, יש להראות את התקיימותם של התנאים הבאים: תאונה בזמן חנייה/ תאונה בזמן הירידה מהרכב/ תאונה בזמן הנסיעה ברכב/ תאונה בזמן הכניסה לרכב/ תאונה בזמן דחיפת הרכב/ תאונה בזמן טיפול או תיקון דרך/ פגיעה לאור חנייה במקום אסור/ פגיעה בעקבות שימוש במנוף אשר מובנה ברכב ועוד.
  3. סוג הרכב – במקרה בו הרכב הפגוע הוא רכב מנועי שנועד להתניידות יבשתית יהיה זכאי הנהג בדרישת פיצויים, לעומת זאת, במקרה שמדובר בהולך רגל שנפגע על ידי אופניים חשמליים, לא יהיה זכאי הולך הרגל לקבלת פיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מכיוון שאופניים חשמליים לא מוגדרים כרכב מנועי.

האם יש צורך להוכיח את אחריותו של הנוהג ברכב בעניין שאלת האשמה?

בכדי להקל על הנפגעים בתאונת דרכים, חוקק חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. כפי שצוין, תאונות דרכים הפכו לצערנו הפכו לתופעה נפוצה במדינה, ומלבד הצער הכרוך בדבר, קיימות סוגיות רבות אשר כרוכות בפגיעה בתאונות דרכים, כמו למשל:

  • טיפולים רפואיים והעלויות הכרוכות בכך
  • לעיתים במקרה של מוות, יש לערוך סידורי הלוויה
  • במקרה של נכות, יש להתאים את הבית לנפגע
  • קבלת סיוע מצד ג', בכל הקשור להתנהלות השוטפת כמו לבוש, אכילה, רחצה, משק הבית וכיוצא בזה.
  • הפסד השתכרות בגין אי יכולת ללכת לעבודה
  • הוצאות נלוות

לאור העובדה כי ישנם נפגעים רבים בגין התרחשותן של תאונות דרכים, מדינת ישראל מצאה לנכון לעשות הסדר ייחודי, הסדר זה מטרתו להקל עם הנפגעים ומקרוביהם במסגרת ההליך השיקומי, ואף לוודא כי הנפגעים מקבלים את כספי הפיצויים המגיעים להם מטעם חברת הביטוח.

בעת פגיעה גופנית בתאונת דרכים, מי הגוף הממונה על תשלום הפיצויים?

תשלום פיצויים בגין נזקי גוף בתאונת דרכים, עשוי להיות משולם ע"י מספר גופים שונים, בהתאם לסוג התרחיש שהתרחש, לרבות:

סוג התאונה: תביעת פיצויים:
הולך רגל שנפגע מהתנגשות רכב על הולך הרגל לתבוע פיצויים מטעם חברת הביטוח של הנהג ברכב.
פגיעה כתוצאה מהתנגשות של שני רכבים כל אחד מהצדדים יגיש תביעת פיצויים לחברת הביטוח של עצמם.
פגיעה של הנוסע ברכב שעשה תאונה(לא הנהג) על הנוסע ברכב להגיש תביעת פיצויים בגין נזקי גוף לחברת ביטוח החובה של בעל הרכב הנוכחי.

לאור האמור, במקרה בו אדם נפצע במהלך הנסיעה ברכבו הפרטי, יש להגיש תביעת פיצויים לחברת הביטוח של עצמו. לעומת זאת, כאשר אדם נפגע במהלך תאונת דרכים בהיותו הולך רגל או רוכב אופניים, עליו לתבוע את חברת הביטוח של הנהג הפוגע.

 

חשיבות עורך דין תעבורה בתיקי תאונת דרכים

אם הינכם מעורבים בתאונת דרכים, חשוב שתדעו כי מגיע לכם כספי פיצויים! בכדי לקבל את סכום הפיצויים המקסימאלי יש להיעזר בעורך דין תעבורה המתמחה בתחום תאונות הדרכים. עו"ד מיומן, יידע להצביע על סכום הפיצויים המגיעים לכם בגין התרחשות התאונה. בנוסף, כפי שצוין במאמר, בכדי לקבל פיצויים מתוקף חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, יש לעמוד במספר של קטן של קריטריונים, מדובר בתנאים הכרחיים ועל כן יש חשיבות להסתייע בעורך דין.

בנימה מעט אישית, הימענו מייצוג עצמי, הרי שדבר זה עשוי להכשיל אותכם בכך שלא תקבלו את סך הפיצויים המגיעים לכם, או שמא תקבלו פיצויים בסכום נמוך בהרבה ממה שעורך דין מיומן היה משיג עבורכם. כיום, נפגעי תאונות דרכים זכאים בפיצויים מוקדמים ומהירים בכדי שגם הפגע וגם בני משפחותיהם יוכלו להתחיל בביצוע הליך שיקומי ללא חשש מפגיעה כלכלית.

 

 

תאונת דרכים, מי אשם?

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן