ontheroads-fb

עונש על עקיפה מימין

כולנו יודעים כי עקיפה מימין היא אסורה בהחלט, אך רבים מאיתנו אינם יודעים מדוע ומה העונש על כך. בעקיפה מימין טמונות סכנות ממשיות אשר מומלץ בחום להימנע מהן בכל מחיר, אשר כרוכות על פי רוב גם בענישה מחמירה שעשויה לשבש לחלוטין את חייו של הנהג. מאמר זה ייפרט בדיוק את רכיבי העבירה, מהו העונש על עקיפה מימין וכיצד ניתן להימנע ממנו באמצעות עורך דין במתמחה בדיני תעבורה. כל הפרטים במאמר.

 

האיסור על עקיפה מימין

יודע כל תלמיד לנהיגה כבר משיעורו הראשון – אסור לעקוף מימין. איסור זה כמובן מעוגן גם בחוק, בתקנה 47(א) לתקנות התעבורה, לפיה "נוהג רכב לא יעקוף בכביש רכב אחר, בין שהוא באותו נתיב-נסיעה ובין אם לאו, אלא מצדו השמאלי".

לפי איסור זה, אין לעקוף מימין רכב אחר – בין אם הוא באותו הנתיב של הרכב העוקף ובין אם הוא בנתיב השני. מותר לעקוף רכב מצידו השמאלי בלבד, למעט חריגים שיפורטו בהמשך.

 

מתי מותר לעקוף מימין?

ישנם מספר מקרים בהם מותר לעקוף מימין כאשר יש נסיבות שמצדיקות את העקיפה, וכמובן בכפוף לשיקול דעת בריא של הנהג –

"(ב)  מותר לנוהג רכב לעקוף רכב אחר מצדו הימני במקרים אלה:

(1)   נוהג הרכב האחר נמצא בנתיב לפניה שמאלה בלבד או מתכוון לפנות שמאלה ואותת על כך;

(2)   בפניה שמאלה אל כביש חד-סטרי או אל כביש שיש בו שני נתיבים או יותר בכל כיוון נסיעה ועד שנוהג הרכב האחר השלים את פנייתו לתוך הנתיב השמאלי;

(3)   נוהג הרכב נוסע בנתיב שיועד לתחבורה ציבורית;

(4)   נוהג הרכב נוסע בנתיב המיועד לפניה ימינה בלבד".

 

כלומר, ישנם ארבעה מקרים בהם תינתן לנהג הרשות לעקוף מימין על אף האיסור הכללי – כאשר הרכב השני מתעתד לפנות שמאלה ואותת על כך או נמצא בנתיב שנועד לפנייה שמאלה בלבד; כאשר יש פנייה שמאלה לכביש חד סטרי או עם שני נתיבים ומעלה לכל כיוון נסיעה, ועד שהרכב השנייה סיים לפנות לנתיב השמאלי; כאשר הנהג נוהג בנתיב תחבורה ציבורית וכאשר הנהג נוהג בנתיב לפנייה ימינה בלבד.

 

"(ג)   בלי לפגוע בהוראות תקנת משנה (א) ותקנה 35, בכביש חד-סטרי שיש בו שני נתיבים או יותר באותו כיוון נסיעה, אשר מחמת צפיפות התנועה נעים בו כלי רכב בטורים בכל נתיב, לא יראו כעקיפה את תנועתם של כלי רכב הנעים בנתיב אחד והנוסעים במהירות העולה על המהירות שבה נוסעים כלי הרכב שבנתיב האחר, ובלבד שהדבר לא יגרום הפרעה או סיכון לתנועה".

 

לצד זאת, ניתן לעקוף בכביש חד סטרי שיש בו שני נתיבים ומעלה כאשר כולם באותו כיוון נסיעה ויש בו פקק צפוף. במקרה זה, ניתן לעקוף מימין על מנת שהנהג יוכל להתקדם בנסיעתו, כל עוד אינו מפריז במהירותו ואינו עוקף בצורה מסוכנת.

 

מדוע אסור לעקוף מימין?

חשוב להבין כי לנהג יש שדה ראייה מוגבל ועל כן יש מספר נקודות "עיוורות" אשר בגינן לא יוכל לשים לב לרכב מתקרב. כאשר רכב עוקף רכב אחר מימין, ברוב המקרים יתקשה הנהג הנעקף להבחין בפעולה הזו מראש, וכתוצאה מכך עשוי להיבהל או לא להבחין בכלל ולפעול בצורה שתסכן אותו ואת הנהג השני.

בעיה נוספת שטמונה בעבירת העקיפה מימין היא שרוב הנהגים שמבקשים לעקוף מימין עושים זאת במהירות גבוהה ככל האפשר על מנת לסיים את העקיפה במהירות ובצורה חלקה. החשש הוא כי נהגים שיחליטו לעקוף מימין ולהאיץ יחרגו מהמהירות המותרת וייצרו עוד סיכונים מלבד הסכנה שטמונה בעקיפה מימין.

אין להקל ראש בחומרת העבירה, ויותר חשוב, אין להקל ראש בכמה שמדובר בעבירה מסוכנת. לעומת עבירות אחרות שהמחוקק קבע כמסוכנות על מנת להקל על ההתנהלות בכביש, עבירת העקיפה מימין נקבעה כמסוכנת בכך שיוצרת איום ממשי על חייהם של הנהגים בכביש באותה העת.

 

מה העונש על עקיפה מימין?

אדם שיעקוף מימין יהיה צפוי לסנקציות כתוצאה מביצוע העבירה. העונש בגין עבירת עקיפה מימין הינו קנס כספי בסך 250 ₪ וארבע נקודות תעבורה. כמו לכל מקבל דו"ח, גם לנהג שמקבל דו"ח בגין עקיפה מימין ישנה האפשרות לגשת לבית המשפט לתעבורה ולבחור בברירת משפט במקום דו"ח.

על אף שלמראית עין העונש לא נראה מחמיר יתר על המידה, חשוב לזכור שבמקרה בו נקודות התעבורה מצטברות הנהג יידרש לעבור שיעורי נהיגה מונעת או אפילו להפקיד את רישיונו לתקופת קצובה או לא מוגבלת. לכן, יש להימנע מקבלת נקודות תעבורה בכל מחיר, ולנסות לערער עליהן בכל הזדמנות.

כמו כן, חשוב לזכור שלעיתים קרובות העבירה של עקיפה מימין אינה מסתכמת בביצוע עבירה זו בלבד, אלא בשלל עבירות נוספות, כמו קיפוח זכות שימוש בכביש, חציית צומת באדום, נהיגה במהירות מופרזת וכן הלאה. בנוסף, ביצוע עבירה זו מעלה באופן משמעותי את הסיכון לתאונת דרכים.

לכן, ייתכן מאוד כי במקרה של עקיפה מימין הענישה לא תסתכם ב- 4 נקודות תעבורה וקנס כספי אלא בענישה מחמירה של ממש ואפילו מאסר. אם העקיפה מימין גרמה לתאונת דרכים עם הרוגים, הנהג יכול לעמוד לדין בגין עבירת המתה ולהיכנס לכלא, או לכל הפחות, לאבד את רישיונו ולשלם כסף רב.

 

תפסו אותי עוקף מימין, מה עליי לעשות?

בתור התחלה, נמליץ לכם שלא לעקוף מימין ככל האפשר. אם בכל זאת הואשמתם בעקיפה מימין, צרו קשר עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה. גם אם לא נעשו עבירות נוספות מלבד העקיפה מימין, עדיין מומלץ ככל האפשר לנסות ולבטל את נקודות התעבורה שקיבלתם.

בנוסף, ייתכן מאוד כי אתם עונים על אחד החריגים אשר מאפשרים עקיפה מימין. היוועצו עם עורך דין על מנת לוודא שאתם עונים על החריג ולמצוא את הדרך להוכיח זאת. במקרים רבים בהם העבירה ונסיבותיה לא צולמו, לא תהיה ברירה אלא להיעזר בעדים שנכחו סמוך להתרחשות האירוע.

על כן, אם אתם נתפסים עוברים עבירה לכאורה או אפילו מעורבים בתאונת דרכים, צרו קשר מידית עם עורך דין על מנת שינחה אתכם כיצד לקחת מידע מעדי הראייה סביבכם, לרבות פרטיהם האישיים. עם זאת, זכרו כי במקרה של תאונה המחויבות הראשונה שלכם היא להגיש עזרה ראשונה לנפגעים ולקרוא לשירותי ההצלה והביטחון.

 

ליווי מעורך דין המתמחה בדיני תעבורה

כאשר מדובר באירוע אשר עלול לעלות לכם ברישיונכם, ההמלצה היא ברורה – צרו קשר עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה. לא תרצו לאבד את רישיונכם בשל טעות טיפשית או צבירת נקודות תעבורה, ולכן המלצתו היא לגשת לעורך דין המתמחה בתחום על מנת לקבל ייעוץ משפטי בנוגע לאפשרויות שעומדות בפניכם. ישנם מקרים שבחירה בברירת משפט עשויה לעשות יותר נזק מאשר תועלת, ולכן במקרה כזה מומלץ להיוועץ מראש בעורך דין ולוודא כי אתם עושים את המעשה הנכון עם עורך הדין הנכון.

משרד עורכת הדין יערית אוליאל מתמחה בדיני תעבורה ובעל הצלחות רבות בתחום. נשמח לעמוד לשירותכם ולהעניק לכם ליווי אישי ואיכותי לאורך כל התהליך, כך שתוכלו להיחלץ מההליך המשפטי בשלום ובנסיבות המקלות ביותר, גם אם אכן עברתם עבירה.

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן