ontheroads-fb

אי ציות להוראת שוטר, פקח ועובד מע"צ

כל אדם לרבות נהגים והולכי רגל, מחויבים לציית להוראותיהם של שוטרים, פקחים ועובדי מע"צ. בהתאם לכך, החובה לציית להוראותיהם היא חובה אשר גוברת על ציות לתמרור או רמזור, זאת אומרת כאשר שוטר/פקח נותן הוראה, על הנהג לציית לה גם אם היא נוגדת את ההוראות המופיעות בתמרור או ברמזור המוצבים במקום.

האם יש לציית לשוטר רק בהיותו לובש מדים? באילו סיטואציות אין חובה לציית? מהי הענישה לאדם שלא פעל בהתאם להוראה שניתנה לו? כל אלו ועוד, בהמשך הקריאה.

 

האם קיימים מקרים בהם אין חובה לציית להוראת שוטר?

קיימים מספר מקרים בהם הוראותיו של השוטר עשויות להיות מוטלות בספק למשל: במקרה בו השוטר לא לובש מדים או שמא לא הזדהה בתעודת מינוי, אין חובה לציית להוראותיו. אך במקרה בו שוטר אינו על מדים אך אכן הזדהה באמצעות תעודת מינוי, אין להמרות את פיו. בנוסף, במקרה בו ניתנה הוראה משטר שאינה מספיק ברורה, לא מחויב הנהג לציית לה מכיוון שבראש ובראשונה על הנהג לנהוג במשנה זהירות, ולכן במקרה של מחלוקת בה הנהג לא הבין את משמעות ההוראה יש לוודא מול השוטר את הנאמר מפיו, או שמא לנהוג בהתאם לכללי הכביש. שימו לב, אם יש לכם את היכולת וזאת בהתאם למצב הכביש עליכם לוודא באופן ברור מהי הוראותיו של השוטר טרם תמרו את פיו. על משתמש הכביש לזכור כי עליו לנהוג בזהירות ככל הניתן, ולכן במקרה בו ההוראה עשויה לסכן את משתמשי הדרך השונים בכביש, יש לפעול לפי חובת הזהירות קודם כל. למעשה ניתן לראות בחובות הנ"ל כמעין פירמידה:

  1. בראש הפירמידה – חובת הזהירות.
  2. חובה לציית להוראותיו של השוטר/ פקח/ עובד מע"צ.
  3. חוב ציות לרמזורים, תמרורים, וכל יתר כללי התעבורה האחרים.

למשל, במקרה בו נהג מגיע לצומת בה שוטר מכווין את התנועה יש לפעול בדרך הבאה – ראשית, נציית להוראותיו של השוטר, בהתאם לכך שאיננו מסכנים את משתמשי הדרך בכביש, ובאין הוראותיו של השוטר נפעל בהתאם לרמזור, אם אין רמזור נעניק זכות קדימה על פי התמרור, ובאין תמרור נעניק את הזכות למי שהגיע מימין.

 

חובת ציות לשוטר, פקח ועובד מע"צ בחוק

בהתאם לסעיף 23 לתקנות התעבורה, ניתן לראות כי על עובר הדרך לציית להוראות שניתנות על ידי :

  • שוטר במדים.
  • שוטר שאינו על מדים אך הזדהה באמצעות תעודת מינוי.
  • אדם הנמנה עם הג"א בהיותו בתפקיד רשמי מטעם משטרת ישראל(עם מדים או סימן זיהוי חיצוני אחר שאושר).
  • שוטר צבאי במדים.
  • פקח עירוני במדים בהיותו עובדת תחת רשות מקומית שהוסמך בידי ראש אגף התנועה במשטרה או בידי מפקד מחוז, ובכפוף לכך שקיבל את ההכשרה המתאימה.

 

חשוב לדעת כי אי ציות להוראותיו של שוטר היא עבירת תעבורה חמורה ביותר, אשר עשויה להעמיד לנהג כתב אישום חמור. יש לציין כי אי ציות להוראות אינן מחייבות הטלת עונש של פסילה, אך יחד עם זאת, בית המשפט רואה בהתנהגות זאת כמזלזלת ולכן במקרים רבים ניטה לראות כי בית משפט הטיל על הנהג הנאשם עונש של פסילה בפועל לפרק זמן ממושך.

 

חומרת עבירת אי ציות לשוטר

בשנים האחרונות אנו נתקלים בתופעה נרחבת, לפיה נהגים רבים חומקים משוטרים המבקשים מהם לעצור בצד הדרך. עבירת אי ציות לשוטר נתפסת כחמורה ביותר מכיוון שהיא עשויה להעיד על זלזול בגורמי אכיפת החוק. בהתאם לכך, ניתן לראות כי בתי משפט לתעבורה נוקטים בענישה מחמירה כלפי נהגים המבצעים עבירת אי ציות להוראותיו של שוטר.

אנו נוטים לראות כי לעיתים נהג בחר שלא לציית להוראות השוטר, במקרה בו ההוראה שניתנה לא הייתה ברורה ולכן לא הייתה הבנה חד משמעית מצידו. מדובר בהגנה טובה, מכיוון שיש הבדל גדול בין אי ציות לשוטר מחוסר הבנה או בריחה משוטר.

 

מה קורה כאשר ההוראה שניתנה על ידי השוטר לא ברורה לנהג?

במקרה בו יתברר בבית המשפט לתעבורה כי ההוראה שניתנה על ידי השוטר לא הייתי ברורה מספיק או שמא בהתקיים כל הנסיבות לא יכול היה הנהג לציית להוראותיו של השוטר, אזי, בית המשפט עשוי יהיה לזכות את הנהג מאשמת ביצוע העבירה.

 

מהי הענישה בגין אי ציות להוראות שוטר?

בהגיעו של הנהג לפתחו של בית משפט לתעבורה הוא חשוף למספר עונשים שונים בהתאם לחומרת העבירה ולתוצאותיה, לרבות:

  • עד שנתיים מאסר בפועל.
  • פסילת רישיון נהיגה בפועל.
  • פסילת רישיון נהיגה על תנאי.
  • מאסר על תנאי.
  • התחייבות כספית.
  • קנס משמעותי.

מכיוון שמדובר בעבירה חמורה, בעת קבלת הזמנה לדין לביהמ"ש לתעבורה בגין אי ציות להוראת שוטר, יש להיוועץ עם עורך דין תעבורה בהקדם בכדי לקבל את הייצוג המשפטי הראוי ביותר.

 

חשיבות עורך דין תעבורה בעניין אי ציות להוראת שוטר

הליך משפט תעבורה מתנהל בזהה להליך פלילי לכל עניין ודבר, ועל כן קיימת חשיבות רבה להסתייע בייצוג משפטי הולם. עורך דין תעבורה מיומן עשוי לסייע לנהג הנאשם ובהתאם לנסיבות להביא להקלה בענישה ועד לזיכוי מלא. חשוב לזכור כי בסמכות בית המשט סנקציות רבות ונרחבות אשר עשויות להשפיע על חייו של הנאשם באופן משמעותי, ולכן יש צורך בייצוג משפטי בידי עורך דין תעבורה מיומן.

 

האם ניתן להטיל על הנהג פסילה מנהלית בגין אי ציות להוראת שוטר?

קצין משטרה לא רשאי להטיל פסילה מנהלית על נהג בגין אי ציות להוראותיו של שוטר, מכיוון שעבירה זו אינה נמנית בין העבירות שבגינן ניתן להטיל פסילה מנהלית. יחד עם זאת, במקרה בו ימצא בית המשפט את הנהג אשם בביצוע העבירה, יהיה ניתן לפסוק על פסילה של רישיון הנהיגה.

 

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן