ontheroads-fb

נהיגה ללא טסט – רישיון רכב

רישיון רכב משמש כתעודת זהות של הרכב בו אתם נוהגים. תעודת הזאת כוללת את היסטוריית הרכב לרבות: בעלי הרכב הקודים, תאריך עלייה לכביש, השתייכות לקבוצה כזאת או אחרת וכ"ו. בנוסף, עוד ניתן לראות כי רישיון הרכב מציין נתונים אודות הרכב כמו למשל מספר שלדה, והדבר החשוב ביותר הוא האסמכתא לכך שאגרה שולמה והרכב עבר טסט בהצלחה. משמעות הטסט היא לוודא שהרכב  אכן עומד בנדרש וכי הוא מורשה לעלות על הכביש.

נהיגה ללא רישיון רכב בתוקף, מהווה עבירה הנושאת עימה סנקציות רבות ונרחבות החל מקנס כספי ועד להזמנה לדין בבית משפט לתעבורה. מתי יש לבצע טסט לרכב ומהם העונשים הקבועים בחוק? כל אלו ועוד, בהמשך המאמר.

 

מהו רישיון רכב?

בזהה לכך שנהג מחויב בהחזקת רישיון נהיגה בכדי לעלות מאחורי ההגה, כך גם קיימת חובה להחזקת רישיון רכב בתוקף. רישיון הרכב הוא מסמך מטעם משרד הרישוי, שיש לחדשו בכל שנה שמא יאבד מתוקפו. ברישיון הרכב מפורטים כל פרטי הרכב, לרבות:

  • מספר שלדה.
  • דגם הרכב.
  • מספר הנוסעים המרבי.
  • נפח המנוע.
  • בעלי רשומים.
  • מידת צמיגים.
  • סך הקמ"ש שהרכב עבר.
  • תנאים והגבלות פרטניים.
  • תאריך העברת בעלות.

מטרת ביצוע טסט לרכב מדי שנה היא, לוודא כי הרכבים הנוסעים בכבישי ישראל הם תקינים, ללא כל תקלה כזאת או אחרת. בתום השנה יש לחדש את רישיון הרכב באמצעות ביצוע טסט מכאני במכוני הרישוי.

 

מתי יש לבצע חידוש רישיון רכב?

כפי שצוין, רישיון הרכב בתוקף לשנה אחת בלבד, ובהתאם לכך כחודשיים לפני תום פקיעתו יישלח לבעל הרכב בדואר רישיון הרכב החדש לצד בקשה לחדשו. בכדי להעביר את האוטו טסט, יש לשלם את האגרה המצורפת ורק לאחר מכן להגיע למוסך הרישוי בכדי לבצע את הטסט הנדרש. חשוב לדעת כי במקרה בו תוקף רישיון הרכב פג, יש להזמין גרר למכון רישוי מורשה בכדי להעביר את הרכב טסט, חל איסור מוחלט לנהוג ללא טסט בתוקף. נהג שלא מעוניין להזמין גרר, יכול להגיש בקשה לקבל רישיון זמני שתקף ל-48 שעות בלבד בכדי להגיע עצמאית למכון הרישוי.

 

 

עבירת נהיגה ללא רישיון רכב בתוקף, בהתאם לחוק

נהיגה ללא טסט היא עבירת תנועה אשר מעוגנת בפקודת התעבורה בסעיף 2. בהתאם לפקודה, חל איסור מוחלט לבצע שימוש ברכב שאין ברשותו רישיון רכב בתוקף. למרות שמדובר בעבירה פרוצדורלית קיימת חשיבות רבה לרישיון רכב בתוקף, חשוב להבין כי ביצוע טסט מדי שנה נעשה בכדי לוודא כי הרכבים הנוסעים על הכביש הם במצב בטיחותי תקין, ואין בהם כל ליקוי, בהתאם לכך נהיגה ללא טסט מהווה עבירת תנועה חמורה.

 

מהי הענישה בגין ביצוע עבירת נהיגה ללא טסט לרכב?

אדם שיימצא נוהג ברכב ללא טסט בתוקף, עובר עבירת תעבורה חמורה ועל כן צפוי לענישה בהתאם לכך. יש לציין כי רף הענישה משתנה בהתאם לפרק הזמן שחלף מהתאריך בו פקע הטסט לרכב. במקרה דנן, הענישה הצפויה מתחלקת לשלוש דרגות:

תאריך פקיעת הרישיון: העונש הקבוע בחוק:
תוקף רישיון הרכב פקע לפני פחות מארבעה חודשים קנס כספי: 250 ₪

נקודות תעבורה: 6 נקודות חובה.

תוקף רישיון הרכב פקע בין 4 ל-12 חודשים קנס כספי: 1000 ₪

נקודות תעבורה: 6 נקודות חובה.

תוקף רישיון הרכב פקע למעלה מ-12 חודשים 6 נקודות חובה, בצירוף של הזמנה לדין.

קיבלתם הזמנה לדין בגין נהיגה ללא טסט? מה חשוב לדעת

הליך תעבורה המתנהל בביהמ"ש הוא הליך הזהה לפלילי, ולכן יש חשיבות רבה להיוועץ עם עורך דין תעבורה בעת קבלת ההזמנה לדין. יש לציין כי בסמכותו של בית המשפט לתעבורה להטיל שלל עונשים על הנהגים למשל:

  • מאסר בפועל.
  • מאסר על תנאי.
  • פסילת רישיון נהיגה.
  • פסילה על תנאי.
  • קנסות כספיים גבוהים.

לאור הנאמר, מכיוון שלבית המשפט סמכות נרחבת, אנחנו ממליצים להסתייע בעורך דין תעבורה מיומן בכדי שזה ייצג אותכם בצורה הראויה והמקצועית ביותר בבית המשפט.

 

חשיבות עורך דין תעבורה בתיק עבירת נהיגה ללא טסט

כפי שצוין בתחילת המאמר, קיימות שלוש דרגות אשר עשויות להינתן בגין נהיגה ללא טסט החל מקנס כספי בצירוף של נקודות חובה ועד להזמנה לדין. חשוב להבין כי לצד הפן הכספי, יש את עניין צבירת הנקודות אשר עשוי להשפיע על המשך החזקת רישיון הנהיגה של הנהג הנאשם. נהג שצבר לחובתו מספר נקודות (החל מ12) עשוי למצוא עצמו בביצוע אמצעי תיקון טרם יחודש רישיון הנהיגה שלו לרבות:

  • מעבר בהצלחה של תיאוריה/טסט.
  • ביצוע קורסי נהיגה(בסיסי וייעודי).
  • פסילת רישיון נהיגה לפרק הזמן הקבוע.
  • זימון למבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

לכן, לאור ההשלכות הרבות של קבלת דו"ח נהיגה ללא טסט, מומלץ ואף רצוי להסתייע בעורך דין תעבורה מקצועי. עורך דין יספק לכם הגנה טובה מול בית המשפט, ואף עשוי להטיב עימכם בעת קבלת הענישה.

 

מה קורה במצב בו התרחשה תאונת דרכים עם רכב ללא טסט בתוקף?

בעת התרחשות תאונת דרכים עם רכב ללא טסט בתוקף, קיים סיכון החורג מהסנקציות הרגילות כדוגמת קנס כספי, פסילת רישיון, או קבלת נקודות. במקרה שכזה, קיימות השלכות כלכליות אשר עשויות להיות מרחיקות לכת. בדרך כלל ניטה לראות כי חברות הביטוח יתנערו מאחריות בעילה שהרכב היה לא במצב תקין ולכן ניתן להאשים את הנהג בעבירת רשלנות ובכך להסיר את הכיסוי הביטוי מן המבוטח. במצב שכזה עלול להיווצר מצב בו הנהג המעורב יידרש במתן תשלומים כספיים לנפגעים בתאונה.

 

כיצד נמנעים מביצוע עבירת נהיגה ללא רישיון רכב?

בכדי להימנע מביצוע עבירת נהיגה ללא טסט תקף, יש להקפיד על הזמנים הנדרשים. רישיון הרכב תקף לשנה אחת בלבד ולכן כחודשיים לפני פקיעת הרישיון, יישלח אליכם הרישיון החדש עם ספח לתשלום האגרה. יש לשלם את האגרה ולאחר מכן להגיע עם הרכב לאחד ממכוני הרישוי המורשים בכדי לבצע מבחן מעשי לרכב. שימו לב, במקרה בו קיימים ליקויים ברכב, תדרשו בתיקונם שמא לא יחודש רישיון הרכב שלכם.

 

האם יש שוני בין רכבים חדשים לישנים בתוקף הטסט לרכב?

רישיון רכב תקף לשנה אחת בלבד, אך במקרה של רכבים חדשים יש לדעת כי רישיון הרכב תקף לשנתיים הראשונות מיום רכישתם ולכן אין כל חובה לבעליהם להעביר טסט לבדיקת כשירות בפרק הזמן הנוכחי. תוקף רישיון הרכב ניתן לשנתיים מכיוון שבעת כניסתם של הרכבים החדשים לגבולות מדינת ישראל, מתבצעות בדיקות קפדניות מטעם משרד הרישוי על מנת לקבל רישיון לייבואם ארצה. יחד עם זאת, אין פטור מתשלום האגרה השנתית.

 

 

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן