ontheroads-fb

נהיגה באופנוע ללא קסדה

במדינת ישראל בזהה למדינות נוספות בעולם המערבי, קיימת חובה בחוק בעניין רכיבה על אופנוע עם קסדה על הראש. בשנים האחרונות, לאור הפקקים הרבים אשר מתרחשים ברחבי הכבישים השונים במדינה, אנו נוטים לראות שכיחותן הרבה של כלי רכב דו גלגליים לרבות: קטנועים, אופניים חשמליים ואופנועים. בהתאם לשינוי הדרסטי בכבישים, קיימת אכיפה מאסיבית בידי הפקחים והשוטרים על מנת להסב ביטחון למשתמשי הדרך השונים.

נהיגה באופנוע מחייבת עמידה בחוקי התנועה השונים כדוגמת נהיגה עם קסדה. נהגים שלא יישמעו להוראות החוק יהיו צפויים לענישה בהתאם. לכל המידע בנושא, בהמשך הקריאה.

 

נהיגה בכלי רכב דו גלגליים במדינת ישראל

מדינת ישראל בהתאם לגבולותיה, נתפסת כמדינה קטנה אשר מרחקי הנסיעות בה הינם קצרים באופן יחסי. יחד עם זאת, ניתן להגיע כמעט לכל עיר ועיר באמצעות כלי רכב דו גלגליים, ומבלי השקעה כספית מאסיבית. אנשים רבים נוטים להעדיף נסיעה באופנוע על פני רכב מהסיבות הבאות:

  • אי עמידה בפקקים.
  • הגעה למקום הרצוי בזמנים הנדרשים.
  • עלות כספית מינימלית.

על רקע הסיבות שצוינו לעיל, אפשר להבין מדוע אנשים רבים מעדיפים לוותר על המכונית לטובת נסיעה בכלי רכב דו גלגלי.

 

נהיגה באופנוע ללא קסדה, בהתאם לחוק

לאור ריבוי כלי הרכבים הדו גלגליים ברחבי הכבישים, נרשמה בשנה האחרונה עלייה משמעותית בעניין הפיקוח והאכיפה. נהגים רבים נוטים לחשוב שמכיוון שהם נוהגים בכלי רכב דו גלגלי, הם פחות חשופים לענישה ולכן נוטים להרשות לעצמם לבצע עבירות תנועה לרבות: אי מתן אות לפני פניה, נסיעה בשולי בדרך, אכיפות מסוכנות וכן הלאה. בנוסף על רוכבי האופנועים מוטלות חובות נוספות כדוגמת חבישת קסדה על הראש במהלך הנסיעה באופנוע.

בהתאם לתקנות התעבורה, סעיף 119(ג), נקבע כי חל איסור מוחלט לנהוג על כלי רכב דו גלגלי(אופנוע, קטנוע או תלת אופן) ללא קסדת מגן על הראש וכי על הקסדה לעמוד בתנאים הנדרשים. נהג שלא יציית לתקנות התעבורה, יהיה חשוף לענישה בהתאם לעבירה שהתבצעה.

 

בהתאם לחוק, אילו קסדות עומדות ברף הנדרש?

בהתאם לתוספת השנייה בתקנות התעבורה, מוסדר נושא התקנים של הקסדות. יחד עם זאת, החוק מחייב את כלל ציבור הרוכבים בשלושה דברים עיקריים, לרבות:

  1. על הקסדה לכסות את אפרכסת האוזן.
  2. מחויבת להיות בקסדה רצועה אשר עשויה למנוע את נפילתה במהלך הנסיעה.
  3. על הרצועה בקסדה להיות קשורה בכל שעות הנסיעה מבלי יוצא דופן.

בעת רכישת קסדה, יש להקפיד ולבדוק כי הקסדה בעלת אחד מהתקנים הבאים:

  • תקנה – C.E 22 REG
  • סימון – 22C.E;
  • תקן –FMVSS 218
  • סימוןO.T
  • תקן יפניType C, JIS-T8133 – בלבד – סימון

בדרך כלל, רוב החנויות המקצועיות לאביזרים לאופנועים/קטנועים/אופניים חשמליים, מוכרות קסדות אשר עומדות בתקנים הנדרשים. חרף זאת, אם אינכם חשים בטוחים לעניין התקן הנדרש, ניתן לבדוק באופן עצמאי האם תקן הקסדה מופיע ברשימת התקנים(שימו לב, הרשימה עשויה להתעדכן ולעבור שינויים מעת לעת, לכן מומלץ לבדוק את התקן במועד הרכישה).

 

האם קסדות חצי עונות על הגדרת החוק, או שמא מהוות סיכון לביצוע עבירת נהיגה ללא קסדה?

קסדות המכונות "קסדות חצי" אינן עונות על הדרישות המופיעות בחוק, מכיוון שהן לא מכסות את האפרכסת האוזן בצורה הנדרשת. לאור האמור, במקרה בו אתם חובשים קסדה מסוג זה, אתם חשופים לענישה בגין ביצוע עבירת נהיגה באופנוע ללא קסדה, מכיוון שאינה עונה על התנאים הנדרשים בחוק.

בנוסף, גם חבישת קסדה שלא נעשתה בהתאם באמצעות סגירת הרצועה מהווה עבירת תנועה שהנוהג או הנוסע חשופים לה.

 

האם קיים הבדל בין קסדות של אופניים לקסדות של אופנועים?

קיים הבדל מהותי בין סוגי הקסדות של אופניים לבין סוגי הקסדות של אופנועים. הסיבה להבדל זה, נעוצה

במאמץ המתרחש על ידי הנהג בזמן הנהיגה. רוכבי אופניים נוטים להפעיל מאמץ רב במהלך הרכיבה אשר גורם להם להזעה רבה ובהתאם לכך הם מעדיפים קסדה אוורירית ואווירודינמית. בדרך כלל, הקסדות הללו יטו להיות קלות יותר וחד פעמיות מאחר וחומר ההגנה הקיים בהן נשבר ובכך הקסדה כבר אינה ברת שימוש. לעומת זאת, קסדות של אופנועים נעשות באמצעות חלקים עמידים, חזקים, אשר עשויים לשמור על תקינות הקסדה לטווח ארוך, ובכל תנאי מזג האוויר.

 

על מי חלה החובה על חבישת קסדה באופנוע?

בהתאם לנאמר בחוק, כל אדם שרכוב על האופנוע, הן הנהג והן הנוסע, מחויבים לחבוש קסדה במהלך כל הנסיעה. חשוב לדעת כי המחוקק רואה בכל אדם בעל אחריות על עצמו ובהתאם לכך לא ניתן להטיל אחריות על בעל האופנוע במקרה של ביצוע עבירה בידי הנוסע. בעת היתקלות עם כוחות השיטור, תירוצים כדוגמת "לא הייתה לבעל האופנוע קסדה נוספת לתת לי" לא יתקבלו בהבנה בבית המשפט.

 

מהי הענישה בגין רכיבה באופנוע ללא קסדה

אדם שנמצא נוהג או רכוב על אופנוע ללא קסדה וזאת בניגוד לתקנה 119 לתקנות התעבורה, מבצע  עבירת תנועה הנושאת עימה דו"ח מסוג ברירת משפט בעל קנס כספי על סך 250 ₪ בצירוף של 6 נקודות חובה למרשם התעבורתי של הנהג.

 

מהן חובות החלות על הנוהג באופנוע?

בהתאם לתקנה 119 בתקנות התעבורה, קיימים כללים נוספים לרכיבה בטוחה על אופנוע, לרבות:

  • אדם לא ינהג בכלי רכב דו גלגלי לרבות: אופנוע או תלת אופן, אלא כשהוא נמצא יושב על המושב הקבוע באופנוע המיועד לנהיגה.
  • על רוכב האופנוע לרכוב כאשר הרגליים שלו נמצאות משני צדי האופנוע או שמא במקום המיועד לכך.
  • על הנוסעים באופנוע להניח את הרגליים שלהם בתומכים המיועדים לכך, ואם אינם יבצעו זאת, על הנוהג באופנוע לא להרשות את הרכיבה הנ"ל.

 

מדוע חשוב לנהוג באופנוע עם קסדה

בהתאם לנתונים סטטיסטים נמצא כי, לחבישת קסדה קיימת השפעה משמעותית על הפחתת תאונות קטלניות בעלות תוצאות של פציעות חמורות. נהג או רוכב שייפלו מהאופנוע ללא קסדה, עשויים לסבול מפגיעות ראש קשות אשר עשויות להוביל לנזקים גופניים משמעותיים לעומת אדם שחבש קסדה במהלך הרכיבה. כמות תאונות הדרכים הקשות שנחוו בשנים האחרונות, הגבירו את המודעות לאכיפה נרחבת בידי כוחות השיטור.

חשוב להבין, מעבר לחוק שמחייב אותנו לחבוש קסדה, קיים שיקול כלכלי וחברתי שנועד להגן על כלל משתמשי הדרך השונים. לכן, טרם העלייה על האופנוע, הקפידו לחבוש קסדה שעומדת בתקנים הנדרשים ובכך הבטיחו את שלומכם.

 

האם קיימים כשלים ראייתיים שעשויים לסייע לרוכב האופנוע בעת הענישה, בגין נהיגה ללא קסדה?

נהיגה באופנוע ללא קסדה, מהווה עבירת תנועה הנושאת עימה דו"ח ברירת משפט. נהגים שנרשם לחובתם דו"ח מסוג זה, רשאים להגיש בקשה להישפט טרם תשלום הדו"ח, בכדי לנסות ולהוכיח את צדקתם בעניין. להלן מספר דוגמאות מן הפסיקה בהן נהגים זוכו מן העבירה, לרבות:

  • בהתאם לטענת רוכב האופנוע, הורדת הקסדה נעשתה רק בשלב המפגש עם שוטר התנועה ולא מתחילת הנסיעה כפי שטען השוטר. לאחר שמיעת העדויות, ביהמ"ש זיכה את הנהג מחמת הספק.
  • בעת קבלת דו"ח שהפרטים בו לא נרשמו כראוי, ואף גם תגובתו של הנהג לא צוינה. בהתאם לכך ביהמ"ש קבע שזכותו של הנאשם להליך הוגן נפגעה ובהתאם לכך זיכה אותו מהעבירה שיוחסה לו.

אומנם מדובר בעבירה בעלת קנס כספי בלבד, אך אם לטענתכם אין כך הדבר או שמא עומדת לכם טענת הגנה אחרת, אתם רשאים להגיש בקשה להישפט בביהמ"ש לתעבורה, ואף להסתייע בידי עורך דין תעבורה בכדי להוכיח את חפותכם.

 

חשיבות עורך דין תעבורה בתיקי נהיגה באופנוע ללא קסדה

כפי שצוין במאמר, עבירת נהיגה באופנוע ללא קסדה, טומנת בחובה דו"ח ברירת משפט כאשר שני מרכיבי העונש העיקריים בו הם:

  1. קנס כספי.
  2. נקודות חובה למרשם התעבורתי במשרד הרישוי.

נכון לספטמבר 2021, נהג או רוכב שיימצאו על האופנוע ללא קסדה, יהיה צפויים לקנס כספי של 250 ₪ ו-6 נקודות. בהתאם לכך, חשוב לדעת כי נהג שצבר לחובתו מספר נקודות של 12 ומעלה, יידרש לעבור בהצלחה קורס נהיגה מונעת טרם יחודש רישיון הנהיגה שלו. יחד עם זאת, במצב קיצוני בו נהג צבר לחובתו 36 נקודות(מינימום) יהיה צפוי הנהג לפסילת רישיונו לפרק זמן של שלושה חודשים ואף יידרש בביצוע של מבחן עיוני(תיאוריה) בתום תקופת הפסילה. לאור האמור, אומנם מדובר בעבירת קנס שאין בה צורך בייצוג של עו"ד, אך יחד עם זאת, רישום הנקודות עשוי לסבך את הנהג ולמנוע ממנו את עצמאותו בגין שלילת רישיון הנהיגה. לכן, במקרה בו קיבלתם דו"ח בגין נהיגה/רכיבה באופנוע ללא קסדה, היוועצו עם עורך דין תעבורה טרם תשלום הדו"ח, בכדי לקבל את נתיב הפעולה הטוב ביותר עבורכם.

 

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן