ontheroads-fb

עסקת טיעון במשפט תעבורה

עסקת טיעון, או הסדר טיעון, הינו הסדר שנערך במסגרת ההליך הפלילי, בין הנאשם לרשויות התביעה. במסגרת ההסדר, על הנאשם להודאות בעובדות המיוחסות לו בכתב האישום ובתמורה לכך התביעה תקל בייחוס העבירה שבה הוא הורשע, ובעונש שיוטל עליו בבית המשפט.

לעסקת הטיעון בבית משפט תעבורה קיימים מספר יתרונות, לרבות: חיסכון של זמן שיפוטי ואף חיסכון במשאבים. יש לזכור כי בית המשפט לא מחוייב לכבד את ההסכם, אך בכדי שההסדר שנקבע ייכנס לתוקף, הוא חייב לקבל אישור מטעם בית המשפט.

כיצד נקבע הסדר טיעון? האם בית המשפט נוטה לקבל את ההסכם? כל אלו ועוד, בהמשך המאמר.

 

מהי עסקת טיעון, וכיצד היא מתבצעת במשפט תעבורה?

הליך משפטי תעבורתי, הינו הליך פלילי לכל דבר ועניין ובהתאם לכך, ניתן לבצע עסקת טיעון בין התביעה לסנגוריה. כאשר מוגש כנגד נהג כתב אישום בגין ביצוע עבירת תנועה חמורה, בודקת התביעה האם יש לה אינטרס לקיים את המשפט בצורה מלאה ומקיפה כנגד הנאשם או שמא קיימת האפשרות להציע הסדר טיעון.

במסגרת הסדר הטיעון, יודה הנהג בביצוע עבירה פחותה מן העבירה שהוגש בגינה כתב אישום, למשל: נהג שקיבל עבירת חציה ברמזור אדום, יואשם בביצוע נסיעה ברמזור צהוב (לאחר בדיקת חומר הראיות וכלל הממצאים השונים בידי עורך דין תעבורה מיומן).

מטרת התביעה היא לייעל זמנים והליכים משפטיים, ואילו מטרת הנאשם היא לחתום על עסקת טיעון מקלה.

ממולץ לקורא את המדריך שלנו של עבירות תעבורה

מתי ייטה בית המשפט לכבד הסכם טיעון?

בכדי שהסכם טיעון יקבל מתן תוקף, על בית המשפט לתת את אישורו. בעניין זה, בית המשפט בוחן באופן מקיף את הסדר הטיעון ביחס לנימוקים הניתנים על ידי הצדדים ואף ובדוק האם יש התאמה בין עסקת הטיעון לבין האינטרס הציבור. בבתי משפט לתעבורה, בד"כ ניטה לראות כי ביהמ"ש אכן בוחר לכבד את ההסכם של התובעת, אלא אם קיימות נסיבות חריגות ששוללות זאת.

נסיבות חריגות מתייחסות לעובדה כי הסדר הטיעון סוטה ממתחם הסבירות, ואינו נומק בצורה ראויה ועל כן בית המשפט יטה שלא לכבד את ההסכם ואף יטיל על הנאשם עונשים חמורים מאלו שקדמו להסכם.

 

האם העונש שמוטל על הנאשם נקבע בעסקת טיעון, או שמא על ידי בית המשפט?

רכיבי העונש עשויים להיקבע בחלק מהמקרים בעסקת הטיעון (בין התביעה והסנגוריה) אך, חשוב לזכור כי חלק מרכיבי הענישה עדיין ניתנים לשיקול של בית המשפט לתעבורה. בסמכותם של בתי המשפט לקבוע מהו גובה הקנס הכספי, מהי תקופת משך שלילת הרישיון לנהג, ואף להטיל מאסר על תנאי/מאסר בפועל וכדומה.

 

האם הסדר טיעון עשוי להקל עם הנהג הנאשם?

הסדר הטיעון בדרך כלל, עשוי להקל עם הנאשם בעונש המתבקש. התובעת (מדינת ישראל) תיטה לבצע עסקת טיעון מקלה עם הנהגים, כאשר קיימים כשלים רבים בתיק אשר עשויים להטיל ספק בעניין ביצוע העבירה המיוחסת להם בכתבי האישום.

 

נאשמים הבוחרים לייצג עצמם בבית המשפט לתעבורה יוכלו להגיע להסדר טיעון?

נהגים הנאשמים בביצוע עבירת תנועה, יוכלו לנסות ולהגיע עם התובעת להסדר טיעון כאשר מדובר בעבירות שאינן חמורות. במקרה שהנהג מואשם בביצוע עבירה חמורה כדוגמת נהיגה בשכרות/נהגים חדשים/תאונות דרכים וכ"ו, לבית המשפט לתעבורה סנקציות רבות החל מקנס כספי ועד למאסר בפועל, לכן לא מומלץ לנאשם לייצג עצמו בהליך כה מורכב. חשוב לזכור כי בכדי להגיע להסדר טיעון מקל, יש לבחון את כלל הראיות המורכבות במטרה לנסות ולאתר כשלים מהותיים בתיק, דבר אשר מצריך ידע משפטי רב.

 

האם הסדר טיעון הוא האלטרנטיבה הטובה ביותר לנהג הנאשם בביצוע עבירת תנועה?

לרוב, הסדר טיעון אכן יהיה האלטרנטיבה הטובה ביותר לנהג הנאשם, אך אין מחייב כי עסקת הטיעון טובה לכלל הנהגים. במסגרת הסדר הטיעון התובעת תנסה להציע הסדר מקל עם הנאשם, אך קיימים מקרים בהם עולים כשלים רבים אשר עשויים להוביל לזיכוי מלא של הנאשם בתיק! במקרים אלו, עורך הדין יטה שלא לקבל את הסדר הטיעון, אלא ינסה לעשות כל שביכולתו בכדי להביא לזיכוי במשפט.

 

עם אלו נהגים מחמיר בית המשפט בענישה?

בית המשפט לתעבורה נוטה להחמיר עם קבוצת הנהגים הבאה:

  • נהגים חדשים
  • נהגים מקצועיים (נהגי משא/משאיות)
  • נהגים רצידיביסטים המבצעים עבירות תנועה רבות

נהגים הנכללים באחת מן הקבוצות שצוינו, בעת הליך משפטי תעבורה, מומלץ להסתייע עם עורך דין תעבורה המיומן בתחומו, בכדי לקבל ייצוג מקצועי והולם בהסדר הטיעון.

 

מהן ההשלכות בגין ביצוע הסדר טיעון בין התבועת לנאשם?

בכדי להבין בצורה הטובה ביותר מהו הסדר טיעון ומה השלכותיו, נעשה הבחנה בין הסדר טיעון לבין תפקידו של בית המשפט לתעבורה:

הסדר טיעון: בית המשפט לתעבורה:
יתרונות וחסרונות: להסדר הטיעון קיים יתרון ביעול זמנים. התביעה מייעלת את ההליך המשפטי בכך שהיא חוסכת דיונים משפטיים וזאת מבלי לוותר על הרשעת הנהג בפלילים. הליך המתנהל בבית המשפט לתעבורה ללא הסדר טיעון, הוא הליך ארוך ומייגע הדורש מספר דיונים בתיקו של הנאשם, עד קבלת ההחלטה על עונשו.
העונש: במסגרת הסדר הטיעון, הנאשם מודה בעבודות ובהתאם לכך התביעה כותב כתב אישום מתוקן, עם הקלה בסעיפי האישום כנגד הנהג. תחת סמכותו של בית המשפט לקבוע מהו העונש לנהג זה, לרבות: קנס כספי, שלילת רישיון, מאסר וכן הלאה. בניגוד לכך, ביהמ"ש רשאי לאשר את ההסדר ולא להוסיף דבר.
הודאה באשמה, מה ההשלכות: כאשר נהג מודה בעובדות בכדי להגיע להסדר טיעון מקל, עליו לדעת כי ייתכן וקיימות השלכות נוספות, לרבות: ביצוע אמצעי תיקון כדוגמת תיאוריה וטסט. בית המשפט רשאי להקל עם הנהג בענישה למשל: קנס כספי מופחת, אך באותה המידה יכול ביהמ"ש להחמיר עימו.
תפקידו של עורך הדין: במסגרת עבודותו של עורך דין תעבורה, נבדקים כלל הראיות הקיימות במטרה לנסות ולאתר כשלים (אם ישנם) אשר עשויים להוביל להסדר טיעון מקל ועד לזיכוי מלא. עורך הדין יציג בפני השופט מצב כלכלי של הנהג, ואף ידגיש את צורכו של הנהג ברישיונו (למשל אם מדובר במקור פרנסה) בכדי שביהמ"ש ייתחשב בהטלת העונש הכספי ואף יקל בסנקציות הנוספות שעומדות לרשותו.

 

חשיבות ייצוג משפטי בהליך משפטי תעבורתי

נהג שהוגש כנגדו כתב אישום בגין ביצוע עבירת תנועה, צריך לדעת כי הוא מתמודד מול הליך פלילי ועל כן קיימת חשיבות מרבית להיוועצות עם עורך דין תעבורה המנוסה בתחום. עורך הדין יבחן באופן מקיף ומקצועי את נסיבות המקרה ואף יחקור את כלל הראיות אשר קיימות בידי התביעה. לאחר בחינת חומר הראיות, ימליץ עורך הדין לנהג הנאשם על דרך הפעולה הטובה והמתאימה ביותר בתיק.

 

עסקת טיעון במשפט התעבורה, מה חשוב לדעת?

אם עומד לחובתכם כתב אישום בגין עבירת תנועה חמורה שביצעתם, חשוב שתדעו מספר דברים:

  • דיני התעבורה הם חלק מן המשפט הפלילי
  • ניתן לסגור תיק תעבודה באמצעות הגעה לעסקת טיעון
  • במקרה שמדובר בהסדר טיעון ראוי, בית המשפט יטה לכבד את ההסכם ולאשר אותו
  • כאשר קיימים כשלים רבים בתיק, התביעה תסכים להגיע להסדר טיעון מקל
  • לא יהיה ניתן להגיע להסדר טיעון ללא כשליים המצדיקים זאת

מומלץ להסתייע בעורך דין תעבורה הבקיא בחוקי התנועה השונים בכפוף לקבלת כתב האישום.

 

אילו כשלים עשויים להביא לעסקת טיעון בביהמ"ש תעבורה?

נציג בפניכם מספר דוגמאות שונות בהן קיימים כשלים ראייתים, אשר עשויים להוביל לעסקת טיעון מקלה עם הנאשם, למשל:

  1. כתב אישום בגין נהיגה בשכרות – בכדי להרשיע נהג בעבירה זו יש להראות כי אכן התקיימו כל התנאים הנדרשים לרבות: כיול המכשיר בהתאם להוראות היצרן, קשר עין רציף עם הנהג, המתנה של 15 דקות לפני ביצוע בדיקת הינשוף, החלפת פיה לחדשה וכן הלאה. אם לא ניתן להוכיח כי התקיימו כלל התנאים המצטברים הללו, עשויה התביעה להציע הסדר מקל עם הנאשם.
  2. דו"ח על טלפון נייד – גם במקרה דנן, יידרש השוטר להוכיח כי שמר על קשר עין רציף עם הנהג עד העצירה, בנוסף ייצטרך לתאר באיזה יד אחז הנהג את הטלפון וכן עוד פרטים המעידים על ביצוע העבירה בידי הנהג הנאשם. במקרה שבו לא תצליח התביעה להוכיח זאת, יידרש ביצוע עסקת טיעון.
  3. נהיגה במהירות מופרזת – בכדי להוכיח את אשמתו של הנהג בביצוע העבירה, יש להראות כי מכשיר המדידה בו נבדקה מהירות נסיעתו של הנהג היה תקין, מכויל, וכי השוטר עמד במקום בכל ראות טובה, שמר על קשר עין רציף עם הנהג, וכן הלאה.
עסקת טיעון במשפט תעבורה

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן