ontheroads-fb

אי שמירת מרחק בין רכבים

על פי תקנות התעבורה סעיף 49, חובה על הנהגים לשמור מרחק סביר בין הרכבים ככזה המאפשר עצירה בכל עת, וזאת בהתחשב למהירות הנסיעה של כלי הרכב ובמצב הראות והתנועה. בנוסף, על פי סעיף 50 לפקודת התעבורה, בעת נסיעה בדרך שאינה עירונית על הנהג הנוהג ברכבו לשמור על ריווח בין הרכב הנוסע לפניו בכדי להבטיח זרימה תקינה של התנועה.

שמירת מרחק בין רכבים היא הכרחית בכדי למנוע את התרחשותן של תאונות דרכים ועל כן, נהג שלא יבצע זאת, עובר עבירת תנועה הנושאת עימה סנקציות בגינה. מהו המרחק שיש לשמור? כיצד נאכפת עבירת אי שמירת מרחק ומהו העונש בגין כך? כל אלו ועוד, בהמשך המאמר.

 

מהו המרחק הסביר שיש לשמור בעת הנהיגה בין הרכבים?

אנו נתקלים לא מעט במקרים בהם נהגים הנשאלים לעניין מרחק סביר, אינם יודעים להגדיר מהו ולכן נעשה סדר בדבר:

  1. בכדי לאפשר נהיגה בטוחה, יש לשמור מרחק של לפחות 2 שניות מהרכב הנמצא מלפנים.
  2. הדרך הנכונה והטובה ביותר לספירה של שתי שניות היא באמצעות המספרים: 21, 22.
  3. הספירה תיעשה מהרגע שהרכב מלפניכם חולף על פני עצם כלשהי לרבות: עמוד, עץ, שלט, מבנה מסוים וכ"ו, ועד לרגע בו הרכב חולף על פני העצם הנ"ל.
  4. בנוסף, כאשר תנאי מזג האוויר מקשים על הנהיגה כדוגמת ערפל, סערה, סופות חול וכיוצא בזה, יש לשמור על מרחק רב יותר מן הרכב שמלפנים בכדי לאפשר נהיגה בטוחה.
  5. יש להימנע מהסחות דעת במהלך הנהיגה כמו למשל: דיבור בטלפון נייד, שמיעת מוזיקה או רדיו בעוצמה גבוהה, שיחת חולין עם הנוסעים ברכב ועוד. במקרים אלו, יכולת הנהג לאמוד את המרחק מן הרכב שמלפניו משתבשת ועל כן יש להימנע מכל הסחת דעת אפשרית.
  6. גם כאשר התנועה בכביש היא איטית, יש לשמור על מרחק סביר מהרכב שמלפנים ולא להיצמד אליו. מנתונים שעולים, ניתן לראות כי קיימות לא מעט תאונות שהגורם המרכזי להתרחשותן הוא אי שמירת מרחק.

 

עבירת אי שמירת מרחק בהתאם לחוק

בהתאם לנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ניתן לראות כי 31% מסך תאונות הדרכים בישראל, מתרחשות בשל התנגשות חזית באחור הרכב, כאשר הסיבה העיקרית לכך היא אי שמירת מרחק בין הרכבים. לפי תקנה 49 לתקנות התעבורה, חלה הנהג החובה לשמור על מרחק בינו לבין הרכב שלפניו באופן שמאפשר עצירה בכל שלב, בכדי למנוע התרחשות תאונה.

 

בעת התרחשות תאונת דרכים מסוג חזית אחור, על מי חלה האשמה?

בעת התרחשות תאונת דרכים שאלת האשמה מטרידה לא מעט נהגים בנושא הביטוחי. בתאונה מסוג חזית אחור, בדרך כלל נטל האשמה יוטל על הנהג הפוגע בהתאם לסעיף 49 לתקנות התעבורה – אי שמירת מרחק. במקרה שכזה, הנהג הפוגע לא יוכל לטעון שאינו אשם מכיוון שהנהג מלפניו ביצע עצירה פתאומית לאור העובדה שעליו להיערך לכל התפתחות כזאת או אחרת במהלך נסיעתו לרבות: בלימת פתע. יחד עם זאת, קיימים מקרים חריגים שבהם פגיעת החזית מאחור לא תגרום להרשעתו של הנהג  הפוגע  כמו למשל במקרים בהם תנאי הדרך, הכביש, או שמא מזג האוויר היוו גורם מרכזי להתרחשותה של התאונה.

 

האם הפוגע מאחור עשוי להיות מזוכה מן האשמה? דוגמה מן הפסיקה

במקרה שנדון בבית המשפט העליון, נהג אוטובוס פגע בחזית האחור של ג'יפ צבאי אשר בלם לפניו לפתע. לטענת נהג האוטובוס בעת התרחשות התאונה ירד גשם כבד וכי בצידי הדרך היה שלג, מה שגרם לכביש להיות חלק ורטוב. בבחינת התיק, נקבע כי הנהג אכן שמר על מרחק סביר וזאת בהתאם למהירות הנסיעה של נהג האוטובוס ההולמת לתנאי הדרך. לאור האמור, פסק ביהמ"ש העליון כי הנהג זכאי עקב תנאי מזג האוויר המכבידים שהיו בעת התאונה.

 

בעת שמירת מרחק בין רכבים, קיימת חשיבות לזמן התגובה של הנהג

בכדי לבצע בלימה בטוחה מבלי לפגוע ברכב שמלפנינו, קיימת חשיבות מרבית לזמן התגובה. להלן המרחק שעובר רכב במהלך שנייה אחת בהתחשב למהירות הנסיעה:

המרחק שעובר הרכב בשנייה: מהירות הנסיעה(קמ"ש)
8 מטרים 30
11 מטרים 40
13.8 מטרים 50
16.7 מטרים 60
19.4 מטרים 70
22.2 מטרים 80
25 מטרים 90

 

כפי שצוין במאמר, קיימים מקרים חריגים בהם גם שמירת מרחק כנדרש עשויה שלא להספיק למנוע את התרחשות התאונה.

 

כיצד נאכפת עבירת אי שמירת מרחק בין רכבים?

משטרת ישראל משתמשת במספר אמצעי אכיפה בכדי לאכוף עבירות תנועה כדוגמת ב אי שמירת מרחק בין רכבים. במקרה שכזה, משטרת ישראל משתמשת במכשיר המכונה מרו"מ – מד רווח ומהירות. למכשיר המרו"מ מוצמדת מצלמה המתעדת את שני כלי הרכב. בהתאם לכך, נהג שיירשם לחובות דו"ח בגין ביצוע העבירה, יקבל בצירוף לדו"ח שני צילומים כאשר האחד מתעד את רכבו ואילו השני מתעד את הרכב שמלפניו(לא יוכל הנהג לראות בתמונה אחת את שני כלי הרכב יחדיו).

 

אמינות מכשיר המרו"מ בבדיקת שמירת מרחק בין רכבים

לאור העובדה כי תיעוד עבירת שמירת מרחק בין רכבים נעשה באמצעות שני תצלומים, קיים ספק לגבי אמינות המכשיר. למשל, במקרה של האטת הרכב או שמא בלימת חירום, נוצר תצלום במצלמה שלפיו הנהג היה קרוב בצורה לא בטוחה לרכב שמלפניו אך מדובר במצג שווא ולכן שלא בצדק מוגש כנגד הנהג דו"ח בגין ביצוע העבירה.

 

מהי הענישה בגין ביצוע עבירת אי שמירת מרחק בין רכבים

בהתאם לפקודת התעבורה ותקנות התעבורה, נהג שלא ישמור על מרחק סביר בין הרכב שמלפניו יהיה צפוי לקבל דו"ח ברירת משפט הנושא עימו קנס כספי על סך 250 ₪ בצירוף של 4 נקודות חובה למרשם התעבורתי של הנהג.

חשוב להבין כי לנקודות החובה קיימת משמעות על רישיון הנהיגה. נהג שיצבור לחובתו מספר נקודות של 12 ומעלה יידרש בביצוע אמצעי תיקון לרבות:

  • קורס נהיגה בסיסי / ייעודי.
  • ביצוע של מבחן מעשי(טסט).
  • ביצוע של מבחן עיוני (תיאוריה).
  • פסילה של שלושה חודשים.
  • פסילה של תשעה חודשים.
  • מבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

 חשיבות עורך דין תעבורה בעבירת אי שמירת מרחק בין רכבים

עורך דין תעבורה מיומן הבקיא ברזי הדינים השונים, עשוי לסייע לנהגים בהתמודדות מול הדו"ח. במסגרת עבודתו של עורך הדין לאיתור כשלים בדו"ח, עשוי הנהג לקבל הקלה בענישה באמצעות הסדר מקל או שמא זיכוי מלא מן האשמה בהתאם לנסיבות. לאור האמור, אם רישיון הנהיגה שלכם בסכנה, היוועצו עם עורך דין תעבורה המתחה בתחום בכדי לקבל ייעוץ וייצוג משפטי הולם.

 

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן