ontheroads-fb

נהיגה ברכב ללא רשות הבעלים

בהתאם לפקודת התעבורה, נהג שנוהג ברכב ללא רשות בעליו, כשאינו בעל רישיון נהיגה בתוקף או שמא ללא רישיון נהיגה כלל, מבצע עבירת תנועה חמורה ועל כן חשוף לעונשים רבים בהגיעו לבית המשפט לתעבורה. בנוסף, במקרה שכזה בעל הרכב אינו פטור מכל אשמה, ובהתאם לכך הוא צפוי לענישה מחמירה כדוגמת מאסר בפועל.

חשוב להבין כי נהיגה ברכב ללא רישיון נהיגה היא עבירה חמורה שעשויה לסכן הן את הנהג עצמו והן את בעל הרכב. מהם העונשים הקבועים בחוק? כיצד ניתן להתמודד מול בית המשפט? כל אלו ועוד, בהמשך המאמר.

 

חומרת עבירת שימוש ברכב ללא רשות, לפי החוק

בהתאם לפקודת התעבורה, עבירת שימוש ברכב ללא רשות נתפסת כאחת עבירות התנועה החמורות ביותר וזאת למרות שבקרב הציבור הרחב, נהוג להקל איתה ראש. על מנת להמחיש לכם בצורה הטובה ביותר את תפיסת חומרת העבירה בידי הציבור, תשאלו את עצמכם ממש עכשיו, האם במהלך חייכם "שאלתם" או "לקחתם סיבוב" את האוטו מההורים או מחבר קרוב?

במקרים אלו, רבים מן הנהגים הם ללא רישיון נהיגה תקף או רישיון התואם לסוג הרכב הנוכחי, ובמקרים קיצוניים גם ללא רישיון כלל! חשוב להבין כי נהיגה ללא רישיון עשויה לסכן את הנהג עצמו והן את משתמשי הדרך השונים, בגין חוסר הידע של הנהג בהיכרותו עם כללי התעבורה השונים. חשוב להבין כי אין כל חשיבות לנסיעה שנערכה, זאת אומרת שלא משנה אם הנהג ביצע נסיעה למרחק קצר או ארוך, חומרת העבירה היא זהה. להרחבה בנושא: עבירות תעבורה

 

מהו העונש הצפוי לנוהג ברכב ללא רשות הבעלים?

במקרה בו נהג יימצא נוהג ברכב ללא רשות הבעלים, הוא חשוף למספר עונשים בהתאם לחומרת העבירה שהתבצעה. למשל, במקרה שאין ברשותו של הנהג רישיון נהיגה אשר תקף לאותו סוג רכב בו נמצא נוהג, הוא צפוי לשלילת רישיונו לפרק זמן של מינימום 6 חודשים וכמובן שבסמכותו של בית המשפט להורות על עונשים נוספים כדוגמת קנסות כספיים וביצוע אמצעי תיקון.

 

האם בעל הרכב צפוי לעונש בגין נהיגה לא חוקית שנעשתה ברכבו על ידי אדם אחר?

נהוג לחשוב כי, בעל הרכב אינו שותף לביצוע העבירה ועל כן הוא אינו חשוף לענישה בגינה, אך מדובר בנחה שגויה. בית המשפט רואה בבעל הרכב כמבצע עבירה לאור העובדה שהוא נתן לאדם שאינו מורשה לנהיגה לעלות על רכבו ולנהוג בו. דינו של בעל הרכב בהתאם לחוק הוא – מאסר של שלוש שנים בפועל, ולעיתים גם צירוף של קנס כספי. יש לציין כי במקרה בו הנוהג ברכב הוא קטין שטרם זכאי לקבל רישיון נהיגה, חשוף בעל הרכב לענישה של מאסר בפועל לחמש שנים וקנס כספי ובנוסף רישיון הנהיגה שלו עשוי להיפסל לתקופה של מינימום שלוש שנים.

בעניין הקנס הכספי, בלשון החוק כתוב "מאה אלף לירות". בהתאם לחוק העונשין, קיים סעיף אשר מתאים את גובה הקנס לגובה האינפלציה ולכן לא ניתן לתת לנהגים קנס כספי העולה על 50,000 ₪ בגין ביצוע עבירת תנועה.

 

אילו מקרים ייחשבו לנהיגה ברכב ללא רשות?

בהתאם לנאמר בחוק, קיימים מספר מקרים שונים המהווים עבירת נהיגה ברכב ללא רשות, לרבות:

מקרים אפשריים: העונש הקבוע בחוק:
נהיגה ברכב ללא רשות בעליו, כאשר הנוהג בו לא מחזיק רישיון נהיגה בתוקף. עונש של פסילת רישיון הנהיגה למינימום שלוש שנים.
נהיגה ברכב ללא רשות בעל הרכב, כאשר לנוהג בו יש רישיון נהיגה בתוקף. שלילת רישיון הנהיגה לנוהג ברכב למינימום שישה חודשים.
בעל הרכב נתן את הסכמתו לנהיגה ברכבו, למרות שהוא יודע שלנוהג בו אין רישיון נהיגה העונש בגין עבירה זו, הוא מאסר בפועל לתקופה של מינימום שלוש שנים.
ברכבו של בעל הרכב התבצעה נהיגה על ידי קטין העונש הצפוי הוא מאסר בפועל של חמש שנים מינימום ולעיתים פסק הדין גם יכלול קנס כספי גבוה

בכל הקשור לביצוע עבירות תעבורה, אנחנו ממליצים להיוועץ בהקדם האפשרי עם עורך דין תעבורה הבקיא ברזי הדינים השונים. עורך דין מיומן עשוי להוביל להקלה בענישה על ידי קבלת הסדר מקל, ואף לזיכוי מלא מן האשמה במקרים מסוימים בהתאם לנסיבות.

 

מהו העונש לקטין שנמצא נוהג ברכב ללא רשות בעליו?

במקרה בו נמצא קטין ללא רישיון נהיגה נוהג על רכב, רשאי בית המשפט להורות על פסילה עתידית. זאת אומרת, כאשר יגיע הקטין לשלב בו הוא מעוניין להוציא רישיון נהיגה, הוא יהיה מנוע מלבצע זאת בגין העבירה שהתרחשה בהיותו קטין.

חשוב להבין כי כאשר אדם שלא הוציא רישיון נהיגה מימיו עולה מאחורי ההגה, הוא אינו מוסמך לנהיגה! בנהיגתו הוא עשוי לסכן את ביטחונם של משתמשי הדרך השונים וכמובן לסכן גם את עצמו ועל כן מדובר בעבירה חמורה.

 

כיצד עורך דין תעבורה יכול לסייע לבעל הרכב בתיק נהיגה ברכב ללא רשות?

עורך דין תעבורה מיומן, יכול לבסס קו הגנה תומך לבעל הרכב בהתאם לנסיבות, למשל – יש להוכיח כי בעל הרכב לא ידע על כוונתו של הנהג לעלות על רכבו ולנסוע לאור העובדה כי אינו מורשה נהיגה ובנוסף, על בעל הרכב להראות שהוא עשה כל שביכולתו באמצעים סבירים כמובן, בכדי לעלות מאותו אדם שאינו מורשה לנהיגה לנהוג ברכבו ולמרות כל המאמצים הרבים, אותו אדם הערים עליו ועלה על רכבו ללא רשותו.

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן