ontheroads-fb

הסמכויות של שוטר תנועה

בשנת 2020, חולקו במדינת ישראל למעלה מ620 אלף דו"חות תנועה בגין ביצוע עבירות כדוגמת שימוש בטלפון נייד בנהיגה, מהירות מופרזת, נהיגה תחת השפעת אלכוהול וכן הלאה. אנו נתקלים לא מעט במקרים בהם נהגים נעצרים לבדיקה שגרתית או לאחר ביצוע עבירת תנועה, ומסרבים למסור פרטים או שמא לבצע אחר הוראותיו של השוטר. חשוב להבין כי לשוטר תנועה קיימות סמכויות רבות בחוק, ולכן סירוב להוראותיו של שוטר עשויה להעמיד לנהגים דו"ח תנועה חמור.

 

האם קיימים מקרים בהם ניתן לסרב להוראה שניתנה השוטר התנועה? אילו סמכויות קיימות לשוטר תנועה, ומה ניתן לעשות במקרה בו שוטר פעל בניגוד לסמכות שלו? כל אלו ועוד, בהמשך המאמר.

 

 נעצרתם על ידי שוטר תנועה? קבלו מאיתנו מספר טיפים

במקרה שנעצרתם על ידי שוטר תנועה בגין ביצוע עבירות תעבורה או שמא לבדיקה שגרתית, חשוב שתדעו מספר דברים:

  • מרגע העצירה בידי שוטר, חשוב להבין כי להתנהגות שלנו יש השפעה ישירה על האופן בו עתיד להסתיים המפגש הנ"ל.
  • חשוב להבין כי כל מילה שתאמר על ידכם, במודע או שלא, עשויה להשפיע משמעותית בהמשך ועל כן יש להימנע מלומר דברים שאתם עשויים להתחרט עליהם לאחר מכן.
  • הקפידו לתעד את המתרחש החל משלב העצירה ועד לשלב הסופי, תיעוד זה עשוי לסייע לכם בהמשך בעת הצורך.

יש לציין כי כל הנאמר לעיל אינו מהווה תחליף לנהיגה זהירה, אנו מתייחסים במילותינו לנהגים מן הישוב ולא לעברייני תנועה רצידיביסטים. לא מעט נהגים מסבכים את עצמם בעת המפגש עם שוטר, ועל כן נולד הצורך לסייע ולשפר את הסיכויים לנהגים אלו באופן הטוב ביותר בהתמודדות מול כוחות השיטור בנסיבות העניין. ניתן לומר באופן כמעט וודאי כי נהגים שפעלו בצורה נכונה ונבונה חסכו לעצמם צרות רבות ולעומתם נהגים שפעלו בצורה אימפולסיבית, מתנשאת, ללא כל מחשבה או שליטה, שילמו מחיר כבד בעל השפעה רבה על המשך רישיונם.

 

תפקידו של שוטר תנועה

שוטרי תנועה משמשים כ"שליחי החוק" ועל כן יש בידם סמכויות רבות, לעיתים ניטה לראות כי אופן הפעלת סמכות כזאת או אחרת נתונה לשיקולם בלבד של שוטרי התנועה. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי שוטרי תנועה הם בסופו של דבר בני אדם, מרביתם עושים את עבודתם נאמנה ובמקצועיות רבה ואילו חלקם עשויים להיות בעלי ידע וניסיון מופחת ועל כן ייתכן ויהיו טעויות כאלה ואחרות. תפקידם של שוטרי תנועה הוא לאכוף עבירות כדוגמת:

  • נהיגה בשכרות.
  • נהיגה במהירות מופרזת.
  • נהיגה באור אדום.
  • אי מתן זכות קדימה.
  • שימוש בטלפון נייד בנהיגה.
  • חציית שטח הפרדה.
  • נהיגה על אי תנועה.
  • נהיגה בשול הדרך.
  • חגורת ביטוח.

כמובן שמדובר בקומץ עבירות קטן מתוך פקודת התעבורה ותקנות התעבורה. תפקידם של שוטרי התנועה הוא לאתר את מבצעי העבירות באמצעות שימוש באמצעי אכיפה, לרבות: מכשירי מדידת מהירות למשל הממל"ז, דבורה, א'3, מולטנובה וכן הלאה. בנוסף, שוטרי תנועה מבצעים בדיקות אקראיות על ידי הצבת מחסומים לאיתור נהגים הנוסעים בשכרות.

 

כוחו הסמכותי של שוטר תנועה

בכדי להבין עד כמה סמכותם של שוטרי התנועה היא רחבה ומשמעותית, נציג בפניכם דוגמא:

במקרה בו נעצרתם לבדיקה אקראית של נהיגה בשכרות ונמצאתם שיכורים ברף הנמוך ביותר (נניח, 291 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף) והשוטר שלפניכם בחר שלא לכתוב לכם דו"ח אלא פשוט לשחרר אותכם לדרככם, משמעות הדבר היא שהשוטר וויתר לכם על עמידה בפני שופט והן על העונש. לעומת זאת, במקרה בו שוטר אכן מחליט להעמיד לנהג דו"ח, לשופט אין כל סמכות לשקול את העונש, אלא ייאלץ להרשיע את הנהג ולפסוק לו 24 חודשי פסילה ללא כל מקום להפעלת שיקול דעת. שימו לב, השוטר עשוי להיות חדש בתפקידו, בן 18-19 שרק התגייס למשטרה לעומת שופט מנוסה ומלומד שעובד שנים רבות בתחום. במקרה שכזה השופט לא יכול לוותר או שמא להסתפק בנזיפה קלה, הוא דן אך ורק בחומר הראיות שהוצג בפניו, וזאת בניגוד לשוטר בשטח שיכול לוותר ולשחרר את הנהג.

גם במקרה של ביצוע עבירת תנועה קלה, השוטר עשוי להתחרט על כתיבת הדו"ח, או שמא להסתפק בכתיבת אזהרה או נזיפה רק בשל אינטראקציה ראשונית חיובית. לעומת זאת, בעבירה זהה לחלוטין, שוטר יכול לכתוב דו"ח בשל התנהגותו של הנהג. כתב אישום על העלבת שוטר עשוי להיות חמור מרוב הדו"חות שהוא יכול לרשום תחת סמכותו.

 

נעצרתם על ידי שוטר תנועה? להלן כללי העשה ואל תעשה שעליכם לדעת

בעת מפגש עם שוטר תנועה, בגין ביצוע עבירת תנועה או שמא לבדיקה אקראית, חשוב לדעת מספר כללים מהותיים אשר עשויים להטיב עימכם או לחילופין להחמיר עם מצבכם בהתאם לנסיבות. להלן הכללים:

כללי עשה: כללי אל תעשה:
לא להתווכח. אל תנסו להוכיח כי אתם יותר חכמים מהשוטר גם במקרה בו אתם מאמינים שכך הדבר. לכל דבר יש מקום וזמן, לכן גם אם אתם חושבים שהשוטר טעה, ניתן לפנות לאחר מכן לערכאות המתאימות. ברגע ששוטר סימן לכם לעצור, אף פעם אל תעשו כאילו לא ראיתם אותו. אי ציות להוראת שוטר עשויה להעמיד לכם דו"ח חמור הנושא עימו סנקציות רבות וחמורות. זכרו, אם יש ספק, אין ספק!
זכרו, השוטר עושה מלאכת קודש! תפקידו העיקרי הוא לצמצם את תופעת הקטל בכבישים, ולהרחיק נהגים מסוכנים מרחבי הכבישים בישראל. לכן, גם אם נעצרתם לבדיקה או ביצעתם עבירת, נשמו עמוק, וזכרו מהי עבודתו של השוטר לבסוף. אל תזרקו את הדו"ח ואל תקרעו אותו, המעשה הזה לא יגרום לכם להתחמק מתשלומי האגרה או מהעמדה לדין בביהמ"ש.
נסו להבין מדוע השוטר סימן לכם לעצור, לעיתים מדובר בביקורת רישיונות סטנדרטית. לעיתים נהגים נוטים להתעצבן ולומר מילים שעשויות לסבך אותם, מה שעשוי להוביל את הבדיקה השגרתית לדו"ח ואף להזמנה לדין. אל תעירו הערות ללא תכלית כמו למשל: היעדר כובע על ראשו. אל תקללו, אל תעליבו, אל תאבדו את העשתונות, אל תאיימו, אל תדברו על משפחתו, אל תספרו לו מי המקורבים שלכם או מי אתם.
הקפידו לתעד את המתרחש החל משלב העצירה  ועד לשלב האחרון. תעדו אפילו בכתב את כל הטענות שיש לכם לגבי  התנהלות השוטר. תיעוד זה עשוי להוביל להקלה בענישה ועד לזיכוי מלא. נתקלתם במתנדבים? אל תזלזלו בהם, אל תעליבו אותם, מבחינת החוק הם שוטרים לכל דבר ועניין.
במקרה בו השוטר נחוש בדעתו לרשום לכם דו"ח תנועה, הימנעו מלסור את תגובתכם טרם סיים השוטר לכתוב את הדו"ח תגובה מהירה ללא מחשבה עשויה להחמיר עימכם בהמשך. אל תודו באשמה! הימנעו מלקחת אחריות בשלב זה. במקרה שתבחרו להישפט בגין הדו"ח, ההודאה באשמה עשויה להרע איתכם בבית המשפט.
בעת קבלת דו"ח התנועה השוטר ישאל את תגובתכם ולאחר מכן יחתים אותכם על קבלת הדו"ח, טרם החתימה וודאו כי התגובה שנרשמה היא אכן התגובה שנאמרה על ידכם, במקרה שקיימת טעות ציינו זאת בפני השוטר ובקשו לתקן זאת. אל תראו ביקורת כלפי עבודת השוטר. אם יש לכם כוונה להתלונן על תפקודו של השוטר, אל תספרו לו את כוונתכם, נסו לרשום את שמו של הנהג ולתעד את המתרחש.
התנהגו בהתאם לאופן ההתרשמות מהשוטר, למשל: במקרה בו השוטר עניני ומקצועי נסו לפתח עימו שיח ענייני, לחילופין, במקרה שהשוטר נראה עצבני ואף קצר רוח, נסו להימנע מדיבורים מיותרים בכדי לצמצם נזקים אפשריים. במקרה שאמרתם את תגובתכם לשוטר, השתדלו שלא לתת תגובה ארוכה ומפורטת. עדיף שהתגובה תהיה לאקונית וחסרה. בהתאם לכך מרחב התמרון גודל.
שוטר הוא בן אדם בדיוק כמוכם, דמיינו את עצמכם במקומו והקפידו לנהוג בהתאם, לא להתלהם, לא לצעוק, לא להתחצף, לכל דבר יש צורה ודרך. אל תחשבו שאתם יודעים יותר טוב מהשוטר לגבי נהלים. למשל במקרה בו שוטר ביקש ממכם לעצור, עשו זאת! אל תחשבו שזה לא חוקי לעצור בתחנת אוטובוס, או בשול הדרך. זכרו, לשוטר מותר לעבור על חוקי התעבורה בכדי לבצע את תפקידו.

 

לאור האמור, ככל שתקפיד לשמור על הכללים, קיימת סבירות גבוהה לכך שמצבכם ישתפר. כל התנהגות מבזה או לא נכונה מצידכם תירשם בתגובתכם בדו"ח ובהתאם לכך, יהיה סיכוי להחמרה בענישה או לכל הפחות ללא הקלה.

 

במקביל לסמכותיותם של שוטרי התנועה, קיימות זכויות לנהגים

במקרה בו נעצרתם על ידי שוטר תנועה, חשוב לדעת כי על השוטר להיות לבוש במדי משטרה או שמא להציג בפניכם תעודת שוטר. קיימת לכם הזכות לשאול את שמו המלא ואף לבקש  לראות תעודה. לשוטרי התנועה ניתנת הסמכות לעכב נהגים במקרים הבאים:

  1. בעת קיום יסוד סביר לביצוע עבירת תנועה.
  2. קיים זיהוי לכך שהנהג עתיד לבצע עבירת תנועה.
  3. קיימת אפשרות לכך שהמעוכב עשוי למסור מידע אודות ביצוע עבירה.

מלבד חובתו של השוטר להזדהות, עליו לציין בפני הנהג הנאשם שהוא מעוכב וכמובן להסביר לו גם מהי סיבת העיכוב הנ"ל. במקרה בו אין לנהג אמצעי זיהוי עליו, לא ניתן לחקור אותו או לעקב אותו אלא לדרוש ממנו להתייצב בתחנת משטרה. באופן כללי חשוב שתדעו כי בסמכותו של שוטר לעקב אותכם לכל היותר עד 3 שעות, ואם יש צורך לעיכוב העולה על זמן זה, רק קצין משטרה יוכל לאשר זאת. לכן, במקרה שעוכבתם על ידי שוטר תנועה חשוב שתכירו את הזכויות שלכם. בנוסף, אם במהלך חקירה השוטר שואל אותכם אם אתם מודעים לסיבה מדוע נעצרתם על ידו בכביש, אל תמהרו להודות באשמה, הודאה שכזו עשויה להוביל להרשעה בבית המשפט. יש לכם הזכות להיוועץ עם עורך דין תעבורה מיומן, ועל השוטר לציין זה בפניכם! ייעוץ מקצועי עשוי להטיב עם מצבכם ואף לבטל בכללותו את הדו"ח.

חשוב לזכור, גם לשוטרים וגם לאזרחים קיימות זכויות אשר צריכות לבוא לידי ביטוי בשטח. אם אתם חשים שזכותכם לא מומשה כנדרש משוטר התנועה, ניתן להסתייע עם עו"ד בכל ניסיון בכדי לקבל ייצוג משפטי בצורה הטובה ביותר.

 

סמכות שוטר בבדיקת אלכוהול

במסגרת עבודתם של שוטרי תנועה, עליהם לאכוף עבירות שמקורן בתקנות התעבורה ופקודת התעבורה, כדוגמת נהיגה בשכרות. בכדי לאתר נהגים המבצעים את עבירת נהיגה בשכרות תחת סמכותם של שוטרי התנועה לעכב נהגים לצורך ביצוע בדיקת אלכוהול. חשוב לדעת כי נהגים אינם מחויבים לבצע את בדיקת הנשיפון מכיוון שאין חובה לכך בחוק, אך במקרה שלשוטר קיימת אינדיקציה לשכרות, קיימת חובה לביצוע בדיקת ינשוף! לכן, אם נעצרתם בידי שוטר לבדיקת שכרות, הימנעו מסירוב! נכון שאינכם חייבים בביצוע בדיקת נשיפון, אך דבר זה עלול לעורר את חשדנותו של השוטר לביצוע העבירה ועל כן מתעורר חשד סביר לביצוע עבירת נהיגה בשכרות. נהג שלא ייבצע בדיקת ינשוף, יהיה צפוי לקבלת כתב אישום חמור המייחס לו נהיגה בשכרות(סמים / אלכוהול)

 

האם תחת סמכותו של שוטר לשלול לנהג את רישיון הנהיגה שלו?

במקרה בו שוטר סבור לכך שנעברה עבירת תנועה המופיעה בפקודת התעבורה בתוספת הרביעית כמו למשל: נהיגה במהירות העולה על 40 קמ"ש בכביש בין עירוני או נהיגה בשכרות, רשאי השוטר לזמן את הנהג לשימוע בפני קצין המשטרה ובמהלך הזמן הנוכחי לתפוס את רישיון הנהיגה שלו. כאשר קצין המשטרה סבור שאכן התבצעה אחת מהעבירות המופיעות בתוספת הרביעי, תחת סמכותו לשלול לנהג את רישיון הנהיגה לפרק זמן מוגדר 30/60/90 המכונה פסילה מנהלית. זאת אומרת, לשוטר תנועה אין כל סמכות לשלול באופן מיידי את רישיון הנהיגה לנהגים, אלא רק לשוטר בדרגת קצין ומעלה.

 

נתקלתם בשוטר תנועה? לסיכום

נכון, לעיתים רבות המפגש עם כוחות השיטור בדגש על משטרת התנועה, עשוי להיות מעט מלחיץ אבל זכרו, שוטרי תנועה כפופים למצוין בהוראות החוק ולכן חלה עליהם החובה לעמוד בהן!

לכולנו יש חובות וזכויות יחדיו, הקפידו לציין לחוקי התעבורה השונים, ולא לעבור את החובות המוטלות עליכם. במקרה בו נפגעו זכויותיכם, אל תקבלו את רוע הגזירה, ניתן לפנות לערכאות שונות בכדי להביא למימוש את הזכות המגיעה לכם על פי החוק.

 

 

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן