ontheroads-fb

אי ציות לתמרור עצור, שיטת האכיפה והענישה

אי ציות לתמרור עצור, היא אחת מבין עבירות התנועה הנפוצות ביותר ברחבי הכבישים במדינת ישראל. ביצוע העבירה עשויה להתרחש בשני מצבים שונים, כאשר במצב הראשון נהגים לא מצייתים כנדרש לתמרור העצור ואילו במצב השני אינם מדייקים בדרישות החוק. נהגים שאינם מצייתים לתמרור העצור, צפויים לקבל דו"ח תנועה בהתאם לדרגת חומרת העבירה.

כיצד נאכפת עבירת אי ציות לתמרור עצור? מהו טווח הענישה וכיצד ניתן להימנע ממצבים שכאלה? לכל המידע בנושא, בהמשך המאמר.

 

אי ציות לתמרור עצור, בהתאם לחוק

לפי סעיף 64(ג) לתקנות התעבורה, נהג הנוהג ברכב ומתקרב לצומת בעל תמרור עצור, מחויב לעצור את רכבו עצירה מוחלטת או שמא לעצור במקום שניתן לראות את התנועה בדרך החוצה. במקרה שסומן קו עצירה, יש לעצור מלפניו ולתת זכות קדימה לרכבים המתקרבים או הנכנסים לצומת מכביש אחר. בהתאם לתקנה 64, חלות חובות על נהג המתקרב לצומת כאשר יש לפניו תמרור המציין חובה לעצור.

 

כיצד ניתן לזהות תמרור עצור?

ניתן לזהות את תמרור העצור באמצעות צורתו המיוחדת לרבות: 8 צלעות בצבע אדום, כף יד בצבע לבן במרכז התמרור אשר מסמנת לנהגים לעצור. צורת התמרור נבחרה לאחר מחשבה רבה מתוך רצון שכל נהג המגיע לצומת, יוכל לזהות בצורה פשוטה וקלה את התמרור ולפעול לפיו, מה שעשוי להבטיח נהיגה בטוחה והימנעות מתאונת דרכים.

בחירת הצורה של כף יד בתמרור העצור, נבעה מתוך מחשבה שלפיה כל אדם, ללא קשור לשפה אותה הוא דובר, יוכל לזהות את התמרור. בהתאם לכך, על הנהגים לנהוג במשנה זהירות ולעצור את רכבם לפני התמרור ורק לאחר מכן להמשיך את נסיעתם בזהירות בהתאם לתנועה בכביש.

 

איך לנהוג בעת מפגש עם תמרור עצור בכביש?

באופן כללי, תמרור עצור מורה לנהגים בכביש לעצור את רכבם בצורה מוחלטת בכדי לאפשר מתן זכות קדימה לתנועה החוצה, זאת אומרת, ההוראה לפי התמרור היא "עצור ותן זכות קדימה". נהגים רבים מנסים להתחכם בעת מפגש עם תמרור עצור לרבות:

  • עצירת הרכב לשנייה אחת, והמשך נסיעה מיד לאחר מכן וזאת מבלי לתת לתנועה החוצה זכות קדימה.
  • "גלישת" הרכב, ללא עצירה כלל.
  • התעלמות מוחלטת מהתמרור, והמשך נסיעה כרגיל.

כל הסיטואציות שצוינו לעיל, מהוות עבירת תנועה בגין אי ציות לתמרור עצור. בכדי לבצע עצירה נכונה ובטוחה, על הנהג לעצור במקום בו קיימת ראות טובה(ניתן לראות את התנועה החוצה), אם קיים סימון של קו עצירה לבן על הכביש יש לעצור מלפניו. בנוסף, אם התמרור מוצב בצד ימין של הדרך, הוראת התמרור חלה הן על הנהגים הפונים ימינה והן על הנהגים הפונים שמאלה. לעומת זאת, במקרה בו הוצב התמרור בצד שמאל של הדרך, הוראת התמרור חלה על הנהגים הפונים שמאלה או המבצעים פרסה לשמאל בלבד. אם שדה הראייה של הנהג לפני התמרור הוא מוגבל, על הנהג לבצע עצירה מוחלטת טרם הקו המסומן ולאחר מכן להתקדם מעט עם רכבו עד למקום בו שדה הראייה ככזה המאפשר להבחין בתנועה בצורה ברורה ובטוחה. חלה החובה לתת זכות קדימה לנהגים ורק לאחר שהצומת פנוי, יש להיכנס אליו.

 

שיטת האכיפה בעבירת אי ציות לתמרור עצור

משטרת התנועה במשטרת ישראל אחראית על אכיפת עבירות תעבורה כאלו ואחרות במדינה. שיטת אכיפת עבירת אי ציות לתמרור עצור מתבצעת באמצעות מארב של שוטרים בשטח. על השוטרים לשמור על קשר עין רציף עם הנהג הנאשם בביצוע העבירה וכמובן לעמוד במקום בו ניתן לראות בבירור את קו העצירה.

בהתאם לחוק, על הנהג לבצע עצירה מוחלטת בעת מפגש בתמרור עצור, חובה זו אינה נתונה לשיקול דעתו של הנהג ולכן כל פעולה שאינה עצירה מלאה תגרור דו"ח ברירת משפט או הזמנה לדין בהתאם לחומרת העבירה.

שימו לב, לאחר ביצוע עצירה מוחלטת, יש לנהג שיקול דעת באיזה שלב עליו לצאת החוצה ולהמשיך בנסיעה. זאת אומרת, אם נהג ביצע עצירה מוחלטת אך החליט להיכנס לכביש כאשר הייתה תנועה סואנת ולא בטוחה, אזי, התבצעה עבירה של אי מתן זכות קדימה. לאור האמור, בעת התקלות בתמרור עצור, על הנהג לעצור את רכבו עצירה מוחלטת לפני הקו המסומן(אם ישנו) ואף לקבל החלטה שקולה בעניין מתן זכות קדימה.

 

מה העונש הצפוי לנהג שביצע עבירת אי ציות לתמרור עצור

נהג שלא פעל בהתאם לתקנות התעבורה ופקודת התעבורה וביצע עבירת אי ציות לתמרור עצור, צפוי לענישה בהתאם. העונש המוטל על הנהג מתחלק לשניים וזאת בהתאם לחומרת העבירה לרבות:

  1. נהג שלא ציית לתמרור עצור אך מאידך לא סיכן את משתמשי הדרך השונים, צפוי לקבל דו"ח ברירת משפט על סך 250 ₪ בצירוף של 4 נקודות חובה למרשם התעבורתי שלו.
  2. נהג שלא ציית לתמרור עצור, ובנוסף סיכן את משתמשי הדרך השונים, יהיה צפוי לקבל דו"ח מסוג הזמנה לדין. בנוסף, במקרה שכזה עשוי קצין המשטרה לפסול לנהג את רישיונו למשך 30 ימים(פסילה מנהלית) ובמקרה בו יחליט ביהמ"ש להרשיע את הנהג בביצוע עבירה, יוטלו על הנהג 10 נקודות חובה למרשם התעבורתי שלו ללא כל קשר לעונשים הנוספים אותם רשאי ביהמ"ש להטיל כדוגמת פסילת רישיון הנהיגה.

 

לא צייתם לתמרור עצור? חשוב שתדעו מספר דברים

במקרה בו קיבלתם דו"ח בגין אי ציות לתמרור עצור חשוב להיוועץ עם עורך דין תעבורה בגין ההשלכות האפשריות. בעת קבלת דו"ח ברירת משפט, טרם תשלום הקנס הכספי, מומלץ לבדוק האם קיימות לחובת הנהג נקודות חובה במרשם התעבורתי, לאור כך שרישיון הנהיגה שלו עשוי להיות בסכנה. בנוסף, בקבלת דו"ח מסוג הזמנה לדין הכרחי ואף חובה להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה לאור חומרת העבירה. חשוב להבין כי הליך משפט תעבורתי מתנהל בזהה להליך פלילי ועל כן לבית המשפט טווח ענישה רחב.

עורך דין תעבורה מיומן הבקיא ברזי הדינים השונים עשוי לסייע לנהגים השונים בהתאם לנסיבות, החל מהקלה בענישה, ועד לזיכוי מלא האשמה.

 

אם אין בכביש סימון קו עצירה, היכן עלי לעצור במקרה של תמרור המורה על כך?

כאשר נהג נתקל בתמרור עצור ואין כל סימון על הכביש, חלה על הנהג בחובה לעצור את רכבו במקום המאפשר ראייה בטוחה של הרכבים הנמצאים בדרך החוצה. לעומת זאת, במקרים שאכן יש קו עצירה על הכביש על הנהג לעצור לפני קו העצירה.

 

בדרכים בפייסבוק | מייל: [email protected] | בדרכים – אודות

ייעוץ ראשוני חינם! השאירו פרטים בטופס
דילוג לתוכן